Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S SnickareHobb skrev:
Så kan det vara.
En annan fråga är hur allvarlig infektionen är den andra gången. Blir den andra gången mildare eftersom man har ett visst immunskydd sen innan? Tydligen är det vanligt för andra sjukdomar.

En annan fråga är väl hur mycket man kan lita på PCR-testet. Testet kanske reagerar på dnabitar som finns kvar från den första infektionen, även om den andra infektionen egentligen är influensan.
Är inte ovanligt att exempel på covid 19 avdelningarn så har personal blivit smittad 2 gånger men oftast märker man inte att man blivit smittad utan det framkommer när en partner blivit smittad och man testar sig som man får ett positivt svar och blir en överraskning.
 
R
M mickef skrev:
I ditt fall är avgörandet inte lika svårt.
Ok, jag tolkar detta totala ickesvar som att du faktiskt inser att det är helt ok att kritisera en idé utan att för den skull ha en alternativ sådan. Du vill bara inte erkänna det. Jag släpper det nu.
 
  • Gilla
mickef och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Denna studie publicerad i Nature som varit uppe förut antyder att skyddet efter genomgången infektion är livslångt.
[länk]
Livslång, eller åtminstone mycket lång, närvaro av antikroppar, ja. Skydd mot infektion är en annan sak.

Samma sak tycks gälla efter vaccinering med Pfizers mRNA-vaccin, enligt artikeln. Vilket nog inte vore så oväntat.

I sista stycket står:
"But the persistence of antibody production, whether elicited by vaccination or by infection, does not ensure long-lasting immunity to COVID-19."

Sen slutar artikeln med en kommentar av forskaren som ledde undersökningen:
"My presumption is, we will need a booster.
 
Redigerat:
P
M mickef skrev:
Du tror inte att folk kan betala för sin egen proviant? Varför skulle det bli dyrare än nuvarande hattande? Vilka branscher skulle inte föredra 2 veckors lockdown jmf med årsvisa?
Det skulle bli mycket dyrare eftersom det skulle krävas enormt många vakter för att se till att folk inte bryter karantänen.
 
Fairlane
S SnickareHobb skrev:
Då kan Matti Makaronberg, makaronexpert, sitta i tvsofforna och säga att alla svenskar behöver köpa en tredje leverans med makaronpaket. Makaronberg som är delägare i Svenska Makaronbolaget är inte alls jävig.
Det hela faller rätt hårt om man betänker att Matti Sällberg inte tjänar pengar på att folk vaccinerar sig med Pfizers vaccin.
De som däremot tjänar pengar är de som skapar konspirationsvideos som folk tittar på...
De kanske kan anses jäviga?
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Den enda lösningen att stoppa en epidemi av den här sorten är en total lockdown i ett par veckor. Om det är genomförbart avgör bara viljan men, som sagt, det kanske krävs dödligare smitta innan den infinner sig. Din lösning har du ju redan givit uttryck för, den stoppar inte epidemin men vårdpersonalen får kanske sina raster på utsatta tider.
Återigen, vi har en pandemi, inte en epedemi.
Men vi antar att vi lyckas med ditt förslag, vi får samtliga som bor i Sverige att frivilligt isolera sig i två veckor (något tvång ska vi inte ha antar jag). Sen då? När två veckor har gått och Covid-19 är utrotat i Sverige (om inte folk som isolerats tillsammans smittat varann) vad blir nästa steg?
Skjuta alla som försöker korsa gränsen in i landet eller finns det något annat bra sätt att hindra att viruset kommer tillbaks?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Så varför man inte skulle tro på vetenskapen i just det här fallet kanske du vill utveckla?
Man ska aldrig bara tro på vetenskapen. Man ska läsa den kritiskt, bedöma om metoden är sund och helst verifiera resultatet genom att jämföra med andra studier.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, vi har en pandemi, inte en epedemi.
Men vi antar att vi lyckas med ditt förslag, vi får samtliga som bor i Sverige att frivilligt isolera sig i två veckor (något tvång ska vi inte ha antar jag). Sen då? När två veckor har gått och Covid-19 är utrotat i Sverige (om inte folk som isolerats tillsammans smittat varann) vad blir nästa steg?
Skjuta alla som försöker korsa gränsen in i landet eller finns det något annat bra sätt att hindra att viruset kommer tillbaks?
Nu har jag kanske missförstått hur det fungerar med epidemi och pandemi. Om jag förstår det rätt säger man pandemi om man har en epidemi som finns på flera (3?) kontinenter. Covidepidemi finns på alla bebodda kontinenter och klassas därför pandemi, men det är ju fortfarande en epidemi.
Om vi nu diskuterar covid i sverige, och då framförallt minskningen eller ökningen, kan det vara tydligare att säga epidemi för att tydliggöra att man bara diskuterar situationen i Sverige och inte i hela världen. Om man t ex skriver att pandemin nästan är över, implicerar man att covid är på väg ner i hela världen. Vill man bara säga att Covid nästan är över i Sverige, kan det vara bättre att säga att covidepidemin nästan är över. Då kan det fortfarande stämma att smittspridningen ökar i andra delar av världen.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Långtidscovid. Fobollsspelare har tappat i ork 6 månader efter infektion. Covid19 är inte över i kroppen bara för att den akuta sjukdomen passerat och det gäller många.
Eftersom inget tyder på att det finns aktivt virus kvar i kroppen så är covid över när man har postcovid (som är den korrekta termen).

