Hej, vår tryckströmbrytare står och slår och slår typ 2 ggr per sekund nästan. Jag la märke till lite brunt i plasten som att något har bränt. Tog idag isär hela grejen för att se om det var något stopp/smuts i men det var inte problemet. Är det bara att byta ut mot en likadan eller? Jag har 0 elkunskap men har köpt mig en testpenna så jag inte dör iaf... Om jag köper samma bör det kopplas in likadant :)? Vi har för övrigt okej tryck i kranen fortfarande bara det att vattnet kommer i pulser i samma takt som tryckströmbrytaren klickar på och av.

• Tryckströmbrytare med synliga elkopplingar och tecken på brännskada i plasten, används i kontext av problematiskt beteende och vattenpulsationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör nämnas att den installerades av elektriker för ungefär 2 år sedan.

Jag antar att du har någon form av hyfrofor eller hydropress? För mig låter det som om felet är för lite luft i dessa vilket kan ge detta fenomen.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Som ovan, du måste fylla på luft i ditt hydropress/hydroforkärl.

Okej, hur gör jag det enklast utan en kompressor? :D

Är det en hydrofor kan man stänga av vattnet, tömma den helt och sedan slå på allt igen. Det blir inte optimal luftmängd men det räcker långt. Är det en hydropress så skaffar du en kompressor om du inte känner för en timmes träningspass med cykelpump.

Jaha, jag kopplade in cykelpumpen och körde igång. Det är en rätt liten tank så kanske därför det gick utan kompressor. Ja, allt vatten flög ut. Jag startade systemet igen och tryckströmbrytaren klickade inte. Den verkar fungera som den ska nu, tror jag i alla fall. :D
Vattenpump och tryckströmbrytare med uppkopplad cykelpump i ett pumprum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
det var ju lite onödigt att ta isär hela tryckströmbrytaren. :p sen sket jag i tätning på gängorna också för jag trodde den skulle bytas direkt. Oh well ;)

Det tål att påpeka att det inte är normalt att hydropressen är helt tom på luft. Den kan vara trasig. Om så skulle vara fallet lär du behöva pumpa snart igen. Men då vet du hur man gör i alla fall.

A Avemo skrev:
Det tål att påpeka att det inte är normalt att hydropressen är helt tom på luft. Den kan vara trasig. Om så skulle vara fallet lär du behöva pumpa snart igen. Men då vet du hur man gör i alla fall.
okej, vi får se helt enkelt. Det enda jag gjorde var ju att pumpa ut allt vatten och startade på nytt. Tror inte jag pumpade i nån luft direkt som syntes på mätaren.

• Gilla
Anders2018
  • Laddar…
Man brukar inte orka pumpa tillräckligt med en cykelpump. Skall du få rätt tryck gör du enligt följande:

1. Öppna vattenkranen och titta på manometern vilket tryck den visar när tryckströmbrytaren slår till. Anteckna trycket.

2. Stäng av pumpen och spola vatten tills det slutar komma. Lämna kranen öppen.

3. Pumpa upp lufttrycket till strax under det antecknade trycket. Om du hör att det pyser inifrån hydropressen så innebär det att gummiblåsan läcker. Skulle så vara fallet är det lönlöst att försöka få upp trycket speciellt högt.

4. Stäng kranen och slå på pumpen igen.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.