Har ett hus ifrån sent 70-tal där jag önskar få något bättre isolering i huset. Fönstrena är gamla 3glas-fönster.
Mitt problem är att i något/några fönster så är det liksom smutsigt inuti fönstret. Typ som att det har dammat. I många av fönstrena så samlas det kondens på insidan av glasen vilket faller ner och förstör träramen till fönstren.

jag misstänker att det är fönstren som är uttjänta men jag skulle vilja säkerställa detta då det är en rätt så dyr operation att byta fönster. Finns det någon utrustning att hyra för att kunna mät upp U-värde för ett fönster?

Luftfuktigheten i huset ligger på runt 60% relativ fuktighet.

Tacksam för tips & ideer

underhåller du fönstren nåt då? Kondens betyder oftast att det kommer in varm luft mellan glasen och det är sällan nån större grej att åtgärda med lister eller se över kitt och målning om nåt håller på och faller bort.

S Stefan1972 skrev:
underhåller du fönstren nåt då? Kondens betyder oftast att det kommer in varm luft mellan glasen och det är sällan nån större grej att åtgärda med lister eller se över kitt och målning om nåt håller på och faller bort.
Kondensen är på fönstrutan, insidan huset, men inte i själva 3-glaskassetten.

Jag har fått för mig att dessa kassetter är fyllda med gas och inte går att öppna? har jag fått det om bakfoten?!

A Axiotrade skrev:
Kondensen är på fönstrutan, insidan huset, men inte i själva 3-glaskassetten.
Om kondensen är på insidan (inne i rummet) så tyder det på:
-dålig isolerförmåga eller dålig luftcirkulation på insidan av fönstret

Om man har 2-glasfönster med djupa fönsternicher så kan man få frost på insidan om det är väldigt kallt ute.

Sätt en bit mattsvart tejp på insidan resp utsidan av fönstret & mät med en IR-termometer så ser du tempskillnaden.

L lat skrev:
Om kondensen är på insidan (inne i rummet) så tyder det på:
-dålig isolerförmåga eller dålig luftcirkulation på insidan av fönstret

Om man har 2-glasfönster med djupa fönsternicher så kan man få frost på insidan om det är väldigt kallt ute.

Sätt en bit mattsvart tejp på insidan resp utsidan av fönstret & mät med en IR-termometer så ser du tempskillnaden.
Japp det är det jag tänker. Jag tror jag skulle behöva förbättra luftcirk något men jag tror inte den är helt kass. Det e lite därför jag är ute efter om det finns utrystning att hyra för att fastställa ett riktigt värde på fönstrets skick.

Kan jag utifrån temperaturen avgöra fönstrets U-värde?

A Axiotrade skrev:
Kan jag utifrån temperaturen avgöra fönstrets U-värde?
Jag vet inte hur man räknar ut det, men du borde ju kunna jämföra med andra fönster.

L lat skrev:
Jag vet inte hur man räknar ut det, men du borde ju kunna jämföra med andra fönster.
Sant! Tänkte inte i de banorna. Då kan jag utifrån det se vilka fönster som är prio 1!

Jag vet inte vad dessa siffror säger, men huset är ett låg-energi hus (VillaVarm) med 345mm isolering i väggar & 2-glas lågenergi fönster på ~1,1 i U-värde

Ute temp luft 5,8C
Inne temp luft 18C
Vägg utsida 5C
Vägg insida 16,5C
Fönster utsida 6,5C
Fönster insida 14C

Finns säkert nån byggnadsingenjör här som kan förklara hur bra eller dåligt det är.,..

A Axiotrade skrev:
Sant! Tänkte inte i de banorna. Då kan jag utifrån det se vilka fönster som är prio 1!
så länge glaskassetterna inte läcker så där blir kondes mellan glasen så är nog inte lönt att byta dem ekonomiskt

U-värde - Elitfönster (elitfonster.se)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.