N Naesstrom skrev:
Grattis, man behöver alltid mer 3d skrivare :D

Nu finns filerna här: [länk]
Säker på att du fått upp rätt STL filer? Vart lite små lådor ;)
 
R rodak skrev:
Säker på att du fått upp rätt STL filer? Vart lite små lådor ;)
Om det inte felade flera centimeter så ska dom passa, beroende på hur kalibrerad din skrivare är. Men till PCB,n fungerar den men det är ett litet knep till det. Du börjar med att föra ned rj12 kopplingen frammåt sedan lyfta den lite in i hålet samtidigt som du trycker i bakkant :D
har en annan print på G nu men kan skriva ut en till i helgen och ladda upp en film!
 
N Naesstrom skrev:
Om det inte felade flera centimeter så ska dom passa, beroende på hur kalibrerad din skrivare är. Men till PCB,n fungerar den men det är ett litet knep till det. Du börjar med att föra ned rj12 kopplingen frammåt sedan lyfta den lite in i hålet samtidigt som du trycker i bakkant :D
har en annan print på G nu men kan skriva ut en till i helgen och ladda upp en film!
Nja, tror nåt blivit galet med STL filerna,

Kortet är cirka 55,6mm långt, lådan (invändigt) 49,5mm :thinking:
Illustration av en öppen låda med invändiga måttet markerat som 49,50 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får fortfarande inte ihop det. Enligt modeller och ritning.
PCB 55,65mm
Låda 49,5mm Hur man än vinklar och vrider så går det inte att få ner kortet :)
 
  • Elektronikskiss på ett kretskort (PCB) med mått, kontakter och komponentplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning av öppen låda med markerade mått, där ett för stort kretskort inte passar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
Hmm, korten jag fick var 49x25,4
Specifikationer för ett två-lagers PCB med dimensionerna 49x25.4 mm, vit färg och HASL ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste ha bytt RJ12 kontakt någon gång därimellan så ber om ursäkt, nu ligger det en 56mm version på Thingiverse iaf! (jag var tvungen att rensa cachen för att se dom nya)
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
N Naesstrom skrev:
Hmm, korten jag fick var 49x25,4
[bild]

Jag måste ha bytt RJ12 kontakt någon gång därimellan så ber om ursäkt, nu ligger det en 56mm version på Thingiverse iaf! (jag var tvungen att rensa cachen för att se dom nya)
Problem är till för att lösas vi är tacksamma för allt ni gör och bidrar med.
 
  • Gilla
rodak och 1 till
  • Laddar…
J Jonas Kvarnstrom skrev:
Eller jo, jag har fått ändra ett par saker i p1reader.yaml för att hänga med i förändringar i elhantering i Home Assistant, men det har ju inte direkt med läsaren att göra.
Gissar att de ändringarna hade att göra den nya energy dashboarden i HA? Har du lust att dela med dig av ändringarna isf.
 
  • Gilla
byggsorken
  • Laddar…
M morrissey74 skrev:
Gissar att de ändringarna hade att göra den nya energy dashboarden i HA? Har du lust att dela med dig av ändringarna isf.
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/blob/main/p1reader.yaml är alltid uppdaterad med de senaste ändringarna (jag uppdaterar min HA så fort ny version släpps) som du kan utgå från den om du använder Forsbergs fork av projektet.

Det som behövs är att lägga till följande på de kumulativa sensorerna
Kod:
state_class: "total_increasing"
device_class: "energy"
 
S svanstrom skrev:
[länk] är alltid uppdaterad med de senaste ändringarna (jag uppdaterar min HA så fort ny version släpps) som du kan utgå från den om du använder Forsbergs fork av projektet.

Det som behövs är att lägga till följande på de kumulativa sensorerna
Kod:
state_class: "total_increasing"
device_class: "energy"
Lysande! Stort tack!
 
N Naesstrom skrev:
Hmm, korten jag fick var 49x25,4
[bild]

Jag måste ha bytt RJ12 kontakt någon gång därimellan så ber om ursäkt, nu ligger det en 56mm version på Thingiverse iaf! (jag var tvungen att rensa cachen för att se dom nya)
Hej,

Använde din PCB modell och de korten jag fick levererade var också 55.5 mm långa.
Beställde även delarna från din BOM där RJ12 kontakten var av modellen DS1133-S60APS men den passar inte i de korten jag fick.