Intressant artikel. Det finns alltså fler goda skäl att vaccinera sig, förutom de uppenbara.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Nu har jag kanske missförstått hur det fungerar med epidemi och pandemi. Om jag förstår det rätt säger man pandemi om man har en epidemi som finns på flera (3?) kontinenter. Covidepidemi finns på alla bebodda kontinenter och klassas därför pandemi, men det är ju fortfarande en epidemi.
Om vi nu diskuterar covid i sverige, och då framförallt minskningen eller ökningen, kan det vara tydligare att säga epidemi för att tydliggöra att man bara diskuterar situationen i Sverige och inte i hela världen. Om man t ex skriver att pandemin nästan är över, implicerar man att covid är på väg ner i hela världen. Vill man bara säga att Covid nästan är över i Sverige, kan det vara bättre att säga att covidepidemin nästan är över. Då kan det fortfarande stämma att smittspridningen ökar i andra delar av världen.
Poängen är väl ändå rätt tydlig?
Även om vi skulle bli av med Covid-19 i Sverige genom att isolera samtliga personer så kommer den tillbaks om man inte hanterar grundproblemet.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Då kan Matti Makaronberg, makaronexpert, sitta i tvsofforna och säga att alla svenskar behöver köpa en tredje leverans med makaronpaket. Makaronberg som är delägare i Svenska Makaronbolaget är inte alls jävig.
Varför tycker inte att Sällberg får svara ja på frågan om det behövs påfyllnad av vaccin? För att det gynnar hans bolags konkurrenter?
 
R
harry73 harry73 skrev:
Nu har jag kanske missförstått hur det fungerar med epidemi och pandemi. Om jag förstår det rätt säger man pandemi om man har en epidemi som finns på flera (3?) kontinenter. Covidepidemi finns på alla bebodda kontinenter och klassas därför pandemi, men det är ju fortfarande en epidemi.
Om vi nu diskuterar covid i sverige, och då framförallt minskningen eller ökningen, kan det vara tydligare att säga epidemi för att tydliggöra att man bara diskuterar situationen i Sverige och inte i hela världen. Om man t ex skriver att pandemin nästan är över, implicerar man att covid är på väg ner i hela världen. Vill man bara säga att Covid nästan är över i Sverige, kan det vara bättre att säga att covidepidemin nästan är över. Då kan det fortfarande stämma att smittspridningen ökar i andra delar av världen.
Jo men poängen här är förstås att mickes "låsa in alla i sverige tills det är över"-idé inte kommer fungera eftersom vi har just en pandemi. Det skulle i.s.f. krävas att alla länder gör likadant samtidigt.

Även om vi övriga inser att idén är ogenomförbar redan på kommunnivå så borde dess upphovsman förstå det omöjliga när man inser att vi måste få med ca 8 miljarder mänsikor på "håll er inlåsta"-tåget.

I USA skriker de freeeeduuhm och marscherar på gatorna redan när masktvång kommer på tal. Ser inte hur de skulle gå med på att bli inlåsta i minst två veckor. I andra delar av världen har man inte mat för dagen, än mindre för två veckor utan att aktivt jobba ihop den.

Jag ser som sagt inte den vägen som framkomlig utan tror även fortsättningsvis på en aggressiv vaccinering som bästa väg ur detta. Se där jag hade som sagt en alternativ lösning även om jag inte behövt den :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det skulle bli mycket dyrare eftersom det skulle krävas enormt många vakter för att se till att folk inte bryter karantänen.
Det är i det läget tatueringstricket implementeras.
 
R
M mickef skrev:
Det är i det läget tatueringstricket implementeras.
Jag börjar känna att tvångsvaccinering är en rätt mild åtgärd jämfört med vad som skulle krävas för att genomföra din plan. Så varför inte bara göra det istället om vi nu ska gå all in på tvångsmetoderna?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Nu har jag kanske missförstått hur det fungerar med epidemi och pandemi. Om jag förstår det rätt säger man pandemi om man har en epidemi som finns på flera (3?) kontinenter. Covidepidemi finns på alla bebodda kontinenter och klassas därför pandemi, men det är ju fortfarande en epidemi.
Om vi nu diskuterar covid i sverige, och då framförallt minskningen eller ökningen, kan det vara tydligare att säga epidemi för att tydliggöra att man bara diskuterar situationen i Sverige och inte i hela världen. Om man t ex skriver att pandemin nästan är över, implicerar man att covid är på väg ner i hela världen. Vill man bara säga att Covid nästan är över i Sverige, kan det vara bättre att säga att covidepidemin nästan är över. Då kan det fortfarande stämma att smittspridningen ökar i andra delar av världen.
Det håller jag med om, men just i förslaget två veckors isolering av hela befolkningen i Sverige måste man ta hänsyn till att covid-19 är en pandemi, och inte bara betrakta epidemin i Sverige.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.