Hej!!

Behöver lite hjälp från er på forumet. Är i färd med att totalrenovera ett hus.
Vi ska bland annat installera ett stort skjutfönster och stengolv. Där fönstret ska stå finns idag ett element. Min fråga är om det går att ta bort elementet och använda anslutningarna för att lägga vattenburen golvvärme i det rummet (ca 10 kvm) som ska ha stengolv?? Om det går hur går jag tillväga? Måste jag dimensionera om något för att vattnet ska orka cirkulera hela huset?

Tacksam för svar.
Johan Ekström

Jag tror inte det går utan väldigt omfattande förändringar. Vattnet i radiatorerna är mycket varmare än det man vill ha i golvvärmen. Så i princip kan man inte ha både golvvärme och radiatorer på samma system.

om du har 2 rörs system så kan du ta bort radiatorn enkelt, utan att det stör övriga systemet (har du enrörs så gårdet, men är betydligt mer kompliserat)

för att få ett bra fungerande golvvärme system, så monterar du en Wirsbo purscher 12 eller motsvarande i annat fabrikat (sök på denna produkt för att bilda dig en uppfattning om vad som ska göras)

det hela är hyvsat enkelt, om dit us har ett 2-rörs system.

Skall kankse förklrar att en push12 eller liknande, är en shunt. Den pumpar runt vatten i golvslingan, och "adderar" varmvatten från inkommande värme så att blandningen blir lagom varm.

ja det går, det bästa sättet är att använda en push (tex wirsbos push12:a).
Roth har olika typer av lite enklare lösningar för golvvärme på enstaka slingor direkt från radiatorkretsen.
Har du 2-rör system så kan du lägga i en slinga och sätta en strypventli på returen, brukar funka bra, (det går även att göra på 1-rörssystem men då är det mer komplicerat)

Är det någon som har installerat en minishunt 60 från LK. Den verkar fungera för både 1- och 2-rörs system.
Det borde innebära att jag kan montera ner mitt element ta de anslutningarna och koppla till en shunt och sedan ett golvvärmeparti!
Visst har jag förstått saken rätt nu.

//Johan

Så man kopplar på denhär shunten på dom gamla elementrören bara?

gadeberg skrev:
Så man kopplar på denhär shunten på dom gamla elementrören bara?
Ja

123456789 (utfyllnad för att komma upp i 10 tecken) :)

ekstrjoh skrev:
Är det någon som har installerat en minishunt 60 från LK. Den verkar fungera för både 1- och 2-rörs system.
Det borde innebära att jag kan montera ner mitt element ta de anslutningarna och koppla till en shunt och sedan ett golvvärmeparti!
Visst har jag förstått saken rätt nu.

//Johan

Ja du har förstått rätt (wirsbos push12 funkar oxå på både 1och2 rörsystem)

För att få golvvärmen att funka optimalt så ska vattnet i primärkretsen
(radiatorkratsen) regleras av en utegivare. Det går i annat fall att koppla en styrautomatik (med utegivare) till shunten direkt (endast LK) men den är apdyr, kostar mer än hela shunten.

Är det någon som vet hur mycket pumpen väsnas??
Kan mnan ha den i rummet eller måste man bygga in den??

//Johan

ekstrjoh skrev:
Är det någon som vet hur mycket pumpen väsnas??
Kan mnan ha den i rummet eller måste man bygga in den??

//Johan
Den låter inte särskilt mkt, som en vanlig cirkpump ungefär. Däremot så är den väl inte så tilltalande rent estetiskt, kanske en anledning att "bygga in" den.

jag har hört att en del har problem med att pusch-pumpen lägger av efter några år....

pellefant skrev:
jag har hört att en del har problem med att pusch-pumpen lägger av efter några år....
varför skulle dom göra det. dom har ju en vanlig cirkulationspump & en vanlig termostat, inget speciel alls

Staffans2000
Ett ur budget och drifttillförlitlighetssynpungktssystem (puhhh det var ett lååååångt ord) är att helt enkelt koppla på din golvvärme direkt på elementanslutningarna med en vanlig radiatorventil med kapilärrör till termostaten. Till golvslingor får du använda prisolrör som tål den högre temperaturen. Lägg slingorna tätt vid fönstret och glesare inåt rummet.
Med dylikt system känner man en viss temperaturskillnad på golvet där det finnes ett rör kontra inget rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.