Isakare Isakare skrev:
Det är inte Stockholmska, det är Östermalmska. De som bor på Östermalm lever ju i en liten egen värld, har ett eget språk, håller en kaffekopp på ett eget sätt, och skulle aldrig komma på tanken att besöka packet på tex Söder.
(har jobbat en hel del på Östermalm som snickare, det jag skriver är inte påhittat, det är på riktigt)
Jag är iof från Bromma men bott över 10 år på Östermalm. Det stämmer vi gillar inte söder.

Södra teaterns champagnebar på sommaren funkar om man tar taxi dit.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo, men det där är penningvärde det är väl mer än bara korrektion för inflation?

[bild]
Men inlägget som du svarade på handlade om lön nu och då jämfört med bensinpris nu och då.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
99 procent av alla moppar körs inte på det viset. Jag kan köpa räckviddargumentet för bilar (knappt där heller idag). Men på en moppe där är det en ickefråga.
Tror nån behöver inse att Sverige är större än vasastan ;)
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej som borde vara förbjudet sedan länge är moppar med bensinmotor. Finns ingen vits jämfört elmoppar.
Möjligen en liten vits för de som saknar realistisk möjlighet att ladda en elmoppe. ;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men inlägget som du svarade på handlade om lön nu och då jämfört med bensinpris nu och då.
Jag trodde siffran jag hittade tog med löneutveckling en efter som de kallade det värdet idag. Men det är enbart penningvärdet de jämför. Så visst då är det ju billigare

Skärmdump av en valutaomvandlare som visar att 0,84 kronor år 1970 motsvarar 6,98 kronor i augusti 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt hitta vad en systemarkitekt/tech lead tjänade 1970 dock. Microprocessorn uppfanns då :)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det var väl inte fattigdom som gjorde att bilarna gick sönder?
Delvis var det nog det. Bilar byggdes då som nu delvis efter vad folk hade råd med, och hölls väl vid liv längre för att man var tvungen.

Själv har jag i alla fall svårt att se problemet med att bensinmackar inte längre har mer biltillbehör än torkarblad och lite oljor. Å andra sidan har jag knappt satt min fot inne på en mack de senaste 5–10 åren.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag trodde siffran jag hittade tog med löneutveckling en efter som de kallade det värdet idag. Men det är enbart penningvärdet de jämför. Så visst då är det ju billigare

[bild]

Svårt hitta vad en systemarkitekt/tech lead tjänade 1970 dock. Microprocessorn uppfanns då :)
Det var just det som var min poäng, ingen av oss hade samma jobb 1970 som vi har idag.(y)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var just det som var min poäng, ingen av oss hade samma jobb 1970 som vi har idag.(y)
Jag var en framtida spermie i pappas pung.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
1970 kostade en liter 6,64, justerat för inflation.
Det beror helt på vilken inflationsomräknare du hittat.

Om jag matar in 1 kr 1970 i SCB's omräknare så blir det 8:31 idag. Men bensinpriset var väl något lite under 1 kr då.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Men väljer jag en annan prisomräknare
http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm
så får jag ganska lika räknat på konsumentprisindex, men däremot blir det 17:09 om man jämför med löneindex.
Och vad detta beror på är ju helt enkelt att så mycket i samhället har blivit billigare, tänk datorer, TV-apparater och bröd typ.
Så bensinen kostar idag ungefär lika många arbetstimmar.
Och mellanskillnaden för allt annat som blivit billigare har ätits upp av boendekostnader (som inte ingår i KPI) samt att vi lever mer lyxigt helt enkelt, t.ex. åker på utlandsresor mycket mer idag bara för att vi har råd.

edit:
oj vad tråden hade dragit iväg många sidor, det här var kanske redan avhandlat .. :oops:
 
...filmen morrhår och ärtor där väl Gösta Ekman bor med sin mamma i en våning på Östermalm... Har jag för mig, jag såg filmen när jag var barn... Den är kanske kul att se igen?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag var en framtida spermie i pappas pung.
Ägg i mammas äggstock, JA, eftersom kvinnan föds med alla äggceller redan bildade i kroppen..

Men spermie i pappas pung, njae.. beror lite på när du är född.. Spermier produceras ungefär när de är redo att användas (halvårsspann om inte jag minns fel)..
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ägg i mammas äggstock, JA, eftersom kvinnan föds med alla äggceller redan bildade i kroppen..

Men spermie i pappas pung, njae.. beror lite på när du är född.. Spermier produceras ungefär när de är redo att användas (halvårsspann om inte jag minns fel)..
Varför tror du jag skrev framtida spermie?
 
Violina Violina skrev:
Ägg i mammas äggstock, JA, eftersom kvinnan föds med alla äggceller redan bildade i kroppen.
Man måste bara älska Byggahus. :heart: Faktafel överlever kortare tid än en snöboll i h-vete... (y)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför tror du jag skrev framtida spermie?
Vi förstår nog inte hur en "framtida spermie" kunde existera i din pappas pung. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför tror du jag skrev framtida spermie?
Vad är en framtida spermie då?

För kvinnan är ett framtida ägg en äggcell..

En spermie är som sagt något som bildas "när det ska användas" och byggstenarna till denna kan komma nästan varsomhelst ifrån, men rimligtvis delvis av din fars dna och av sådant han fått i sig (mat/dryck/luft/whatever)

Så.. Vad jobbade din far med och vad åt han till lunch, för en kombination av dessa borde då rimligtvis varit din dåvarande sysselsättning..

Edit: sen är ju pungen "lagringsplatsen" för färdigbildade spermier..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.