343 080 läst · 5 118 svar
343k läst
5,1k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Noterade att det var så på datorn idag, väntar exalterat på app-uppdateringen! Tack!Per Eskilsson skrev:@Dheri @tveksamt @Alfredo med flera: Från och med idag så kommer man till Olästa bevakningar när man klickar på Bevakningar. Ändringen är gjord på desktop och i mobilsajten men än så länge inte i appen, men det kommer med i nästa appuppdatering.
[bild]
Just nu jobbar vi med att förbättra sökfunktionen men när det är gjort så kommer vi att uppdatera appen.
OK, nu känner jag att jag nästan börjar bli tjatig...Per Eskilsson skrev:
Ett exempel. I inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-843#post-4455854
Finns två bilder. Dessa ligger vad jag fattar hos er.
Klickar jag på den första får jag upp den i något större storlek men ej zoombar. Väljer jag däremot att högerklicka och "Open Link in New Tab" får jag upp en höguppläst zoombar bild.
Jag kan även klicka på bilden och därefter högerklicka och välja "View Image" för att få den zoombara.
Det jag försöker säga är att något måste ha ändrats för som jag minns det räckte det tidigare med att bara klicka på en bild för att få den högupplösta/zoombara. Nu tror jag det är risk att många inte förstår att det finns högupplösta bilder att ta del av.
Administrator
· Skåne
· 6 537 inlägg
Nej, jag tror inget har ändrats. Men det jag tror att du vill säga är att du saknar zooma in funktionen i "lightboxen" (den som dyker upp när man klickar på bilden).
Just nu är det precis samma högupplösta 4096x4933 pixlar som visas när du klickar på bilden eller när du högerklickar och väljer Öppna länk i ny flik. Eventuellt upplever du att bilden är något suddigare i lightboxen eftersom bakgrunden där är något transparent, dvs ej helt svart.
Om du däremot väljer Öppna bild i ny flik när du högerklickar så ser du samma bild som syns i inlägget och den bilden är bara 700 pixlar stor, den kan du ej förstora.
Här kan du jämföra bilderna med varandra:
Stor bild - https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_20211029_103823-jpg.559920/
Mindre bild - https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/540/540586-96f55782d10f88df0659a86f9daa60e3.jpg
Just nu är det precis samma högupplösta 4096x4933 pixlar som visas när du klickar på bilden eller när du högerklickar och väljer Öppna länk i ny flik. Eventuellt upplever du att bilden är något suddigare i lightboxen eftersom bakgrunden där är något transparent, dvs ej helt svart.
Om du däremot väljer Öppna bild i ny flik när du högerklickar så ser du samma bild som syns i inlägget och den bilden är bara 700 pixlar stor, den kan du ej förstora.
Här kan du jämföra bilderna med varandra:
Stor bild - https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_20211029_103823-jpg.559920/
Mindre bild - https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/540/540586-96f55782d10f88df0659a86f9daa60e3.jpg
Ja precis. Eller snarare att jag saknar den intuitiva och omedelbara åtkomst till zoomning som fanns tidigare och som jag ej får till numera.Per Eskilsson skrev:
Jag har inte det alternativet vid högerklick.Per Eskilsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om jag väljer: "Open Link in New Tab" så får jag en högupplöst och zoombar bild. Väljer jag däremot "View Image" får jag en ej zoombar bild.
Kan förvirringen ha med olika webläsare att göra? Jag kör:
Och problemet är inte att jag inte kan hitta till de högupplösta utan "problemet" är att med min webbläsare kunde jag tidigare bara klicka på bilden för att få en högupplöst och zoombar bild. Nu måste två moment till och det är inga problem för mig som vet det. Jag tror dock att de som ännu ej uppnått svart bälte i BH-kunskap lätt missar de högupplösta bilderna om de kör med en webläsare som beter sig som min.
Administrator
· Skåne
· 6 537 inlägg
Jag tror det var ganska länge sedan vi började visa upp lightboxen både i desktop och i mobilen.Alfredo skrev:
Det finns ett önskemål om att förbättra lighboxen både i mobilen och i desktop (kanske på olika sätt eftersom mobila och stationära användare har lite olika behov, mobila användare vill pincha och swipa, stationära vill klicka för att zooma in och ut) men andra saker är viktigare.
OJ, ja jag märkte idag att något var trasigt.Per Eskilsson skrev:@Dheri @tveksamt @Alfredo med flera: Från och med idag så kommer man till Olästa bevakningar när man klickar på Bevakningar. Ändringen är gjord på desktop och i mobilsajten men än så länge inte i appen, men det kommer med i nästa appuppdatering.
[bild]
Just nu jobbar vi med att förbättra sökfunktionen men när det är gjort så kommer vi att uppdatera appen.
Att saker försvann från bevakningar, så jag var tvungen att kolla om jag "tappat bevakningen".
Men nu vet jag. Jag har inte än bestämt mig för ifall jag gillar eller ogillar det. Jag ser inte just nu någon jättestor nackdel. Men ibland letar jag iofs efter en tråd jag vet varit uppe relativt nyligt i bevakningar, det kommer ju inte funka nu ...
