31 888 läst · 155 svar
32k läst
155 svar
Varför jobbar inte byggare skift?
Jag är elektriker och jobbar i Norge sedan många år. 7-19 eller 20 är normala arbetsdagar, men så är veckan färdig vid lunch på torsdag också, så man kan åka hem. Har provat vanliga arbetsdagar men det är ju värdelöst, man hinner inget på en tvådagarshelg. Men fackföreningarna kämpar emot oss, de vill vi skall jobba till max 18.
Nu skulle nog ingen av grannarna få för sig här att stå 5 man och föra väsen efter 20. Hade 5 polacker stått och jobbat 22-23 så hade jag sett till att de stannat av, vi vill gärna sova.J j-o75 skrev:
Kan de sköta jobb utan att någon granne störs alls så kör på. Men att hitta svensk arbetskraft kan du med största sannolikhet glömma för att renovera ett badrum.
Om det varit omvänt och svenska byggare åkt till Polen för att bygga och tjäna betydligt mer än här hemma, så hade nog de också jobbat långa dagar för att kunna åka hem tidigare.
Det räcker för egen del att åka iväg inom landet på långa uppdrag för att jag skall göra långa arbetsdagar och istället ta fredagen ledig och dra hem tidigare.
Det räcker för egen del att åka iväg inom landet på långa uppdrag för att jag skall göra långa arbetsdagar och istället ta fredagen ledig och dra hem tidigare.
Om elpriserna fortsätter att öka kommer det bli lönsamt för företag att producera i första hand under natt och helgskift istället för dag och kvällsskift som idag är vanligast.
Rätt vanligt att byggen kör 06:30-19:00
Lite beroende på vart det är,
i bostadsområden så är det inte så uppskattat att köra dygnet runt
Stora byggen på industrin så körs det skift åxå
Lite beroende på vart det är,
i bostadsområden så är det inte så uppskattat att köra dygnet runt
Stora byggen på industrin så körs det skift åxå
Då tycker jag att du ska fortsätta att anlita dem.J j-o75 skrev:Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
De flesta hantverkare har (kors i taket) ett liv efter att ha jobbat en hel dag. För mig känns det otroligt orespektfullt mot hantverkare att ens tänka så.
Stötte på ett gäng polacker som renoverade en stugby från vår till sen höst, dom gjorde allt utom plattsättningen...
Jobbade 6dagar i veckan och minst 12h /dag
I början var det bra fart på dom, på hösten stod en och målade en knutbräda, jag lovar att vilken svenska målare som helst skulle ha målat hela det lilla huset på tiden det tog att måla knutbrädan
Jobbade 6dagar i veckan och minst 12h /dag
I början var det bra fart på dom, på hösten stod en och målade en knutbräda, jag lovar att vilken svenska målare som helst skulle ha målat hela det lilla huset på tiden det tog att måla knutbrädan
Har du ett attityd problem?Unikt namn skrev:
Eller behöver du bara mogna lite?
Till att börja gäller inte detta mig, så där kan vi skippa det.
Däremot så finns det många därute som jag (kanske till skillnad ifrån dig) sympatiserar med och känner tacksamhet emot för att de tex jobbar på sjukhus osv.
Dessa människor är fullt medvetna om att de inte kan begära att alla ska ta hänsyn till dem, men de förtjänar likförbannat vår respekt.
"Fast det du jämför är 4veckor av ingen störsel alls, eftersom alla är på jobbet. Med två veckor av kvällstortyr och dålig sömn. Jag föredrar nog att du får vänta 2 veckor till på ditt badrum."
Själv verka du ju vara en ömhudad person som inte tål allt för stora "påfrestningar'.