Vad skall jag använda för spik till mina färdigmålade vita golvlister? Vanlig dyckert innebär att jag måste måla lite där jag slagit i spiken och kanske spackla. När jag målat så kommer det garanterat att synas jämfört med den sprutmålade listen. Alternativet är dyckert utan att måla, men det kommer väl att synas också? Spik med vitmålade huvuden finns ju att köpa, men dessa huvuden kommer att synas en hel del trots att de är vitmålade. Vad göra?

Du kan limma dit listerna. :)

Jovisst ibland kan det vara bra att limma dit listerna, men om du senare skall ta bort dem så lär ju halva tapeten följa med också. Sedan tycker jag också att det är svårt att få ett bra tryck mot väggen när limmet härdar.

Fler förslag?

Så ofta byter man väl inte golvlister så det är ett problem... Jag har limmat de golvlister jag bytt och slapp därmed det tvivelaktiga nöjet att spika i en putsad tegelvägg. Det fungerar bra med några tunga böcker som "tvingar" över natten.

Vitmålade spikar ( i alla fall dem jag träffat på) är rätt kass. När man väl slagit i spiken har man också slagit bort färgen på skallen på den, så spiken ser ut som en vanlig omålad. Fast inne i träet är den vit, förstås...
Till saken: spika med en dyckertpistol. De nålarna (eller vad man ska kalla dem) syns nästan inte alls.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
andersmc: vad menar du för nålar som inte syns? Dyckert eller klammer?

• Gilla
Socket
  • Laddar…
Spiken/dyckerten till tryckluft pistolen
har litet huvud så den syns inte mycket.
Om det inte är mycket med meter list
kan man spika med vita dyckert och sen "dutta"
med tipex på spiken.

Mvh Putte

Har en kompressor och det blir nog till att köpa en spikpistol för dyckert. Alla lister i huset skall bytas efterhand och pistolen kan ju vara bra att ha till annat med.

Men köper bara en budgetpistol för ca 500:-.Får väl köpa på Biltema, Jula, CO och se vilken som ger minst märken i trät och lämna tillbaka de andra. Har någon bra tips på billlig bra spikpistol för dyckert annars?

patrikz skrev:
andersmc: vad menar du för nålar som inte syns? Dyckert eller klammer?
Dyckert menar jag, inte klammer. Men den här dyckerten ser inte ut som vanlig spik-dyckert, utan den är smalare och har ett mycket mindre huvud.

OK, är det speciell dyckert till lister alltså? Kan jag hitta den på Jula, Biltema, CO?

Köpte först en dyckertpicka/klammer pistol
på k-rauta för en 400:-.
Men den lämnade så stora märken eftersom
det inte gick att byta den breda spetsen.
Köpte en på clasOhlson för 1100 eller 1200.
Mycket finare märke men den är bara
för dyckert.

Mvh Putte

patrikz skrev:
OK, är det speciell dyckert till lister alltså? Kan jag hitta den på Jula, Biltema, CO?
Ja, inte speciell till lister men till dyckertpistoler. Ja, de finns på Biltema etc.

bigsnucke skrev:
Så ofta byter man väl inte golvlister så det är ett problem... Jag har limmat de golvlister jag bytt och slapp därmed det tvivelaktiga nöjet att spika i en putsad tegelvägg. Det fungerar bra med några tunga böcker som "tvingar" över natten.
Vilket lim använde du till det? Ska även jag sätta lister mot putsad tegelvägg. Någon form av settlim?

Om man gillar att dölja sladdar bakom listerna kan det vara smart att skruva fast dem, för att kunna flytta sladdarna vid behov. Fast det tar en jäkla tid, och skruvarna syns rejält mycket. Men hellre det än att se alla dessa lösa sladdar som folk har liggandes ovanpå sina lister.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.