9 872 läst · 21 svar
10k läst
21 svar
Håller på att bli galen!! Plast eller trä???
hur skall du bära dig åt när färgen på ett alu fönster släppt pga oxidering.
skall du slipa och måla då eller,
har byggt en del med saltvattenbeständig alu och den erjar/oxiderar den med, även eloxerad alu kan oxidera.
jag frågade en tillverkare och han kunde inte svara på vad som händer/hur lång tid det klarar sig innan det börjar oxidera. förr eller senare kommer det med all säkerhet...
skall du slipa och måla då eller,
har byggt en del med saltvattenbeständig alu och den erjar/oxiderar den med, även eloxerad alu kan oxidera.
jag frågade en tillverkare och han kunde inte svara på vad som händer/hur lång tid det klarar sig innan det börjar oxidera. förr eller senare kommer det med all säkerhet...
Förutom trä, plast eller trä med aluklädd utsida så finns det rena aluminiumfönster. Det kommer vi att ha, samtliga fönster, fönsterväggar och glasdörrar med genomgående aluminium med bruten köldbrygga, 2-glas med argongas emellan, u-värde max 1,2. Underhållet på dessa fönster torde bli minimalt. (säger en som ledsnade på att måla de 34 träfönster vi hade i förra huset....)
Erik: Är du nöjd med fönstergruppen?
Hemmakatten skrev:Förutom trä, plast eller trä med aluklädd utsida så finns det rena aluminiumfönster. Det kommer vi att ha, samtliga fönster, fönsterväggar och glasdörrar med genomgående aluminium med bruten köldbrygga, 2-glas med argongas emellan, u-värde max 1,2. Underhållet på dessa fönster torde bli minimalt. (säger en som ledsnade på att måla de 34 träfönster vi hade i förra huset....)
Vilket fabrikat Hemmakatten?
Det är mycket at tänka på , om tex. beslagen på ett vridfönster går sönder var finns då reservdelana från ett importerat fönster om 15 år?
Jag köpte svensktilverkade sidohända träfönster dom kan man alltid underhålla sin livstid ut!
snålhetan kan bedra om man bara tänker kortsiktigt!
Jag köpte svensktilverkade sidohända träfönster dom kan man alltid underhålla sin livstid ut!
snålhetan kan bedra om man bara tänker kortsiktigt!
Vad jag har förstått så används samma beslag i hela europa.janolena skrev:
Men jag kan ha fattat fel.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför blir kläderna fläckiga efter tvätt??
Vitvaror -
Låta bli att bekämpa parkslide?
Trädgård allmänt -
Sätt musfällan på en planka. Du vill inte bli av med fällan...
Övrigt husrelaterat -
Köpt BR, inte tillträtt, blivit av med jobbet. Berätta för banken?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Håller vi på att bli lurade?
Köpa & Sälja hus