Har du kvar modellen på PCB kortet som är 49.5mm långt vilket då borde innebära att mina RJ12 kanske passar där?
 
Köpte på mig alla komponenter o PCB, sen kom Tibber Pulse P1. Jag var för lat för att löda ihop det o köpte produkten istället :crysmile:
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Började kolla på möjligheterna att läsa av elmätaren (Kamstrup Omnipower) men en sak jag inte fattade är varför man ska köpa en HAN-modul och sen ev ytterligare nån mojäng, det verkar ju som att man kan läsa direkt från datapinnen?
https://xipher.dk/posts/2020-05-17-using-esp8266-to-monitor-kamstrup-omnipower/
Om det nu funkar likadant i Sverige och man får ut nycklarna från sin operatör.

Jag hade dock hoppats på att elmätaren skickade data med WMBUS, men jag har scannat kring 868 MHz och hittade inga elmätare, endast Kamstrup vattenmätare. Hade sett fram emot att läsa av bägge med SAMMA utrustning.
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Började kolla på möjligheterna att läsa av elmätaren (Kamstrup Omnipower) men en sak jag inte fattade är varför man ska köpa en HAN-modul och sen ev ytterligare nån mojäng, det verkar ju som att man kan läsa direkt från datapinnen?
[länk]
Om det nu funkar likadant i Sverige och man får ut nycklarna från sin operatör.

Jag hade dock hoppats på att elmätaren skickade data med WMBUS, men jag har scannat kring 868 MHz och hittade inga elmätare, endast Kamstrup vattenmätare. Hade sett fram emot att läsa av bägge med SAMMA utrustning.
Om det funkar för dig är det ju bra. Många av oss har nog helt enkelt fått en ny mätare med en han-modul i redan. För övrigt frågade jag om nycklar från mitt bolag till vattenmätaren (som jag enkelt kunde plocka upp med en rtl-sdr) men det blev blankt nej. Troligen för att man då kan läsa av mätaren om man flyttar...
 
S sandos skrev:
Om det funkar för dig är det ju bra. Många av oss har nog helt enkelt fått en ny mätare med en han-modul i redan. För övrigt frågade jag om nycklar från mitt bolag till vattenmätaren (som jag enkelt kunde plocka upp med en rtl-sdr) men det blev blankt nej. Troligen för att man då kan läsa av mätaren om man flyttar...
Ja jag mejlade Skövde Energi ang avläsning. De ville inte svara på hur de avläste elen trådlöst alls. Jag tänkte mest så jag kan sluta scanna och googla på nya frekvenser. Vad gäller HAN-modul så var inte mjukvarustödet där än och de skulle sälja en modul senare. Men jag är nog bara intresserad om jag kan bygga nåt gratis med saker jag redan har liggande.

Vad gäller vatten har jag inte fått svar än, men vore inte förvånad om det slutar på samma vis. Skön attityd med tanke på hur släpphänt allt annat är i Sverige vad gäller riktig kriminalitet. Och signalspaning för den delen både internt och från främmande makt. Men vill man lyssna på vattenmätaren så går stora larmet.

Sen är väl iofs frågan man vill låsa upp sin rtl-sdr och offra energi bara för att mäta vattenmätaren.
 
A
nu har jag googlat ihjäl mig utan att hitta nån lösning och de här forumet var de vettigast jag hittat så jag försöker ställa min fråga här:

jag har försökt att läsa av min Landis+Gyr E360 utan resultat.
vad jag än gör så säger Serial.available() funktionen 0
jag utgick från dne här github sidan https://github.com/UdoK/esp8266_p1meter_sv både i kod och i PCB sen har jag testat att följa instruktionerna på https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/#hardware utan resultat. har testat olika kopplingar i denna tråd både med 4 stift och 6 stift men ingen data på porten. Förvisso använder jag en PN2222A transistor istället för bc547 som folk skriver i denna tråd men va jag kunde goolga mig till så funkade PN2222A ( nån mer mer el erfarenhet som kan säge annat?)

jag har ring eon och dom har öppnat porten åt mig och även bekräftat det i ett andra telefonsamtal.
jag börjar verkligen få slut på ider nu.

någon som har nå bra ide?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.