Karlia
Som ung jobbade jag ett par somrar med påkostade bröllop i stockholmsregionen. Trevligt jobb, oftast blev det ca 35h varje helg, jag kunde vara på landet i veckorna.
Men, vi hade gjort ett bättre jobb utsövda. Minskat risken för framtida ryggproblem. Nu var ju risken för allvarliga arbetsplatsolyckor låg, det värsta som kunde hända var i princip krossat porslin/nedstänkta gäster. Jo, och han som drack upp alla öppnade vinflaskor förstås.

Idag är det inte en chans att jag skulle orka med två 18-timmars pass på varandra. Jag skulle starkt avråda min dotter från det också.

J j-o75 skrev:
Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
Klart man kan avtala om kortare projekttiden eller att ska vara klart inom en viss tid. Det kallas forcering och då sätter firman in den personal som krävs för att hinna klart. Kostnaden blir såklart därefter.

R Rkarlsson skrev:
Uppväxt med hantverkare, och varit med en del. Och där är nog ingen av de som velat jobba skift. Men det finns såklart.
Det du skriver är att det handlar om renovering. Alltså redan befintligt. Tror utbudet av sådana jobb är för få så att någon firma ens vill åta sig sådant.

Det jag menar är att om mina grannar renoverar med skift så är de inte goda grannar efter det =)
Grannarnas åsikter kan jag inte styra, den totala störningen blir ju betydligt kortare med fordon och sånt som står i vägen.
I övrigt har du antagligen rätt.

Karlia Karlia skrev:
Som ung jobbade jag ett par somrar med påkostade bröllop i stockholmsregionen. Trevligt jobb, oftast blev det ca 35h varje helg, jag kunde vara på landet i veckorna.
Men, vi hade gjort ett bättre jobb utsövda. Minskat risken för framtida ryggproblem. Nu var ju risken för allvarliga arbetsplatsolyckor låg, det värsta som kunde hända var i princip krossat porslin/nedstänkta gäster. Jo, och han som drack upp alla öppnade vinflaskor förstås.

Idag är det inte en chans att jag skulle orka med två 18-timmars pass på varandra. Jag skulle starkt avråda min dotter från det också.
Frågan gällde i och för sig skiftgång och inte många arbetsdagar. Men att lyfta mycket under stress är givetvis helt förkastligt.

Silver78 Silver78 skrev:
Längre arbetsdagar är princip bara mindre företag typ familjeföretag som utför och då är det oftast på pga att de ligger efter i schemat eller backjobb. Känner själv en polack som är duktig och som jobbar tills jobbet är klart. Han försöker tjäna så mycket pengar som möjligt innan han reser hem igen. Om han då hinner med tre jobb istället för två så blir det mer pengar när han åker hem. Fullt förståeligt.
I första hand gällde frågan skift och inte många arbetsdagar. I mitt fall jobbar dom visserligen längre, men hade en svensk firma kört skift hade jag ju tagit det.

nino nino skrev:
Ett problem är väl att hitta folk, både som kan och vill jobba skift.
Sen kan det ju vara jobb där det inte går av olika anledningar att jobba skift, då står man med ett skiftlag utan jobb.
Visst på ett större projekt som ett badhus där borde det funka med tex plattsättningen att jobba skift, men då kommer ju nästa problem om inte yrkesgruppen som är före plattsättarna kan/får jobba skift då är plattsättningen snart ikapp och då kanske båda skiften blir ståendes utan jobb...

Det är nog svårt, hela byggsvängen måste nog isåfall börja med skift så det rullar på lika bra / dåligt som idag.
Ja att hitta folk är ju ett ständigt problem inom många branscher. Känner själv till problemet..

I mitt område har kommunen låtit dra nya avlopps- och vattenledningar. Där undrar jag verkligen varför de inte kör i skift.

De jobbar åtta timmar om dagen (tror jag, de är i alla fall inte igång när jag kör till jobbet och de har slutat jobba när jag kommer hem) fem dagar i veckan. Så 75% av tiden bara står de där gigantiska grävmaskinerna och traktorgrävarna och arbetsbodarna och alla annan utrustning de har. De borde väl generera en kapitalkostnad som är högre än att betala skiftesersättning till personalen.

