29 688 läst · 32 svar
30k läst
32 svar
Lägga nytt plåttak på befintligt plåttak
Det funkar bra att lägga plåt på plåt, har själv gjort det och har inga problem med kondens.S Sinclair skrev:Tack. Inte helt lätt det här för en amatör som jag. Det gäller även den lösning, som ett bl a ett takläggningsföretag som jag varit i kontakt med föreslagit och påstår inte är en ovanlig lösning, att lägga ny läkt på det befintliga plåttaket och på denna läkt lägga ett nytt plåttak. Då skulle det gamla plåttaket i fortsättningen fungera som "kondensskivor". Men som jag nämnt tidigare; hur kan en sådan lösning användas som lösning om det efter åtgärden bildas kondens under det gama plåttaket; kondens som sedan droppar ner på kallvindgolvet (om det inte finns kondensskivor under det gamla plåttaket)?
Då har jag lokal med värme i huset
Och har haft det så i 10 år.
Mycket över kurs här, är du osäker så lägg ut plast mellan plåtarna.
I Sverige är det bra att ha avfuktare på vinden. Det monterade jag utan egentligen anledning nu sist.S Sinclair skrev:
Billig försäkring
Plåtslagare kan falsa och klippa.I johan ivarsson skrev:Du pratar väl säkert med snickare och deras kunskap inom plåt är ofta dålig är plåtslagare som kan detta.
Finns många olika och godkända lösningar men plast skulle jag inte välja för det finns Kondensväv med genomtrampningsskydd idag som är mycket bättre än plast.
Här har du några olika typer:
[länk] underlag.aspx
De har ingen som helst utbildning eller kunskap i frågor om kondens . Daggpunkt osv