817 553 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, Sputnik är också ett mRNA-vaccin. Kineserna har däremot vaccin med inaktiverat virus men problemet med det är det bara ger en skyddseffekt på ungefär 50 % och det då uppmätt kort tid efter vaccineringen. Det är ju i och för sig vad influensavaccinerna också ger men det är ju lågt jämfört med mRNA-vaccinerna.S SnickareHobb skrev:
Influensavaccinet räcker nog inte hellre längre tid än så men det är ju så liten smittspridning av influensa under sommarsäsongen att man inte brytt sig och då har det blivit en dos varje höst i stället.S SnickareHobb skrev:
Jag kan inget om vaccintillverkning. Men 6 månaders hållbarhet låter verkligen inte bra. Om något går sönder, t.ex. min bil, och jag behöver in på verkstad för att byta en del så skulle jag bli väldigt besviken och klaga om jag måste byta samma del igen efter 6 månader. Och att jag kontinuerligt måste byta ut delen var 6:e månad vore ett skämt.snuttjulle skrev:
Jag förstår att dom fått stressa för att få fram ett fungerande vaccin. Men att på sikt nöja sig med ett vaccin som bara håller 6 månader låter riktigt dåligt. Visst att man får nöja sig med det tills någon hittar ett bättre vaccin, men det kan ju inte vara en hållbar lösning att hela jordens befolkning ska vaccinera sig var 6:e månad för all framtid.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag läste en årsrapport för väldigt länge sedan från ett läkemedelsföretag som jag har för mig tillverkade produkter för folk som behövde dialys.harry73 skrev:OK så du tycker att man behöver bevisa teorin att en producent (vaccintillverkare detta fall) gärna vill sälja så många produkter (vaccindoser) som möjligt för att tjäna mer pengar. Men att din teori att vaccintillverkare hellre vill att människor blir sjuka så att de kan sälja ännu fler mediciner inte behöver någon bevis?
Jag vet faktiskt inte hur jag ska bemöta detta.
Sedan blir det såklart ett konstigt att insinuera att argumentet inte är sant för att vaccinmotståndare använder det. Hamnar vi på den nivån där allt som motparten säger, inte är sant för att motparten säger det, då kan vi lika bra sluta diskutera och stänga tråden.
Men du får gärna tro på din konspirationsteori att läkemedelsbolag helst vill att så många som möjligt blir allvarligt sjuka, så att de kan sälja så många medicin som möjligt. Då tror jag istället att läkemedelsbolag helst vill utveckla medicin som ska ges till friska personer, så att de kan sälja till hela befolkningen utan att folk behöver bli sjuka.
I rapporten stod det att det fanns en risk för att någon kunde komma ut med en medicin som gjorde att man folk inte skulle behöva dialys längre.
Så om en sådan medicin tagits fram och onödiggort företagets produkter så tror jag inte personalen hade dansat ringdans av glädje över att folk framöver skulle slippa dialys.
Är det positivt att vaccinet verkar fungera?aP Pin skrev:Om det är positivt eller negativt är fortfarande en värdering. Däremot kan fakta ha ett värde, tex 82 kilo, eller 517 stycken. Eller till och med att en trend kan vara positiv, men där har ordet en annan betydelse då det menas att kurvan lutar uppåt. Detta kan lika gärna värderas vara negativt om du anser att det är något dåligt som ökar. Du blandar alltså ihop värde med värdering.
Semantiken har du själv bjudit in till med dina egna tolkningar av orden. Så filosofiskt är nog inte detta, men jag diskuterar gärna filosofi. Men kanske passar bättre i en annan tråd.
Förstår du fortfarande inte, eller håller du bara på och sprattlar och slingrar dig istället för att acceptera fakta att du tolkar både språket och avsikten med inläggen felaktigt?
Redigerat:
Att ha ett medicin som onödiggör dialys måste vara rena guldgruvan.Snailman skrev:Jag läste en årsrapport för väldigt länge sedan från ett läkemedelsföretag som jag har för mig tillverkade produkter för folk som behövde dialys.
I rapporten stod det att det fanns en risk för att någon kunde komma ut med en medicin som gjorde att man folk inte skulle behöva dialys längre.
Så om en sådan medicin tagits fram och onödiggort företagets produkter så tror jag inte personalen hade dansat ringdans av glädje över att folk framöver skulle slippa dialys.
Man kan begära vilket pris som helst och det blir ändå bättre än dialys.
Jag kan förstå att företag som säljer dialysprodukter inte vill att andra bolag utvecklar det. De vill såklart sälja så mycket av sina egna produkter som möjligt.
Men jag lovar att de gärna vill ha den medicinen själv.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Att säga att ”vaccinet håller” 6 månader är missvisande. Det är skyddseffekten som är i tiden begränsad, men den utgörs av kroppsegna mekanismer. Vaccinet har då lämnat kroppen sedan länge.S SnickareHobb skrev:Jag kan inget om vaccintillverkning. Men 6 månaders hållbarhet låter verkligen inte bra. Om något går sönder, t.ex. min bil, och jag behöver in på verkstad för att byta en del så skulle jag bli väldigt besviken och klaga om jag måste byta samma del igen efter 6 månader. Och att jag kontinuerligt måste byta ut delen var 6:e månad vore ett skämt.
Jag förstår att dom fått stressa för att få fram ett fungerande vaccin. Men att på sikt nöja sig med ett vaccin som bara håller 6 månader låter riktigt dåligt. Visst att man får nöja sig med det tills någon hittar ett bättre vaccin, men det kan ju inte vara en hållbar lösning att hela jordens befolkning ska vaccinera sig var 6:e månad för all framtid.