Dessutom är vägen avstängd i månader, vilket givetvis ställer till ett stort besvär för alla boende.

• Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
i tyskland ser man att när dom renoverar och bygger om vägarna att dom jobbar i skift

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Grannarnas åsikter kan jag inte styra, den totala störningen blir ju betydligt kortare med fordon och sånt som står i vägen.
I övrigt har du antagligen rätt.
Allt beror på hur grannar lever. Jag störs tex inte av hantverkare som jobbar 7-16. Men om de hade stått med maskiner till 2230 så hade jag haft stora invändningar.

Men det är nog som jag säger. Det finns inget utbud till skift för renoveringar =)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
i tyskland ser man att när dom renoverar och bygger om vägarna att dom jobbar i skift
Det gör de i för sig i Sverige med. Senast precis utanför byn gjorde de omläggning av riksvägen från 22-05, hade varit riktigt problematiskt att göra det 07-16 med all den tunga trafik de inte kunde leda om =)

R Rkarlsson skrev:
Det gör de i för sig i Sverige med. Senast precis utanför byn gjorde de omläggning av riksvägen från 22-05, hade varit riktigt problematiskt att göra det 07-16 med all den tunga trafik de inte kunde leda om =)
måste dom ha börjat med på senare år körde e22 för 3 år sen där stog det still på kvällar och helger på bygget

R Rkarlsson skrev:
Allt beror på hur grannar lever. Jag störs tex inte av hantverkare som jobbar 7-16. Men om de hade stått med maskiner till 2230 så hade jag haft stora invändningar.

Men det är nog som jag säger. Det finns inget utbud till skift för renoveringar =)
Det blir ju ändå inte värre än att någon som renoverar i egen regi håller på alla kvällar plus helgerna som de ofta blir. Bor man så tätt så att det stör så får man nog acceptera läget. Jag skulle ju hellre ta oväsen längre dagar i två veckor än störningar i 4 veckor.

Men att folk är så djävla dumma så att de inte begriper att lite flexiblare arbetstider faktiskt kan underlätta familjelivet?
Säg att vi skulle köra "2-skift" där första skiftet jobbar tex 06-15 och andra skiftet 10-19 och att man alternerar varannan vecka.
Skulle ju innebära att man kunde lämna på dagis varannan vecka & hämta varannan.

Och i serviceyrken skulle man kunna komma till folk när de var hemma & slapp stanna hemma ifrån jobbet.

• Gilla
j-o75 och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Problemet är väl att det inte alltid är byggarbetarens tider utan chefens? "vill du jobba här är det dessa tider som gäller". Fler olyckor sker med trötta hantverkare.

Vården har jag erfarenhet av, där är det inte så många år sedan reglering med dygnsvila infördes. Får jag välja föredrar jag något så när utvilad vårdpersonal både vid operationer och medicindelning. Jag har själv enklare med empati när jag är utvilad. Just inom vården går det visserligen att komma förbi vid epidemier eller sjuk personal..
sen finns det alltid undantag i vården...
region värmland kör 24-timmars pass på ambulanserna sommartid,i år med fullt betalt för 13 av de 24 timmarna

• Wow
TRJBerg
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Det blir ju ändå inte värre än att någon som renoverar i egen regi håller på alla kvällar plus helgerna som de ofta blir. Bor man så tätt så att det stör så får man nog acceptera läget. Jag skulle ju hellre ta oväsen längre dagar i två veckor än störningar i 4 veckor.
Det är du.
Grannar i lägenheter över, under och bredvid störs förmodligen inte dagtid då de själva är på jobbet. De flesta brf:er har väl skrivet i stadgarna under vilka tider jobb får utföras.
Andra butiker med förnödenheter som kan tänkas behövas för att utföra jobb eller support för olika produkter utanför vanlig arbetstid försvinner.
Det är nog mer komplext än att hantverkaren inte VILL arbeta nattetid, även om det sannolikt är så att den inte vill det heller.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.