Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
F
H HåkanM676 skrev:
Jag har läst om vacciner både för och mot och det som jag inte gillar är att de försöker att få fullt friska människor med bra immunförsvar att vaccinera sig mot en sjukdom som vi knappt märkt, annat än på TV. Jag och min fru har handlat som vi alltid gjort under panedemin, träffat bekanta, varit hos sjuka personer, träffat personer som varit infekterade och i stort nästan levt som vanligt men inte märkt något särskilt, ska vi vaccinera oss ? ... för oss verkar det konstigt. Vi vet av många som isolerat sig i långa perioder och de har inte mått bra, dom har blivit så skrämda att de inte vågat gå ut, inte ens handla.
Om ni "levt som vanligt" och träffat såväl friska som sjuka innebär det ju faktiskt att ni medvetet kan ha fört smittan vidare och orsakat andras sjukdom och ändå värre..

• Gilla
  • Haha
Texan och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fantastiskt! Du lyckades inte besvara frågan, trots att den var väldigt enkel.
Eftersom det tillverkats långt tillbaka i tiden så har priset på Ivermektin sjunkit, patent på medicin löper ut efter 20 år, så vilka bolag som helst får tillverka det, en förpackning kostar idag i Indien ca 50 kr, kanske skulle kosta 100 kr i Sverige, naturligtvis tillverkad av något Läkemedelsföretag men det genererar inte samma profit som en dos vaccin. Blir folk friska efter behandling med Ivermektin så behövs kanske inget vaccin.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Om ni "levt som vanligt" och träffat såväl friska som sjuka innebär det ju faktiskt att ni medvetet kan ha fört smittan vidare och orsakat andras sjukdom och ändå värre..
Vi har varken varit eller blivit smittade. Ingen av de vi umgås med har blivit sjuka i vår omgivning, de vi känner som blivit sjuka har blivit smittade på resa och varit isolerade den första tiden då de kommit hem. Man kan träffa smittade människor och ändå hålla hygien, se till så man själv inte blir smittad. Det gäller andra sjukdomar också.
Det är väl ingen som medvetet skulle smitta andra.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
F
H HåkanM676 skrev:
Vi har varken varit eller blivit smittade. Ingen av de vi umgås med har blivit sjuka i vår omgivning, de vi känner som blivit sjuka har blivit smittade på resa och varit isolerade den första tiden då de kommit hem. Man kan träffa smittade människor och ändå hålla hygien, se till så man själv inte blir smittad. Det gäller andra sjukdomar också.
Det är väl ingen som medvetet skulle smitta andra.
Ni har medvetet träffat infekterade och sjuka
och handlat i affärer som du säger "som vanligt". Då har du ingen som helst aning om hur många ni kan ha fört smittan vidare till.
Om ni känt er friska själva säger inget.
Det låter högst oansvarigt.

• Gilla
  • Haha
Texan och 6 till
  • Laddar…
P
H HåkanM676 skrev:
Detta är en artikel som kom juni 2020. En förpackning Ivermektin kostar i Indien ca 50 kr som en kompis som reste dit nu köpt ifall att han skulle bli sjuk.
Ivermectin är en hämmare av COVID-19-orsakande virus (SARS-CoV-2) in vitro. • En enda behandling som kan åstadkomma ~ 5000-faldig minskning av virus vid 48 timmar i cellodling. • Ivermectin är FDA-godkänt för parasitinfektioner och kan därför återanvändas. • Ivermectin är allmänt tillgängligt på grund av att det finns med på WHO: s modellista över viktiga läkemedel.

[länk]
Det tycks inte vara en klinisk studie, utan laboratorieförsök med SARS-CoV-2 och ivermektin (men rätta mig om jag har missförstått artikeln; den är tämligen tät med data och referenser inbäddade i texten så den är lite svårgenomtränglig).

I artikeln står att "This Brief Report raises the possibility that ivermectin could be a useful antiviral to limit SARS-CoV-2", dvs den påstår inget om ivermektins effektivitet mot covid-19 utan föreslår att det skulle kunna vara effektivt.

Läkemedelsverket (som hänvisar till EMA) avråder från användning av ivermektin mot covid‍-‍19, utom i kliniska studier, eftersom det inte finns tillräckligt vetenskapligt stöd för det och det finns risk för allvarliga biverkningar i de höga doser som behövs för att få effekt mot viruset.
Det finns en länk till EMA, på nedanstående sida, med mer information.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/ema-avrader-fran-anvandning-av-ivermektin-mot-covid-19

• Gilla
Jonobe och 3 till
  • Laddar…
P
H HåkanM676 skrev:
Blir folk friska efter behandling med Ivermektin så behövs kanske inget vaccin.
Ja, under förutsättning att man överlever sjukdomen och tycker om att vara sjuk.
Det är väl alltid bättre att slippa bli sjuk än att bli sjuk och behöva behandling?

