Hej!
Kan ni hjälpa mig ?
Jag misstänker att detta är ett fanerat ekbord som är oljat. Jag kanske är helt ute och cyklar så jag frågar experterna här istället.
vad tror ni?
Kan ni hjälpa mig ?
Jag misstänker att detta är ett fanerat ekbord som är oljat. Jag kanske är helt ute och cyklar så jag frågar experterna här istället.
vad tror ni?
Ja jag skulle säga att det är fanerat, hade det varit massivt hade ådringen på toppen följt med ner på sidan och man hade sett ändträ. Men lite svårt att se på bilderna och jag är absolut ingen expert.
På bild 4a har du en flisa som gått också, hur ser det ut där?
På bild 4a har du en flisa som gått också, hur ser det ut där?
Japp!
Faneren på undersidan ser ut att vara teak. Vanligt förr. Är troligtvis/eventuellt massiv ram på det.
Vanligtvis lackat som orginal. Problemet om man slipar bort lacken fast inte gör ett ordentligt jobb och sedan oljar blir att ytan blir flammig, som det ser ut att vara på ditt bord.
Att slipa ytterligare kan vara vanskligt då faneren inte är hur tjock som helst.
Jag hade en ek-skänk som jag köpte begagnad som hade blivit sönderoljad. Jag torkade ut det med massor av terpentin i många omgångar och det gick bra. Jag förseglade med en härdande vitpigmenterad olja. Hade inte gått att lacka ovanpå den oavsett.
Kanske finns någon som har bättre tips i ditt fall.
Fanerade möbler gör man bäst i att lackera. gillar man inte lacken kan man slipa ner det lätt och lägga på annan lack än orginal, en mattare glans som exempel, så kan det ”se oljat” ut fast det inte är det.
Faneren på undersidan ser ut att vara teak. Vanligt förr. Är troligtvis/eventuellt massiv ram på det.
Vanligtvis lackat som orginal. Problemet om man slipar bort lacken fast inte gör ett ordentligt jobb och sedan oljar blir att ytan blir flammig, som det ser ut att vara på ditt bord.
Att slipa ytterligare kan vara vanskligt då faneren inte är hur tjock som helst.
Jag hade en ek-skänk som jag köpte begagnad som hade blivit sönderoljad. Jag torkade ut det med massor av terpentin i många omgångar och det gick bra. Jag förseglade med en härdande vitpigmenterad olja. Hade inte gått att lacka ovanpå den oavsett.
Fanerade möbler gör man bäst i att lackera. gillar man inte lacken kan man slipa ner det lätt och lägga på annan lack än orginal, en mattare glans som exempel, så kan det ”se oljat” ut fast det inte är det.
Lexington skrev:
Ja jag tror det med men blir inte riktigt klok! Har ett annat fanerat bord där man ser direkt på skador a. Detta är ett äldre matsalsbord som jag tänkt ljusa upp skivan på. Men vågar mig inte riktigt på det om det är fanerat.
jag skickar lite fler bilder! När det gäller skadan på bild 4 så verkar det vara samma trä även på skadan.
Som sagt blir inte riktigt klok men kanske är min bristande kunskap mest.
men om det är fanerat kan man våga sig på att slippa lite försiktigt och ljusa upp det med dekorvax eller bets tror ni?
Tack för svar!1977bjorn skrev:Japp!
Ja för jag skulle gärna vilja ljusa upp skivan men dels inte vetat vad om det är fanerat eller hur man gör det bäst i så fall. Om man ens vågar sig på det.
du1977bjorn skrev:
LennartLampa skrev:
1977bjorn skrev:
Åh intressant! Ja för jag hade svårt att se att man gör ett fanerat matsalsbord på 1800-talet men det kanske man gjorde. 60-tal känns ju mer rimligt men här kommer bild på hela bordet plus en av tillhörande stolarna. Har helt utgått från stilen bara när jag gissat ålder och inte utförandet
Då kontrar jag med att den också är massiv. Uppifrån och ner; ekfaner, furu, teak/mahognifaner.
Det kan till och med vara så att bordsskivan och underredet är från olika tidsepoker. Jag får inte ihop det riktigt
Det kan till och med vara så att bordsskivan och underredet är från olika tidsepoker. Jag får inte ihop det riktigt
Redigerat: