T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Jag ska bygga pelare av murstenen jag bifogat bild på nedan. Murstenen är gjord av betong. Jag vill måla den vit.
Hur bör jag gå tillväga för att få ett sånt bra resultat som möjligt? Vilken färg rekommenderar ni till detta?
Hur bör jag gå tillväga för att få ett sånt bra resultat som möjligt? Vilken färg rekommenderar ni till detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Varför murar du inte mur och pelare av lecablock istället och putsar ? Billigare och snyggare.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Inomhus eller utomhus? Att sitta lutad mot eller ej?T Ejmelie skrev:
Om det inte är så viktigt om det färgar av sig skulle jag använt kalkslam. Murkalk E plus vatten. Typ alla kyrkor och slott och gamla lagårdar och stenhus och korsvirkeshus i trakter där det finns kalksten, exvis Gotland och i Östergötland och Skåne är vitfärgade på så sätt. Kalkslam har nästan samma kemiska egenskaper som betongen. Lägger du till sand till kalkslam får du putsbruk, om du vill jämna till skarvar mellan blocken och få en enhetligt slät eller grov yta, beroende på vilka redskap du lägger på bruket med.
Kalkslam är billigt o bra, lätt att bättra på utan att nåt underarbete mm, men två nackdelar: 1) starkt basiskt och frätande: handskar och skyddsglasögon på vid målning. 2) kritar ibland av sig, dvs färgar av sig på kläder etc, särskilt om du inte eftervattnar. Hydraulisk kalkpasta är bättre ur den synpunkten men är sällan vittvitt utan har lite varmare ton, åt äggskalsvitt.
Min syster använde kritslam inomhus. Det är inte frätande. Men även det torde krita av sig.
Så finns det moderna silikatfärger. Säkert bra. Men det har jag aldrig behövt ta till. Färghandlarn vet säkert mer
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden