F frasen_36 skrev:
Alla småföretag ska alltså kvävas av kedjorna.
Nej tvärtom! De ska få sälja korv bäst de vill även om de tidigare sålde bensin och "det koncept som "butiken" var tänkt till" ska vara något som butikens ägare bestämmer över bäst de vill och vill de ändra detta från en dag till en annan är det deras ensak! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
T Tamak skrev:
En lunchrestaurang finns väl också. F.d charlies
Minns inte vad den heter idag. Minettes kanske?:thinking:
Ja just, tror det brukade heta lunchdisken, var en del av köttdisken (slaktaren) men gick skilda vägar av nån orsak.
 
K kortis skrev:
Tankar akrylat på Qstar i lösvikt helt klart billigast.
De har färg i lösvikt, alltså. Kul nyhet!
 
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Jag har glömt bort hur min farfar lät. Jag insåg inte det före jag hörde hans röst igen. Jag har fått en videokassett (Video8 format) från 1988 digitaliserad. Då var jag 7 år.
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
De har färg i lösvikt, alltså. Kul nyhet!
:rofl: Fast det kanske vore nåt, betalad just ca 600kr för en liter färg men vet int om det var just akrylat till köksluckor, helt puckat
 
K kortis skrev:
betalad just ca 600kr för en liter färg men vet int om det var just akrylat till köksluckor, helt puckat
Ja det låter rätt puckat... ;):crysmile::rofl: :oops::oops::oops:
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ok i Sverige ska enbart "de stora" ha existensberättigande. Alla småföretag ska alltså kvävas av kedjorna. Varför gnäller då folk över butiksdöden i mindre samhällen?
De har ju bett om det.
Och så självscannar folk oxå så att grannen som sitter i kassan blir arbetslös el till och med son, helt obegripligt
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Vi effektiviserar ju hela tiden, på gott och ont.
Själv tror jag att vi snart inte kommer kunna förse alla med arbete, om vi inte ska tillbaka till att ha tjänstehjon, och de sociala utmaningar vi kommer få då.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det är dit det bärgar dock än så länge.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi effektiviserar ju hela tiden, på gott och ont.
Själv tror jag att vi snart inte kommer kunna förse alla med arbete, om vi inte ska tillbaka till att ha tjänstehjon, och de sociala utmaningar vi kommer få då.
Det är väl ok om man delar på vinsterna el sänker arbetstid etc annars så blir det inte ens tjänstehjon kvar utan bara uteliggare som får tigga
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Effektiviseringar har hittills alltid inneburit att färre kan göra mer och att de övriga kunnat söka sig vidare till nya tjänster som fyller behov högre upp i behovstrappan. Det finns inget skäl att tro att det skulle ändra sig.

För det behövs förstås bra skolor (minns ni dem ;)) och ett tillåtande, experimentellt klimat, men bara om vi lämnar de unga och invandrade med för dålig skolning för att klara sig själva kommer dystopin ni ser framför er slå in.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Effektiviseringar har hittills alltid inneburit att färre kan göra mer och att de övriga kunnat söka sig vidare till nya tjänster som fyller behov högre upp i behovstrappan. Det finns inget skäl att tro att det skulle ändra sig.

För det behövs förstås bra skolor (minns ni dem ;)) och ett tillåtande, experimentellt klimat, men bara om vi lämnar de unga och invandrade med för dålig skolning för att klara sig själva kommer dystopin ni ser framför er slå in.
Sverige har sedan många år klarat prispressen från utlandet genom att automatisera och effektivisera. Det har även inneburit bättre och mer välbetalda jobb. Även innovation frodas istället för att sitta fast i gamla arbetssätt. Läste i veckan att Storbritannien har 25% lågavlönade, Sverige har 2,5%...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sverige har sedan många år klarat prispressen från utlandet genom att automatisera och effektivisera. Det har även inneburit bättre och mer välbetalda jobb. Även innovation frodas istället för att sitta fast i gamla arbetssätt. Läste i veckan att Storbritannien har 25% lågavlönade, Sverige har 2,5%...
Är definitionen för lågavlönad samma i de två fallen?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag skulle tro man tjänar man väl ännu sämre i UK. Fattigdomen där är mycket hårdare än i Sverige.
 
Jonas Persson
Åk till andra länder och du kommer att se områden som är mycket slitna och människor som lever under förutsättningar som i princip inte finns i Sverige. Ta London som ett exempel, tunnelbanan är för dyr för lågavlönade så de tar bussen istället. I Sverige är det ingen prisskillnad, utan man tar det som är mest lämpligt. Londons tunnelbana är klassisk, men fundera på hur gamla eller personer med barnvagn kan ta sig fram där. Du måste vara frisk för att resa med den.
 
  • Gilla
Pegasusus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.