Naturligtvis vore det önskvärt att kunna provocera fram en mer hållbar effekt i kroppen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Om hela jordens befolkning vaccinerade sig under typ 6 månader så skulle viruset utrotas och det skulle inte behövas någon mer vaccinering.S SnickareHobb skrev:Jag kan inget om vaccintillverkning. Men 6 månaders hållbarhet låter verkligen inte bra. Om något går sönder, t.ex. min bil, och jag behöver in på verkstad för att byta en del så skulle jag bli väldigt besviken och klaga om jag måste byta samma del igen efter 6 månader. Och att jag kontinuerligt måste byta ut delen var 6:e månad vore ett skämt.
När det gäller tiden såg man ju i Sverige ingen försämring gällande allvarlig sjukdom bland de allra äldsta förrän efter drygt 6 månader efter andra dosen. Då gällde det personer som har ett dåligt immunsystem, de får direkt efter vaccineringen normalt lägre halter antikroppar och det är välkänt att de ofta tappar antikroppar fortare och att immunsystems andra delar (T-celler etc.) har svårare att komma igång och därmed blir skyddet mot allvarlig sjukdom sämre. Det gör att det inte riktigt går att jämföra med folk under pensionsåldern.
Vi får därför vänta och se hur skyddet mot allvarlig sjukdom blir framöver.
Håller med fullt ut att du inte kan något om detta och tycker då att du ska ägna dig åt det du kan istället för att skriva en massa dynga, Kroppen och naturen är mycket mer komplicerad än bara en bil med mekanik,S SnickareHobb skrev:Jag kan inget om vaccintillverkning. Men 6 månaders hållbarhet låter verkligen inte bra. Om något går sönder, t.ex. min bil, och jag behöver in på verkstad för att byta en del så skulle jag bli väldigt besviken och klaga om jag måste byta samma del igen efter 6 månader. Och att jag kontinuerligt måste byta ut delen var 6:e månad vore ett skämt.
Hur vet du det? Vaccinet kan överleva hos många djur och sedan hoppa tillbaka till människor.BirgitS skrev:
Jag vet att många här ger dig en expertstatus, men jag tycker du gör för många tvärsäkra uttalanden som inte håller måttet.
Det är ju inte ens koncensus i tråden att vaccinet fungerar, eller att biverkningarna är mindre riskabla än Covid.M mickef skrev:
Återigen, positivt är en (din?) värdering. I flera inlägg ovanför spekuleras om läkemedelsbolagen tjänar på att det fungerar eller om de skulle tjäna ännu mer på att vårda fler sjuka. Man skulle även kunna hävda att vaccinet är dåligt eftersom covid annars skulle kunna rensa ut alla veklingar i befolkningen. Eller att vaccinet verkar fungera bara är ett trick för att långsamt ta död på oss alla med någon hemlig ingrediens.
Alla gör inte samma värderingar, så nej det är inte fakta bara för att du värderar det på ett visst sätt.
Kan vi sluta där och återgå till varför man inte vaccinerat sig?
Faktum är väl att vaccinet fungerar, du letar bara efter antydningar om motsatsen för att kunna fortsätta argumentera.P Pin skrev:Det är ju inte ens koncensus i tråden att vaccinet fungerar, eller att biverkningarna är mindre riskabla än Covid.
Återigen, positivt är en (din?) värdering. I flera inlägg ovanför spekuleras om läkemedelsbolagen tjänar på att det fungerar eller om de skulle tjäna ännu mer på att vårda fler sjuka. Man skulle även kunna hävda att vaccinet är dåligt eftersom covid annars skulle kunna rensa ut alla veklingar i befolkningen. Eller att vaccinet verkar fungera bara är ett trick för att långsamt ta död på oss alla med någon hemlig ingrediens.
Alla gör inte samma värderingar, så nej det är inte fakta bara för att du värderar det på ett visst sätt.
Kan vi sluta där och återgå till varför man inte vaccinerat sig?
Kan du acceptera en förklaring till varför man väljer att inte vaccinera sig utan att trolla ett svar?
Och vilket mått håller du enligt dig???harry73 skrev:
Att vaccinet skulle hoppa runt mellan människor o djur… eller ens mellan människor är ju rena stolligheterna!
Hur kan du ens anklaga andra för att ”inte hålla måttet” när du själv är så långt från verkligheten ???
Det är ju din egna åsikt. Som inte behöver vara sann.Snailman skrev:Jag läste en årsrapport för väldigt länge sedan från ett läkemedelsföretag som jag har för mig tillverkade produkter för folk som behövde dialys.
Alternativt försågs med proviant tillräckligt för att isolera sig under två veckor.BirgitS skrev:Om hela jordens befolkning vaccinerade sig under typ 6 månader så skulle viruset utrotas och det skulle inte behövas någon mer vaccinering.
När det gäller tiden såg man ju i Sverige ingen försämring gällande allvarlig sjukdom bland de allra äldsta förrän efter drygt 6 månader efter andra dosen. Då gällde det personer som har ett dåligt immunsystem, de får direkt efter vaccineringen normalt lägre halter antikroppar och det är välkänt att de ofta tappar antikroppar fortare och att immunsystems andra delar (T-celler etc.) har svårare att komma igång och därmed blir skyddet mot allvarlig sjukdom sämre. Det gör att det inte riktigt går att jämföra med folk under pensionsåldern.
Vi får därför vänta och se hur skyddet mot allvarlig sjukdom blir framöver.