Hej, jag har rivit golv i ett sovrum från 1970 pga knarrljud. Jag har tagit bort spånskivan och insåg att reglarna är spikade i lättbetong (mellanbjälklag) men de sitter löst och ojämnt. Nu undrar jag om någon vänlig själ kan berätta för mig om hur jag byter ut reglarna. De är 45 x 45.
jag har googlat en heldel men tyvärr hittade jag inget.
Mina frågor:
1. Hur fäster vi de nya reglarna i betong och hur långt ner i betongen bör (skruvar/spikar) fästas?
2. Om man behöver justera höjden på reglarna. Vilket funkar bäst (trä eller plastkilar)?
3. Blir det stabilare att använda en bredare regel som 45 x 70?
Tacksam för alla råd och tips
jag har googlat en heldel men tyvärr hittade jag inget.
Mina frågor:
1. Hur fäster vi de nya reglarna i betong och hur långt ner i betongen bör (skruvar/spikar) fästas?
2. Om man behöver justera höjden på reglarna. Vilket funkar bäst (trä eller plastkilar)?
3. Blir det stabilare att använda en bredare regel som 45 x 70?
Tacksam för alla råd och tips
Bästa svaret
Jag antar att du skall skruva tillbaka någon form av golvspån igen?
I så fall behöver du bara komplettera med fler 45x45 så att det inte sviktar och knarrar.
Plastkilar är enklast. Finns kit med lite olika storlekar. Trä går också bra, om man har kap/gersåg kan man såga själv. Lägg kilarna mellan betongen och reglarna.
Rita på golvspånet var elen ligger så du inte skruvar i rören
Infästning av reglar i betong är bara för att de skall ligga på plats när man skruvar fast golvspånet, behöver inte vara avancerat. Använd samma spik som befintligt är spikat med.
I så fall behöver du bara komplettera med fler 45x45 så att det inte sviktar och knarrar.
Plastkilar är enklast. Finns kit med lite olika storlekar. Trä går också bra, om man har kap/gersåg kan man såga själv. Lägg kilarna mellan betongen och reglarna.
Rita på golvspånet var elen ligger så du inte skruvar i rören
Infästning av reglar i betong är bara för att de skall ligga på plats när man skruvar fast golvspånet, behöver inte vara avancerat. Använd samma spik som befintligt är spikat med.
Produkter som diskuteras: "skruvar Infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer