Mikael_L
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
EU behöver gå tillbaka X antal steg. Låta länderna vara länder, behåll fri rörlighet. EU-lagar ska inte trumfa svenska lagar osv osv. Våra hushåll klarar inte dessa elpriserna, det lär bli rejäl baksmälla i ekonomin om priserna håller i sig och folk inte binder sitt elpris. Det blir inte många kronor över till konsumtion om allt ska gå till mat, bränsle och el. Bye bye julklappar!
Det är inte lixom pga att vi är med i EU vi handlar med el över gränserna.
Norge är inte med i EU men säljer ändå sin el till EU-länder.

Så att gå ut ur EU lär väl knappast ändra på detta.

Även om vi skulle ha möjligheten att avskärma oss andra länders marknader så kommer det inte att ske. Länder som lyckats bra med att skärma av sig från omvärlden har alla bevisat hur mycket landet och befolkningen lider av det.
Exempelvis stater som Nordkorea och Sovjetunionen har/hade ju väldigt protektionistisk hållning mot omvärlden, med nästan helt stängda gränser, både för kapital, idéer och arbetskraft. Nu i efterhand har vi facit.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Så att gå ut ur EU lär väl knappast ändra på detta.

Även om vi skulle ha möjligheten att avskärma oss andra länders marknader så kommer det inte att ske. Länder som lyckats bra med att skärma av sig från omvärlden har alla bevisat hur mycket landet och befolkningen lider av det.
Exempelvis stater som Nordkorea och Sovjetunionen har/hade ju väldigt protektionistisk hållning mot omvärlden, med nästan helt stängda gränser, både för kapital, idéer och arbetskraft. Nu i efterhand har vi facit.
Nu skrev jag inte att vi skulle gå ut EU utan att EU behöver backa tillbaka bandet lite. Det är för stor makt i Bryssel och blir knappast bättre.

Det är lätt för er som sitter säkert i de norra elområdena. Som jag skrev, hushållen här klarar inte hur höga kostnader som helst, det borde t o m Bolund förstå. Om dom inte kommer på ett sätt att hålla nere elpriset så kommer det bli en rejäl huvudvärk när vi inte har råd längre. Jag läste nånstans att i Spanien så fick man nån form av återbäring, likaså i Italien, för dom har helt enkelt inte råd att betala räkningarna.

De tar ju ganska höga avgifter nu för tiden för elnätet. Påstår de inte att de gör detta för att elnätet är eftersatt? Risken är väl att vi då står för notan för att stärka upp stamnätet. Men detta gynnar i slutänden bara elbolagen och tyskarna, då det blir lättare att sälja el till kontinenten? Då är det ju faktiskt bättre för alla utom möjligen Skåne att stamnäten är underdimensionerade.
Detta är förstås dock kortsiktigt, långsiktigt får vi väl hoppas att Tyskarna också bygger ut mer och då det ofta tex kan blåsa mer på ett ställe i Europa än ett annat så blir det ju i slutänden jämnare, billigare och renare el till alla. Men vet någon vilka planer som finns i Tyskland tex? Med vilken fart jämfört med Sverige bygger de tex vindkraftverk?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det mest grundläggande i EU är ju frihandeln. Så även om vi tar tillbaka makt från EU så finns frihandeln kvar. Annars är alternativet att lämna helt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Jaaa, hur? Tycker du EU är på väg i rätt riktning? :rofl:
EU irrar lite hit och dit men så här långt är det i stort sett ett framgångsprojekt, tycker jag. Tiden från andra världskrigets slut till nu är den längsta sammanhållna tiden utan krig i största delen av Europa (framförallt har Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Italien lyckats hålla sams).

Jag är dock lite orolig för att EU inte kommer att lyckas hålla samman tillräckligt bra för att stå emot Ryssland om det krisar på något område.

Men hur vill du att länderna inom EU ska göra för att behålla den fria rörligheten för varor och tjänster med elöverföring som ett undantag?

P
Vattenfall har iaf skrivit kontrakt med Estland om att bygga kärnkraft där. [länk]
Bra tillfälle för Vattenfall att lära sig den nya tekniken, oavsett om det blir ett bygga eller inte.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har inte det med Norges medlemskap i EES att göra?

P pmd skrev:
EU irrar lite hit och dit men så här långt är det i stort sett ett framgångsprojekt, tycker jag. Tiden från andra världskrigets slut till nu är den längsta sammanhållna tiden utan krig i största delen av Europa (framförallt har Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Italien lyckats hålla sams).

Jag är dock lite orolig för att EU inte kommer att lyckas hålla samman tillräckligt bra för att stå emot Ryssland om det krisar på något område.

Men hur vill du att länderna inom EU ska göra för att behålla den fria rörligheten för varor och tjänster med elöverföring som ett undantag?
Vi behöver väl bara gå tillbaka till tiden innan 2011 då elområdena delades in? Varför skulle det inte gå?

Därför att vi inte får begränsa exporten till Tyskland. Det är ett brott mot frihandeln. Då måste vi istället reglera efterfrågan med priset för att nätet inte ska överbelastas.

B
P pmd skrev:
Har inte det med Norges medlemskap i EES att göra?
Klart norrmännen vill sälja sin el till högsta möjliga pris. De har ju bl.a. varit med och finansierat nya kablar till Storbritannien.

Vill minnas att en väldigt stor del av produktionen där kommer från statligt ägd produktion, och att staten vid försäljning av vattenkraftverk i Norge har företräda att köpa. Samma med kablage utomlands, där har staten företräde.

Så vinsten hamnar hos staten för utdelning till folket, får man väl tro.

Skulle elpriset vara högt länge lär moms eller elskatten sjunka.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det är lätt för er som sitter säkert i de norra elområdena.
Jag har frågat förr men inte fått svar. Hur många kWh förbrukar du per år. Hur många dagar per år har ni minusgrader??

P
B BSOD skrev:
Klart norrmännen vill sälja sin el till högsta möjliga pris. De har ju bl.a. varit med och finansierat nya kablar till Storbritannien.
Är det frihandel?
Så vinsten hamnar hos staten för utdelning till folket, får man väl tro.
:rofl:
Skulle elpriset vara högt länge lär moms eller elskatten sjunka.
Du är tydligen en obotlig optimist. ;)

Hahaha, aldrig mått så gott över att bo i norr förr, just i detta läge vänds myntet. Söder får sämre villkor än norr för en gångs skull.

Hela Sverige ska leva!

D
M Myckling skrev:
Jag har frågat förr men inte fått svar. Hur många kWh förbrukar du per år. Hur många dagar per år har ni minusgrader??
Typisk villa i Södra Sverige ca 20.000kwh, hur ser detsamma ut i norr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.