238 666 läst · 488 svar
239k läst
488 svar
Projekt taklyft!
Snyggt jobbat allt ihop. Jag är själv i en ganska lika situation där jag byggt om gammalt tak och isolerat med cellousa. Tänkte också ha massivt trägolv på reglarna, men vilken isolering kör du med i mellanbjälklaget? Behåller du kutterspånen och fyller på eller mineralull?
Behåller kutterspån och kompletterar bara med nytt spånP pappel skrev:
Här kommer det utlovade trappinlägget!
Vi började med att riva innerväggen mellan barnens sovrum. Stökigt blir det!
Sen tog jag upp trapphålet och började passa in stommen till trappen! Jag har byggt hela trappen i limfogskivor från hornbach, använt cirkelsåg och överhandsfräs!
Jag har limmat ihop 2 skivor till stegen dels pga bärighet och att få tillräcklig tjocklek för att fräsa profil I framkant!
Sen gjorde jag mallar i wellpapp för att få ett litet hum om hur stegen blir!
Mycket limmande och mätande blir det!
Planstegen vilar på material från dom gamla takstolarna och sen har jag sammanfogat allt med vinkeljärn på baksidan!
Det växer fram!
Och där va vi i hamn! Den uppreglade väggen ska få pärlspont och sen ska vi nog ställa en vedspis i hörnet! Senare projekt!
På det stora hela är vi jättenöjda då detta är min första trapp jag byggt, dock med hjälp av min bonus svärfar! Vi byggde ju helt utan ritningar och på frihand så hade jag gjort om så hade jag dragit ut svängen ända till ytterväggen! Vår målsättning var att kunna ha en möbel mellan ytterväggen och trappen men det får räcka med ett litet hörnbord! Men som sagt, på det stora hela är vi jättenöjda! Det var inte lätt att bygga trapp!
Vi började med att riva innerväggen mellan barnens sovrum. Stökigt blir det!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen tog jag upp trapphålet och började passa in stommen till trappen! Jag har byggt hela trappen i limfogskivor från hornbach, använt cirkelsåg och överhandsfräs!
Jag har limmat ihop 2 skivor till stegen dels pga bärighet och att få tillräcklig tjocklek för att fräsa profil I framkant!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen gjorde jag mallar i wellpapp för att få ett litet hum om hur stegen blir!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket limmande och mätande blir det!
Logga in
Skapa konto
Planstegen vilar på material från dom gamla takstolarna och sen har jag sammanfogat allt med vinkeljärn på baksidan!
Det växer fram!
Logga in
Skapa konto
Och där va vi i hamn! Den uppreglade väggen ska få pärlspont och sen ska vi nog ställa en vedspis i hörnet! Senare projekt!
Logga in
Skapa konto
På det stora hela är vi jättenöjda då detta är min första trapp jag byggt, dock med hjälp av min bonus svärfar! Vi byggde ju helt utan ritningar och på frihand så hade jag gjort om så hade jag dragit ut svängen ända till ytterväggen! Vår målsättning var att kunna ha en möbel mellan ytterväggen och trappen men det får räcka med ett litet hörnbord! Men som sagt, på det stora hela är vi jättenöjda! Det var inte lätt att bygga trapp!
Rejält snyggt och kul att se
Helgen har ägnats åt att ta ur den provisoriska dörren, regla och sätta in fönster! All snickarglädje är klar men togs ner igen för att måla inomhus!
Nästa vecka rivet vi förhoppningsvis ställningen som snart stått i 2år!
Nästa vecka rivet vi förhoppningsvis ställningen som snart stått i 2år!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto