F frasen_36 skrev:
Tråkigt att bensinstationerna bara klarar sälja kaffe och korv och därmed konkurrerat ut de tidigare kioskerna. Dålig kunskap om bilar och tillbehör. Behöver man en glödlampa eller säkring ser personalen ofta ut som fågeholkar.
Hela det här samtalet låter typisk Sverige igen. Har sett många svenskar snacka på nätet och det går ofta i samma tomgångar. Det låter som Sverige helt enkelt körts ner utanför de största städerna, ingenting verkar funka där längre. Här finns en bildelsaffär där dom vet bättre än jag vilken del min bil ska ha (jag hade fel, dom hade rätt) och macken har kompetent folk.

Kommer ni ihåg då hela Sverige ännu fungerade, eller har det glömts bort?
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Och jo orsaken jag letade upp tråden var att dra upp LA telefonerna ännu en gång. Här är två jag kommer köpa nu:
NpsAgtP.jpg

Ska bli leksaker åt pojkarna mina. Dom fick moderna "wrist watch" walkie talkies då dom fyllde, höll en vecka. Typiskt moderna skitleksaker. Så jag började leta upp nånting äldre och pålitligare. Ska gå igenom dom och kanske fixa med litiumceller istället för AA batterier. Så får dom något som inte är skräp att leka med. Tur i oturen är ju 27Mhz bandet ganska övergivet.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Och jo orsaken jag letade upp tråden var att dra upp LA telefonerna ännu en gång. Här är två jag kommer köpa nu:
[bild]

Ska bli leksaker åt pojkarna mina. Dom fick moderna "wrist watch" walkie talkies då dom fyllde, höll en vecka. Typiskt moderna skitleksaker. Så jag började leta upp nånting äldre och pålitligare. Ska gå igenom dom och kanske fixa med litiumceller istället för AA batterier. Så får dom något som inte är skräp att leka med. Tur i oturen är ju 27Mhz bandet ganska övergivet.
Vi köpte några moderna när vi skulle på road trip med vänner i USA. Bra sätt att kommunicera mellan bilarna. De har faktiskt hållit. Men säkert inte lika bra som de där du har.

Portabel Cobra walkie-talkie på en ljustygsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur man gjorde testkopplingar med " ben-komponenter" och tidiga "optostyrda reläer".

Prototypkort med olika elektroniska komponenter och trassliga kablar som visar upp en testkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två typer av reläer på ett smutsigt underlag, ett solid state-relä och ett optostyrt relä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas Persson och 7 till
  • Laddar…
Snart har vi glömt bort att det fanns platser att stanna bilen på, kanske är det dock ett storstadsproblem ??
Vägkanter byggs bort med kantsten.
Fickor att stanna på finns bara i form av busshållplatser.
Finns de nån stans att stanna, är det reglerat av ett P-bolag.
Åkte idag en väg jag åkt många gånger, mycket natur runt om, populärt att vandra i, plocka svamp mm.
Vägen har flera naturliga ställen att stanna på, och där har folk stannat så länge jag mins, typ 60 talet (var med min farmor som liten och plockade bär)
Stannade för att ta en promenad med hunden. Alla dessa platser bevakas nu av ett P-bolag.
Max 2 timmar.
Mitt i skogen alltså !!!
 
  • Arg
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Snart har vi glömt bort att det fanns platser att stanna bilen på, kanske är det dock ett storstadsproblem ??
Det är nästan lika illa i Linköping så det gäller nog på alla orter som har för många invånare per km2
 
Blodsoppen
J JohanLun skrev:
Måste man ha en VHS spelare för Att få tag på den?
Finns på C more och SF anytime
 
Att det fanns så rena distinkt enkla kort från ärevördiga Bofors hade jag helt glömt men så har det ju gjort tjänst i > 35 år innan det var dags för lite reptjänst där.

Ett välbevarat kretskort med olika elektroniska komponenter såsom integrerade kretsar och resistorer, några märkta Bofors och Telefunken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och optokopplare från Telefunken var inte heller i går man såg till eller resistorerna i DIL.

Vintage elektronikkort med gyllene kondensatorer märkta TFK och gröna kretskortslinjer, omgivna av integrerade kretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
tommib
Fint kort. Är det någon RTL-lösning?
 
Dil med sockel. Nice och reparationsvänligt! En gammal b&o mina föräldrar köpte hade innanför kåpan ett kretsshema. Hört att det inte var ovanligt på gamla förstärkare och tv apparater. :)
 
tommib tommib skrev:
Fint kort. Är det någon RTL-lösning?
Nja, det är ju moderna LS- kretsar;), men kanske ett 16/32 bitars Interface?
 
Isakare Isakare skrev:
Bra fråga. Lyckligt nog har jag den på VHS, och äger en spelare.
Måste fan upp på vinden och hämta grejerna, var väl förra århundradet man såg den senast.
Förra årtusendet skulle jag säga...
Lyckligt glömt bort både betamax och vhs
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Fint kort. Är det någon RTL-lösning?
Det är ett optoisolerat DI-kort med som Hasse skriver LS och inte RTL. Felet här kom inte via fältsidan utan pga dåligt nätdon internt som knäckte några grindar i adressavkodningsdelen. Enkelt att byta med detta upplägget och enkelt att felsöka och förstå rent okulärt också.
 
  • Gilla
Schäfer och 1 till
  • Laddar…
tommib
Silly me. Jag fastnade för att det var diskreta transistorer och massa motstånd (i DIL-kapslar).
 
F fribygg skrev:
Förra årtusendet skulle jag säga...
Lyckligt glömt bort både betamax och vhs
Och video 2000
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.