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Det ligger kanske nåt i det. Det mesta går ju över av sig själv medicinen påskyndar kanske processen och dämpar symtomen som utan behandling kanske skulle bli fatal.
Eller hur.
Ett exempel är att om man hade haft antibiotika för ca 100 år sedan när Spanska sjukan härjade, så hade man räddat livet på flera miljoner människor - de flesta 20-40 år gamla.

De dog nämligen av lunginflammation som en följd av att spanska sjukan försvagat lungorna hos dem…

Nissens
H HåkanM676 skrev:
Ja alla läkemedelsbolag är med där för att täcka upp och skydda varandra. Men Pfizer själva kan inte bli stämda.
Men jag har för mig att staten (regeringen) sagt att de tar ansvar om det blir problem med vaccinerna mot Covid i Sverige.

Edit: hittade info på nätet:
https://www.regeringen.se/pressmedd...personskador-orsakade-av-vaccin-mot-covid-19/

Den kommer även att gälla retroaktivt…

Så snart finns inte det argumentet heller, vad skall du hitta på härnäst?

Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Nödgodkänt är det ju, eller villkorat godkännande som det kallas. Att det skulle vara ett gift finns inga belägg för, trots att det finns folk som påstår sådant.
Alla kliniska tester är avslutade och vaccinerna har fullgoda godkännanden, nedan kommer ett citat från Folkhälsomyndigheten och Läkemedelsverket, därefter en länk till en sida som innehåller mycket fakta som borde tas in av de som gått vilse..

”Vaccinerna är godkända
Det förekommer rykten om att de villkorade godkännanden som givits alla covid-19-vacciner i Europa inte har fullgoda godkännanden. Dessa rykten är falska.

De vacciner som är godkända i Sverige och EU har villkorade godkännanden, vilket innebär att det finns krav på företaget att sammanställa ytterligare dokumentation som inte funnits med vid godkännandet.

Myndigheterna har dock gjort bedömningen att det finns tillräckligt med belägg för att vaccinerna är effektiva och har en acceptabel säkerhetsprofil, samt att tillverkningsprocessen uppfyller de krav som ställs.

Det man begär in i efterhand kan till exempel vara ytterligare data om tillverkningsprocessen eller slutliga rapporter från de kliniska studierna. Om dessa krav inte uppfylls kan godkännandet omprövas. Villkorat godkännande är inte unikt för dessa vacciner, utan används ofta när det finns ett stort medicinskt behov för att påskynda möjlighet att behandla eller förhindra svår sjukdom. De vaccinationer som nu genomförs i Sverige är alltså inte någon klinisk prövning.”

http://www.folkhalsomyndigheten.se/...rna-mot-covid-19/lakemedelsverket-informerar/

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller hur.
Ett exempel är att om man hade haft antibiotika för ca 100 år sedan när Spanska sjukan härjade, så hade man räddat livet på flera miljoner människor - de flesta 20-40 år gamla.

De dog nämligen av lunginflammation som en följd av att spanska sjukan försvagat lungorna hos dem…
Som tur var klarade sig de flesta och med stärkt motståndskraft.

Nissens
M mickef skrev:
Som tur var klarade sig de flesta och med stärkt motståndskraft.
Poängen var att de dog inte av spanska sjukan viruset, de dog av bakteriell lunginflammation som kom efter viruset.

Hade de fått antibiotika så hade överlevt OCH haft immunförsvar som skyddade mot viruset.

Men det rör inte dig att människor stryker med i onödan? En vacker dag kan det hända dig eller någon du håller av.

Det är många med din inställning som ändrat uppfattning när verkligheten kommit ifatt.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Jag måste erkänna att jag inte hänger med.
Det gjorde inte jag heller.

• Haha
pmd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Poängen var att de dog inte av spanska sjukan viruset, de dog av bakteriell lunginflammation som kom efter viruset.

Hade de fått antibiotika så hade överlevt OCH haft immunförsvar som skyddade mot viruset.

Men det rör inte dig att människor stryker med i onödan? En vacker dag kan det hända dig eller någon du håller av.

Det är många med din inställning som ändrat uppfattning när verkligheten kommit ifatt.
Kan du inte föra ett resonemang utan hugg och attack?

J Jocke Best skrev:
Det gjorde inte jag heller.
Jag misstänkte det på din kommentar.

Nissens
M mickef skrev:
Kan du inte föra ett resonemang utan hugg och attack?
Vad menar du, du verkar ju helt bortse från att miljoner människor dog.

Berör det dig ingenting?
Jag beskriver fakta, det är ju så verkligheten ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.