20 383 läst · 56 svar
20k läst
56 svar
Droppar in regn ovanför fönster...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 519 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 519 inlägg
Omöjligt att säga utan undersökning på plats men min allmänna reflektion är att det otätt lite överallt främst pga valet av fasadmaterial som inte är slätt alls (ser kupat/välvt ut) utan tillåter vatten att leta sig in runt foder osv. Kan bli stora mängder vatten vid närmast horisontella slagregn pga kraftig vid. Kan också vara något helt annat fel som inte går att se på bilderna.
Edit: Den liggande panelen gör ju att vattnet tar sig helt andra vägar än en lodrät panel, där det styrs ner specifika vägar, som en TP-plåt på ett tak. Läckage i skarvarna mellan brädorna får ju också mycket större betydelse.
Edit: Den liggande panelen gör ju att vattnet tar sig helt andra vägar än en lodrät panel, där det styrs ner specifika vägar, som en TP-plåt på ett tak. Läckage i skarvarna mellan brädorna får ju också mycket större betydelse.
Du har haft vatten bakom fasadbrädorna och om det måste till ett extremväder vart 8 år för att komma in är det nog ingen större fara men jag skulle gå över spikförbanden på fasaden ett varv och kolla att det tätar. Även sidofodren behöver en koll bakom. Om fönsterbrädor och foder bubblar och bågnar så är det nog MDF och de tål knappt hög luftfuktighet, byt till trä.H hfrid skrev:
Tack! Uppskattar dina ansträngningarM mickef skrev:Du har haft vatten bakom fasadbrädorna och om det måste till ett extremväder vart 8 år för att komma in är det nog ingen större fara men jag skulle gå över spikförbanden på fasaden ett varv och kolla att det tätar. Även sidofodren behöver en koll bakom. Om fönsterbrädor och foder bubblar och bågnar så är det nog MDF och de tål knappt hög luftfuktighet, byt till trä.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Regntunna - avrinning
Trädgård allmänt -
Utekök med infälld grill i betongskiva. Val av betong och impregnering
Byggmaterial & Byggteknik -
Platt garagetak behöver tillfällig lösning, regnar in.
Tak & Vind -
Droppar vatten från taket när det INTE regnar
Tak & Vind -
Droppar in i uterummet vid mycket regn, hur tätar jag enklast?
Tak & Vind