För mig har nog inget ändrats. Eller tja, för länge sedan var det kanske så som du tänker, men de senaste månaderna har jag varit tvungen att högerklicka och välja öppna i ny flik/fönster för att få tillgång till den högupplösta.Alfredo skrev:
Klicka på "Ämnen" i toppen så är du tillbaka med alla trådar under bevakningar.Mikael_L skrev:OJ, ja jag märkte idag att något var trasigt.
Att saker försvann från bevakningar, så jag var tvungen att kolla om jag "tappat bevakningen".
Men nu vet jag. Jag har inte än bestämt mig för ifall jag gillar eller ogillar det. Jag ser inte just nu någon jättestor nackdel. Men ibland letar jag iofs efter en tråd jag vet varit uppe relativt nyligt i bevakningar, det kommer ju inte funka nu ...
Administrator
· Skåne
· 6 537 inlägg
Nu får du ibland klicka på knappen "Ämnen" som visar Alla bevakade ämnen (lästa som olästa).Mikael_L skrev:OJ, ja jag märkte idag att något var trasigt.
Administrator
· Skåne
· 6 537 inlägg
Jag minns inte när vi ändrade. Tror det var i somras någon gång.Mikael_L skrev:
View image visar ju bara den bilden du klickar på (webbläsaren har ingen aning om ifall det finns en bild i högre upplösning nånstans). D.v.s. den bild som visas i inlägget.Alfredo skrev:
Men bilden är en länk, till den högupplösta bilden. Öppnar du den länken i en ny flik får du upp den bilden, inte den bild som visades i inlägget.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 608 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 608 inlägg
Jag har tvingats högerklicka, visa i ny flik så länge jag kan minnas. Bättre än inget, men såklart hade det du efterfrågar varit det bästa. Slutade med Firefox när de övergav sina användare och tillägg för minst 5 år sedan om inte längre.Alfredo skrev:OK, nu känner jag att jag nästan börjar bli tjatig...
Ett exempel. I inlägget:
[länk]
Finns två bilder. Dessa ligger vad jag fattar hos er.
Klickar jag på den första får jag upp den i något större storlek men ej zoombar. Väljer jag däremot att högerklicka och "Open Link in New Tab" får jag upp en höguppläst zoombar bild.
Jag kan även klicka på bilden och därefter högerklicka och välja "View Image" för att få den zoombara.
Det jag försöker säga är att något måste ha ändrats för som jag minns det räckte det tidigare med att bara klicka på en bild för att få den högupplösta/zoombara. Nu tror jag det är risk att många inte förstår att det finns högupplösta bilder att ta del av.
Kör enbart Chrome sedan dess, med något enstaka återfall till Pale Moon.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Augh!Per Eskilsson skrev:
Som Mikael_L så använder jag bevakningar för att hitta tillbaka till trådar där jag varit aktiv även om inget nytt skrivits (t.ex när jag ska posta nya bilder i min källartråd). Man kan tycka att det är en rätt liten grej att behöva trycka på "Ämnen" för att komma dit men det är irriterande för mig, speciellt på telefonen. Jag har min landningssida på BH just på bevakningar.
Går det att göra konfigurerbart? Det skulle göra alla glada. Jag säger som Gru om förändringen: "Jag gillar det inte".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 722 inlägg
Är det rätt funktion då, eller skulle man egentligen vilja ha Favoriter eller Bokmärken jämte Bevakningar? Jag är inte säker, och tror väl inte att jag personligen skulle kunna hantera det, men nog har man några favorittrådar som man ibland vill återvända till ibland utan att de ligger högt i bevakningsflödet.
Jag tror tyvärr att jag föreslår något som nog är fel sak att satsa resurser på, men att hitta tillbaka till ett bra kunskapsinlägg eller ens egen projekttråd är ju i grunden något annat än bevakningar.
Så @tommib har förstås en enklare lösning i att få ställa in Bevakningar som man vill, men ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag egentligen på Favoriter/Bokmärken.
Jag tror tyvärr att jag föreslår något som nog är fel sak att satsa resurser på, men att hitta tillbaka till ett bra kunskapsinlägg eller ens egen projekttråd är ju i grunden något annat än bevakningar.
Så @tommib har förstås en enklare lösning i att få ställa in Bevakningar som man vill, men ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag egentligen på Favoriter/Bokmärken.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
Även jag skulle vilja ha detta som en inställning för bevakningar, samma anledning som ovan - detta är mitt primära sätt att hitta tillbaka till trådar. Jag verkar tydligen göra det ganska ofta då jag sedan detta infördes har jag redan saknat den möjligheten flera gånger.
Det blev bättre när jag insåg att man kunde välja ”ämnen” längst upp men det har blivit mycket krångligare än tidigare. Så som forumet är just nu kommer nog min aktivitet i många trådar, inte minst långkörare som vad har du gjort med ditt hus idag, verktygstips etc. Minska - någon annan måste ju skrivit i den för att jag ska komma till den på ett smidigt sätt och då kommer jag nog skippa att skriva…
Det blev bättre när jag insåg att man kunde välja ”ämnen” längst upp men det har blivit mycket krångligare än tidigare. Så som forumet är just nu kommer nog min aktivitet i många trådar, inte minst långkörare som vad har du gjort med ditt hus idag, verktygstips etc. Minska - någon annan måste ju skrivit i den för att jag ska komma till den på ett smidigt sätt och då kommer jag nog skippa att skriva…