Hej!

Kan ni hjälpa mig ?
Jag misstänker att detta är ett fanerat ekbord som är oljat. Jag kanske är helt ute och cyklar så jag frågar experterna här istället.

vad tror ni?

• Närbild på ytan av ett möjligt fanerat ekbord med oljad finish som visar träets ådring och sammankopplingsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett möjligt fanerat ekbord med mörk oljefinish och synliga träådror.
    Skapa konto
  • Närbild på undre delen av ett troligtvis fanerat ekbord med oljad yta och synliga träådringar.
    Skapa konto
  • Undersidan av ett möjligt fanerat ekbord med oljade ytor i suddigt ljus.
    Skapa konto
  • Undersidan av ett möjligtvis fanerat ekbord, synlig trästruktur och oljebehandling.
    Skapa konto
Ja jag skulle säga att det är fanerat, hade det varit massivt hade ådringen på toppen följt med ner på sidan och man hade sett ändträ. Men lite svårt att se på bilderna och jag är absolut ingen expert.

På bild 4a har du en flisa som gått också, hur ser det ut där?

Japp!

Faneren på undersidan ser ut att vara teak. Vanligt förr. Är troligtvis/eventuellt massiv ram på det.

Vanligtvis lackat som orginal. Problemet om man slipar bort lacken fast inte gör ett ordentligt jobb och sedan oljar blir att ytan blir flammig, som det ser ut att vara på ditt bord.
Att slipa ytterligare kan vara vanskligt då faneren inte är hur tjock som helst.

Jag hade en ek-skänk som jag köpte begagnad som hade blivit sönderoljad. Jag torkade ut det med massor av terpentin i många omgångar och det gick bra. Jag förseglade med en härdande vitpigmenterad olja. Hade inte gått att lacka ovanpå den oavsett.
Kanske finns någon som har bättre tips i ditt fall.

Fanerade möbler gör man bäst i att lackera. gillar man inte lacken kan man slipa ner det lätt och lägga på annan lack än orginal, en mattare glans som exempel, så kan det ”se oljat” ut fast det inte är det.

Lexington Lexington skrev:
Ja jag skulle säga att det är fanerat, hade det varit massivt hade ådringen på toppen följt med ner på sidan och man hade sett ändträ. Men lite svårt att se på bilderna och jag är absolut ingen expert.

På bild 4a har du en flisa som gått också, hur ser det ut där?

Ja jag tror det med men blir inte riktigt klok! Har ett annat fanerat bord där man ser direkt på skador a. Detta är ett äldre matsalsbord som jag tänkt ljusa upp skivan på. Men vågar mig inte riktigt på det om det är fanerat.

jag skickar lite fler bilder! När det gäller skadan på bild 4 så verkar det vara samma trä även på skadan.
Som sagt blir inte riktigt klok men kanske är min bristande kunskap mest.

men om det är fanerat kan man våga sig på att slippa lite försiktigt och ljusa upp det med dekorvax eller bets tror ni?

• Närbild på en skadad och nött trädel av ett äldre matsalsbord.
    Skapa konto
  • Närbild på ett äldre, fanerat matsalsbords skiva med synlig skada och slitage.
    Skapa konto
  • Skadat fanerat yta på ett äldre matsalsbord med synliga trälagren.
    Skapa konto
  • Närbild på en skada i hörnet av ett mörkt fanerat matsalsbord.
    Skapa konto
  • Närbild på en skada på fanerat äldre matsalsbord som visar träets struktur och färg.
    Skapa konto
Har du en uppfattning om bordets ålder, det gör det enklare.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Japp!

Faneren på undersidan ser ut att vara teak. Vanligt förr. Är troligtvis/eventuellt massiv ram på det.

Vanligtvis lackat som orginal. Problemet om man slipar bort lacken fast inte gör ett ordentligt jobb och sedan oljar blir att ytan blir flammig, som det ser ut att vara på ditt bord.
Att slipa ytterligare kan vara vanskligt då faneren inte är hur tjock som helst.

Jag hade en ek-skänk som jag köpte begagnad som hade blivit sönderoljad. Jag torkade ut det med massor av terpentin i många omgångar och det gick bra. Jag förseglade med en härdande vitpigmenterad olja. Hade inte gått att lacka ovanpå den oavsett.
Kanske finns någon som har bättre tips i ditt fall.

Fanerade möbler gör man bäst i att lackera. gillar man inte lacken kan man slipa ner det lätt och lägga på annan lack än orginal, en mattare glans som exempel, så kan det ”se oljat” ut fast det inte är det.
Tack för svar!

Ja för jag skulle gärna vilja ljusa upp skivan men dels inte vetat vad om det är fanerat eller hur man gör det bäst i så fall. Om man ens vågar sig på det.

A AndersS skrev:
Har du en uppfattning om bordets ålder, det gör det enklare.
Det är ett ärvt bord men utifrån stilen skulle jag säga sent 1800-tal , nyrenässans. Jag misstänker detta i alla fall.

LennartLampa LennartLampa skrev:
Det är ett ärvt bord men utifrån stilen skulle jag säga sent 1800-tal , nyrenässans. Jag misstänker detta i alla fall.
jag skulle säga att det är betydligt yngre än så.

• Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
när tror du det är ifrån?

när tror du det är ifrån?
jag hade tänkt skriva 60-tal men då är osäker så skrev jag inte det ;)
Jag baserar det på hur bordsskivan är uppbyggd. Bordsbenen är maskinsvarvade. Lite svårt att se exakt. Har du en bild på hela bordet?

du
Hej!

Kan ni hjälpa mig ?
Jag misstänker att detta är ett fanerat ekbord som är oljat. Jag kanske är helt ute och cyklar så jag frågar experterna här istället.

vad tror ni?

• Nylagt bruntonat trägolv med synlig träådring och glansig yta.
    Skapa konto
jag hade tänkt skriva 60-tal men då är osäker så skrev jag inte det ;)
Jag baserar det på hur bordsskivan är uppbyggd. Bordsbenen är maskinsvarvade. Lite svårt att se exakt. Har du en bild på hela bordet?

Åh intressant! Ja för jag hade svårt att se att man gör ett fanerat matsalsbord på 1800-talet men det kanske man gjorde. 60-tal känns ju mer rimligt men här kommer bild på hela bordet plus en av tillhörande stolarna. Har helt utgått från stilen bara när jag gissat ålder och inte utförandet :)

• Vy under ett mörkt fanerat matsalsbord med utsmyckat ben och fot, samt en stol med grått tyg och svarta ben.
    Skapa konto
  • Röd klädd matsalsstol med nitar från 1900-talet, som illustrerar vintage designstil.
    Skapa konto
  • Närbild på en del av ett rött läderklädd stol med nitar och en träben av ett matsalsbord med utsmyckade detaljer.
    Skapa konto
Det är åtminstone tillverkat för att efterlikna sent 1800-tal, men bordsskivan säger något annat.

Jag lägger mina pengar på massivt, gör ett litet hål på undersidan av bordet så får du svaret.
Ta t.ex. en försänkare och kör ned 5 mm.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Då kontrar jag med att den också är massiv. Uppifrån och ner; ekfaner, furu, teak/mahognifaner. ;)

Det kan till och med vara så att bordsskivan och underredet är från olika tidsepoker. Jag får inte ihop det riktigt :thinking:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.