J
Hej!

Jag har en alternativ idé till att bygga hus. Normen verkar vara att man gör allt så snabbt som möjligt. En stor insats, tar banklån, planerar och göra stora inköp samtidigt. Men om man som i mitt fall inte har några större summor på banken är det inte en möjlighet. Jag har en bra månadslön, så pengar finns. Bara inte på hög.

Min tanke är att göra allt själv. Initialt blir det att köpa tomt, avstyckning, bygglov, lagfart, och arbete för markberedning och grund. Det kostar vad det kostar och jag kommer även där göra allt själv. Efter det är min plan att det får ta den tid det tar. Eftersom jag ska göra allt mer eller mindre själv finns det ingen anledning att jag har ett brädlager som ligger och ruttnar upp. Istället avsätter jag större delen av min månadslön varje månad och använder det till att bygga med. Min teori här är att jag oftast inte kommer hinna bygga mer än jag har råd att köpa material för.

Huset kommer att vara relativt litet. En stor öppen yta och två rum. För mig är själva huset inte speciellt viktigt. Tomten och läget är 95% för mig. Kommer därför bygga ett eget hus i "modulstil", alltså så enkelt som möjligt i storlek av uppskattningsvis två attefallshus.

Tomt
Hitta någon skogsägare som vill stycka av en hektar till tomt på något ställe t.ex. när sjö/på klippa som ändå är värdelöst ur skogsägarsynpunkt. c:a pris 100.000kr. Är det rimligt?

Vad kostar avstyckningen? Jag gissar på 50.000kr

I ungefärlig storleksordning hur mycket skulle man kunna tro att Vatten, el, avlopp ligger på?

Som ni förstår är det här tidiga tankar som jag själv har innan jag sätter mig ner och skissar på det ordentlig. I det här skedet vill jag bara kolla om någon annan tror att det här är en bra ide.

• Gilla
Ina Sjöstrand
  • Laddar…
MrJay
Tomten
Att hitta en hel hektar med schysst läge och bra yta som du dessutom får bebygga för 100.000kr låter rätt osannolikt, jag har dock ingen aning hur djupt i norrlandsskogen det är. Bygglov tillkommer, nybyggnadskarta etc..

Avstyckning
Räkna med minst det dubbla för avstyckning.

Infrastruktur
Att dra in vatten, avlopp och el lär gå loss på minst 200.000kr. Anslutning av el är billigast, ca. 40.000kr, vatten och avlopp ligger runt 200.000kr beroende på kommun.

Självklart kan du bygga i etapper, du måste dock vara klar inom 5 år efter att startbesked getts och så får du tänka på att skydda bygget mot vädret.

• Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Tomten
Att hitta en hel hektar med schysst läge och bra yta som du dessutom får bebygga för 100.000kr låter rätt osannolikt, jag har dock ingen aning hur djupt i norrlandsskogen det är. Bygglov tillkommer, nybyggnadskarta etc..

Avstyckning
Räkna med minst det dubbla för avstyckning.

Infrastruktur
Att dra in vatten, avlopp och el lär gå loss på minst 200.000kr. Anslutning av el är billigast, ca. 40.000kr, vatten och avlopp ligger runt 200.000kr beroende på kommun.

Självklart kan du bygga i etapper, du måste dock vara klar inom 5 år efter att startbesked getts och så får du tänka på att skydda bygget mot vädret.
Och om det är så pass till att tomten är nästan gratis så är infrastrukturkostnaderna massor mycket större. Bara el kan fort bli många hundra tusen om det är en bit till närmaste ställe att koppla på.

MrJay
V ViktorHg skrev:
Och om det är så pass till att tomten är nästan gratis så är infrastrukturkostnaderna massor mycket större. Bara el kan fort bli många hundra tusen om det är en bit till närmaste ställe att koppla på.
Helt rätt, kostnaderna är starkt beroende av läget - ligger tomten långt ute någonstans utan grannar så lär infrastrukturkostnaderna dra iväg. Angivna infra priser gäller för typisk förort med kommunalt anslutning.

Tänker du bo i bygget under tiden? Isåfall är det svårt med nuvarande regler, då är det enklare att börja med en befintlig fastighet utanför detaljplanerat område och bygga ut/om den varefter man får tid och råd.

• Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.