2 549 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Suterränghus
Hej jag har en snabb fråga. Jag kikar på att eventuellt bygga ett suterränghus eller 1.5 planshus
ett suterränghus skulle passa tomten bäst men är inte helt säker på om det räknas som 2 plan eller inte.
vart går gränsen för när ett suterränghus blir ett 2 plans hus pga höjd osv?
ett suterränghus skulle passa tomten bäst men är inte helt säker på om det räknas som 2 plan eller inte.
vart går gränsen för när ett suterränghus blir ett 2 plans hus pga höjd osv?
Hej du, jag går med samma planer, vi tänker oss bygga ett suterränghus, Dalvik från Götenehus. I förhåndsbeskedet från kommunen anga dom 1,5 plan som max, men det verkar inte vara något problem med suterrängshus.Jag väntar på att få bygglovet i dagarna, men i dialogen med kommunen verkar det inte vara några bekymmer Har du en sluttande tomt och kan anpassa huset till tomten, dvs byggs in det i sluttningen så tror jag kommunen borde se fördelaktigt på det. En uppfyllnad av tomten kan jo bli mycket konstigt beroende på hur mycket den sluttar.B Jensan95 skrev:
Låter som mitt fall ganska exakt Har du en gammal detaljplan att utgå från också?
R rolfkn skrev:
Ja det är en detaljplan från 1972. Har fått rivningslov på huset som redan står på tomten. Det är ett gammalt hus ett litet byggt 1949, med källare. Det är byggt som suterränghus med källare och är ca 5 m i nockhöjd.R rolfkn skrev:
krukset är att detaljplanen skapades efter att huset byggdes. Och där står de BF1 byggnad fristående 1 plan. Får ha Max 180kvm byggnadsarea.
men tomten är för dåligt utformad för ett vanligt enplanshus och dessutom skulle det innebära att man måste gräva fylla ut osv vilket man också måste ha tillstånd för och det blir dyrare.
så har hittat ett perfekt suterränghus myresjöhus dixi heter det. Det har 4.9 byggnadshöjd och planen säger 4.5 trots att nuvarande hus har mer bygghandshöjd än det.
Dock sa dom på kommunen att 4.5 - 4.9 inte är nåtn märkvärdig skillnad så det skulle kunna ses som en avvikelse.
sen så ligger det en stor fiskeindustri precis framför huset så nåt strandskydd eller liknande gäller inte.
det är i Bohuslän på Orust precis vid havet ca 150 meter till kajen.
Nu blev jag lite avundsjuk, precis där vill jag och min fru bo utsikt över havet.B Jensan95 skrev:Ja det är en detaljplan från 1972. Har fått rivningslov på huset som redan står på tomten. Det är ett gammalt hus ett litet byggt 1949, med källare. Det är byggt som suterränghus med källare och är ca 5 m i nockhöjd.
krukset är att detaljplanen skapades efter att huset byggdes. Och där står de BF1 byggnad fristående 1 plan. Får ha Max 180kvm byggnadsarea.
men tomten är för dåligt utformad för ett vanligt enplanshus och dessutom skulle det innebära att man måste gräva fylla ut osv vilket man också måste ha tillstånd för och det blir dyrare.
så har hittat ett perfekt suterränghus myresjöhus dixi heter det. Det har 4.9 byggnadshöjd och planen säger 4.5 trots att nuvarande hus har mer bygghandshöjd än det.
Dock sa dom på kommunen att 4.5 - 4.9 inte är nåtn märkvärdig skillnad så det skulle kunna ses som en avvikelse.
sen så ligger det en stor fiskeindustri precis framför huset så nåt strandskydd eller liknande gäller inte.
det är i Bohuslän på Orust precis vid havet ca 150 meter till kajen.
Det är nog bara å ha en bra dialog med kommunen för å se vart det tar vägen, va öppen och lägg fram dina tanker och idéer för handläggaren så kanske det inte är ett problem.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
2014-06-16 kom MÖD:s prejudicerande dom P 6673-13 som innebär att man vid beräkning av om en suterräng är en källare eller en våning, förutom att ta hänsyn till om medelmarknivån är mindre än 1,5 meter, också ska ta hänsyn till om suterrängvåningen ger intryck av att vara en våning. Efter den här domen så måste man räkna med att en suterrängvåning med en hel sida synlig kommer att bedömas som en våning och inte en källare även om medelmarknivån understiger 1,5 meter:B Jensan95 skrev:
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2014/p-6673-13.pdf
En hovrättsassessor som var skiljaktig (sid. 11-17) bl.a. vad gällde tolkning av begreppet våning och därför tillät domstolen att domen överklagades till HD (sid.10). Detta gjordes också men tyvärr så beviljade inte HD prövningstillstånd.
En hel sida synlig menar man då att man ser hela muren/suterrängdelen från utsidan? Så länge inte hela syns är de inte en våning?
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Har du läst domen? Det inte att svara så kategoriskt, alla byggnader är unika. Så här står det hursomhelst i domen vad gäller just det:B Jensan95 skrev:
I det aktuella fallet ger det nedersta planet i tillbyggnaden mot väster inte intryck av att
vara en källare bland annat mot bakgrund av att golvet vid såväl den västra som den norra fasaden ligger på samma nivå som marknivån samt har fönsterdörrar. Såväl den
västra som den södra fasaden har större fönster. Det nedre planet avses också enligt
planritningen i huvudsak avsett att användas som boutrymme då det i huvudsak ska
användas som allrum, sovrum, badrum samt har plats för pentry, jfr Svensk standard
SS 21054:2009 s.4. Sammantaget bedömer Mark- och miljööverdomstolen att planet
inte kan bedömas som källare. Utrymmet ska därmed betraktas som en våning.
Jag förstår tack för svar! men jag förstår inte vad som menas med golvet? Är det golvet i huvudvåningen då eller? Ursäkta jag låter dum men är helt ny på det här…
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
I citatet ovan är det golvet i suterrängen som avses, det ligger alltså i marknivå, inte under marknivå som man kan förvänta sig i en källare. Kortfattat så kan man säga att före domen så tittade man i princip bara på medelmarknivån, som det beskrivs i det skiljaktiga avsnittet i domen. Efter domen så väger man nu även in hur stor del av sidorna som är över resp. under marknivå och vad för slags utrymmen som finns i suterrängen, även om medelmarknivån är under 1,5 meter.B Jensan95 skrev:
Det bästa är att diskutera igenom projektet med kommunen först. Ingen vill hamna i en överklagandeprocess som tar åratal.