18 562 läst · 24 svar
19k läst
24 svar
Vibreringsfri betong
Jag kan hålla med om, att är det "fel chaffis" som kommer med betongen, så kan detta innebära de risker WeeBe talar om. En stressad chaffis från storstadsområden kan nog sabba det mesta. Men den kille som kom med min betong, tog verkligen tiden på sig att lägga ut betongen med känsla, sakta men säkert fyllde han kantbalken först. Men varför envisas med småbitar isolering, när det går så mycket enklare med 120x240cm cellplast. Lika med kantelementen, använd 2 meters= mindre jobb, lättare att få rakt.
Vad man kan undra över, är hur Weebe får till fallet kring golvbrunnarna med sin vibratorstav? som skulle vara svårt med SKB
Vad man kan undra över, är hur Weebe får till fallet kring golvbrunnarna med sin vibratorstav? som skulle vara svårt med SKB
Det var ett skämt, det där med vibratorstaven, trodde Du använde den som ett trollspö. Men visst går det att jobba med SKB, precis som vilken annan betongkvalitet. Vill man använda helikoptern på SKB, så går det också bra, men helt onödigt, då man jobbar med slodan tills det är plant. Provade faktiskt själv med helikoptern som jag hyrt i samband med gjutningen, men den "grötade" till det, mer än den gjorde nytta. Inte alltid så enkelt, det där med fall till golvbrunnar, om avloppet är långt in på plattan, och man inte har någon vana för detta, att göra ett fall på fri hand.WeeBe skrev:
Menar du att man ska täta alla springor, dvs sett innifrån voter, både de våg- och lodräta? Det blir ju en herrans massa jobb.jon_h skrev:Jesca och Mats, de där frigolitspikarna håller inte emot det minsta om det skulle komma betong under frigoliten, och det är inte heller tanken. De biter väldigt dåligt, och de är bara till för att förhindra att skivorna glider i sidled. Tätningen är helt avgörande för att det ska funka. Men det är ju inte särskilt svårt att täta, några flaskor fogskum bara.
Vad anser du om att täcka skivorna med byggfolie? Det skulle eliminera risken för att skivorna börjar flyta vid gjutning med SKB.
Jag har funderat om betongen måste fästa i cellplasten, och om byggfolien möjligen förhindrar sammanfogningen cellplast-betong. Lite som att ha en klump betong, sittandes löst i en cellplastform. Kan det ligga något i det?
möjligen för kantelementen som kanske skulle kunna röra sig då. Resten lär ligga väldigt still under betongen och där är det ju flera lager ändå så där kan det ju dela sig mellan lagren.
Några burkar fogskum och en mycket lätt hand på "avtryckaren" fixar alla springor
Några burkar fogskum och en mycket lätt hand på "avtryckaren" fixar alla springor
Att cellplasten reser sig är rent av slarv. Man låser fast skivorna med formen så reser de sig aldrig. Sen det med stål fiber. Så används det även til bärande konstrutioner. Typ en villa plata med kant förstyning så används 30-35kg sa per m3, 40-50 utan. Sen till typ bärande golv på typ pålar runt 100kg per m3