478 111 läst · 1 855 svar
478k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Jag kopplade in 1,2,3 och 5. Men utelämnade pinne 4 och 6 med min 4-ledade tele spiral-kabel. Tolkade det som att GND fanns på pinne 3 och 6, så man kan ta en av dem enbart. Har jag tänkt rätt?L Lenza skrev:
Nu när jag läser om ditt inlägg så trillade nog polletten på plats och jag kan nog få min Frankenstein lösning att fungera, dvs. både läsa en CT clamp och mätaren med en Wemos D1, får bli ett helgprojekt någon regnig helgL Lenza skrev:Det räcker gott med 4 ledare, dvs traditionell telefonkabel så länge man krimpar på RJ12 (ansluter stift 1,2,3 och 5) istället för RJ11(varav 1 och 2 byglas).
Om du har kopplat enligt inlägg #324, funkar det dåligt för att du inte har pull-up på basen. NPN transistorn behöver en strömdrivning på basen för att fungera som switch.
Jag såg ingen anledning till att bygla ihop jordarna (3 & 6), kan bekräfta att det inte har någon påverkan på funktionen iaf hos mig. Då jag kör mot en RPI4B, mot en UART4.
Stift 6 är ju aktuellt först om man vill driva något med mot pinne 1 t.ex. en liten trådlös sändare som går på 5 V.
Stift 6 är ju aktuellt först om man vill driva något med mot pinne 1 t.ex. en liten trådlös sändare som går på 5 V.
I detta fallet ska @SamB driva en Wemos D1 Mini och då behövs väl GND? Eller är jag ute och cyklar?L Lenza skrev:
Någon som har löst att se förbrukningen per fas över tid i HA?
Tänker mig en template sensor direkt i ESP Home eller i HA som räknar om kW till kWh men det kanske är för dålig uppdateringsfrekvens (10 sec) för att få ut något vettigt av det?
Finns det även möjlighet att hämta priser någonstans (EON API?)?
Tänker mig en template sensor direkt i ESP Home eller i HA som räknar om kW till kWh men det kanske är för dålig uppdateringsfrekvens (10 sec) för att få ut något vettigt av det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har diagram för faserna enkelt i Influx som man kan tanka som addon om du kör fullversion av HA med supervisor.R rodak skrev:Någon som har löst att se förbrukningen per fas över tid i HA?
[bild]
[bild]
Elpris från Nordpool finns i HACS.
Att du använder en extern antenn påverkar inte strömförbrukningen så det bör inte vara några problem.pacman42 skrev:Ligger i linje med vad jag tänkte, det var därför jag reagerade på ordet "lång". Alternativet är att man har tillräckligt låg baudrate och filtrerar signalen innan man tolkar innehållet på serieporten. Jag kommer ihåg att jag gjorde det när jag byggde ett IP-nätverk över serieport och kraftigt överklockade det en gång för många många år sedan...
Idag har jag knappt 7 meter analog ledare för att läsa av blinken från elmätaren. Jag funderar nu på att istället köra med extern antenn vid elmätaren, men då måste jag få 230V där (om inte strömmen från elmätaren räcker för att driva en ESP med extern antenn, vi får se vad jag kan hitta för kretsar). FInns iofs en tredje lösning och det är att sätta en WiFi-repeater nära ESPn. Kom över en gratis när jag rensade bland mina föröldrars elektronikskrot i somras (de hade fått en de aldrig använt från Canal Digital). Det känns som det bästa alternativet ändå. Jag kölr ändå all min IoT på ett eget WiFI-nät för att inte sänka hastigheten för min övriga utrustning och för att ha den helt separerad (av säkerhetsskäl vill jag inte ha Kina-prylars firmware på mitt vanliga hemmanät).
Angående "kinafirmware" så kan jag inte direkt se något problem. Man kompilerar ju sin egna fw via ESP-home eller liknande. Men du kanske pratar om andra prylar.
Precis, P1-porten skall enligt specifikationen klara upp till 250 mA vilket räcker gott och väl för att driva en ESP-kontroller med full wifi-aktivitet (en ESP-32 drar runt 100 mA vid wifi-aktivitet).R RoAd skrev:
Fast det är väl bara spotpriserna på elmarknaden? Vill man ha hela sin kostnadsbild så måste man även lägga till rörlig elnätsavgift, energiskatt och elcertifikat. Men jag ska erkänna att jag inte kollat i detalj vad man får från Nordpool.J jaash skrev:
Redigerat:
Det stämmer jag har fast elnätsavgift och för tillfället fast elhandels pris så har bara lagt in detS svanstrom skrev:Precis, P1-porten skall enligt specifikationen klara upp till 250 mA vilket räcker gott och väl för att driva en ESP-kontroller med full wifi-aktivitet (en ESP-32 drar runt 100 mA vid wifi-aktivitet).
Fast det är väl bara spotpriserna på elmarknaden? Vill man ha hela sin kostnadsbild så måste man även lägga till rörlig elnätsavgift, energiskatt och elcertifikat. Men jag ska erkänna att jag inte kollat i detalj vad man får från Nordpool.
Kör också med en d1 mini. Beställde PCBs från jlc baserat på Svanströms/Naesstrom PCB. Funkade klockrent
Screenshot från node-red ui
Screenshot från node-red ui