Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, naturligtvis måste det finnas en rimlig gräns. Men den har inget att göra med upplösningen på bildskärmen.
90% av bilderna tittar man bara på direkt på bildskärmen. Det är väldigt få som zoomar in bilder t.ex. på Facebook eller Aftonbladet. Instagram lyckades ju bli populära trots att de bara hade stöd för relativt låg upplösning (idag finns möjlighet till högre upplösning).
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men en annan lösning kan vara att vi sparar en kopia av bilderna så att de finns kvar även i framtiden.
Blir det inte upphovsrättsmässiga problem med en sån lösning?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Mikael_L @123abc @Magnus E K @Maria T @Anders234 @BirgitS @harka @Alfredo @Bo.Siltberg @fredrik.johansson @Centano @granis70 @richardtenggren @alfista @trewert
@Demmpa @Jaif @ClasseClas
@Jensa86 @tveksamt @mexitegel @Nötegårdsgubben
@kashieda @jonmo @ullberg @Annelie Hultberg @cnils @Marlen Eskilsson
Nu har vi ändrat tillbaka så att man kan se högupplösta bilder när man klickar på en bild i inläggen.
Nu har jag testat i denna tråden, att jag kan få högupplöst
https://www.byggahus.se/forum/threads/svart-runt-flaekt-pa-tak-vad-kan-det-vara.433838/
Och denna bild t.ex. var ju bra att kunna zooma in.

Och jag tycker det verkar fungera som förut, jag har kanske inte testat alla sätt som går att öppna högupplöst. Jag brukar högerklicka och välja "öppna bild i ny flik" eller "öppna länk i nytt fönster" och där zooma osv med webläsarens egen funktionalitet där.
 
N Nerre skrev:
Det är väldigt få som zoomar in bilder t.ex. på Facebook eller Aftonbladet
På vilket sätt är det relevant vad majoriteten gör på Facebook när man ska hjälpa någon med en felkopplad elcentral på Byggahus? :thinking:;)
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag testat i denna tråden, att jag kan få högupplöst
[länk]
Och denna bild t.ex. var ju bra att kunna zooma in.

Och jag tycker det verkar fungera som förut, jag har kanske inte testat alla sätt som går att öppna högupplöst. Jag brukar högerklicka och välja "öppna bild i ny flik" eller "öppna länk i nytt fönster" och där zooma osv med webläsarens egen funktionalitet där.
Vi vill kunna visa upp lagom stora bilder på ett rationellt sätt.
På översiktssidor vill vi i framtiden kunna visa upp mindre bilder som kanske bara är 350 pixlar breda. Anledningen till att vi vill visa upp mindre bilder där är att det ska gå fortare att visa upp dem samtidigt som det inte ska kosta varken oss eller dig som användare onödigt mycket.

Exempel på några riktigt fina bildsidor är:
Tråd: FOTOTRÅD: Himlafint..
Tråd: Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Tråd: Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.

Men det kan ju också vara bilder i forum som:
Forum: Möbelsnickeri
Forum: Socialt & Projekt

Eller bilder som en användare laddat upp som:
Användare: Bo.Siltberg

Eller bilder som ligger i trådar som är taggade med:
#jonsered

I foruminlägg vill vi visa upp bilder ungefär som vi gör idag, de bilderna är idag normalt 700 pixlar breda.

Sedan vill vi förmodligen kunna visa upp 1920x1080 pixlar, en storlek som för många upplevs som högupplöst.
Slutligen vill vi kunna visa upp bilder i 3840x2160 pixlar eller 4k som är typ original så att man kan zooma in och se alla de där detaljerna vid behov.
 
  • Gilla
granis70 och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Dessutom tror jag Google, Facebook och en del andra redan gör så.
Du har missat den så kallade "länkskatten" alltså, som Google inte är så glada över? Om jag inte minns fel så säger den att Google måste betala till den som äger en indexerad webbsida om de visar en kort sammanfattning över innehållet.
förutom kanske den här: [länk] :)
Just den bilden är väl heller inte uppladdad utan länkad?
 
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är det relevant vad majoriteten gör på Facebook när man ska hjälpa någon med en felkopplad elcentral på Byggahus? :thinking:;)
Du verkar ha missat att jag började prata om digitalbilder generellt, och inte just på Byggahus.
 
N Nerre skrev:
Just den bilden är väl heller inte uppladdad utan länkad?
Just den bilden är uppladdad.
 
På tal om bilduppladdning mm. Jag skulle önska stöd för .webp för att lättare kunna dela med mig av roliga bilder :D
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just den bilden är uppladdad.
Jag trodde det var en länkad bild eftersom det var en länk under bilden, men kanske gjorde jag så att jag laddade upp och länkade till källan.
 
...och allt handlar inte bara om bildstorlek räknat i MB och kostnader för serverutrymme...

det är inte ovanligt att jag skapar bildinnehåll – enkom framtaget för mina BH-inlägg – och de filerna är ofta bara några 100kB stora, men däremot kanske 2000 pixel breda

med den bildreduktion som regerade i mitten av oktober så var allt arbete förgäves då det knapp gick att läsa texterna i bilderna

Kollage av tekniska scheman och gränssnitt med text och diagram som är svårlästa vid bildreduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nerre skrev:
Du verkar ha missat att jag började prata om digitalbilder generellt, och inte just på Byggahus.
Det har du nog rätt i. Kan möjligen ha att göra med trådens ämne. ;) Nog om detta här för mig nu. :D
 
Dheri Dheri skrev:
Jag väntar och längtar till att olästa bevakningar är det man kommer till i första hand när man klickar på bevakningar. Självklart med möjligheten att välja alla bevakade på samma sätt som jag nu får välja olästa.
tveksamt tveksamt skrev:
Jag stör mig lite på ”bevakningar”. När jag trycker på den kommer jag till sidan som visar alla mina bevakade ämnen. Det kanske är bara jag, men i 99 fall av 100 vill jag då läsa i de trådar jag bevakar där det har skrivits något nytt.
Jag skulle alltså vilja att knappen/länken bevakningar går till mina bevakade trådar med olästa inlägg i.
@Dheri @tveksamt @Alfredo med flera: Från och med idag så kommer man till Olästa bevakningar när man klickar på Bevakningar. Ändringen är gjord på desktop och i mobilsajten men än så länge inte i appen, men det kommer med i nästa appuppdatering.

Skärmdump av diskussionsforums gränssnitt med notifiering och texten "Jippi! Det verkar som du läst alla ämnen du bevakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu jobbar vi med att förbättra sökfunktionen men när det är gjort så kommer vi att uppdatera appen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Dheri @tveksamt @Alfredo med flera: Från och med idag så kommer man till Olästa bevakningar när man klickar på Bevakningar. Ändringen är gjord på desktop och i mobilsajten men än så länge inte i appen, men det kommer med i nästa appuppdatering.

[bild]

Just nu jobbar vi med att förbättra sökfunktionen men när det är gjort så kommer vi att uppdatera appen.
Fantastiskt, då väntar jag entusiastiskt på en uppdaterad android-app (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.