Var och vad bör man tänka på när man köper markiser?Hur mkt ska det få kosta?Är det värt att ha eldrivet?Handvevat?....skillnader på ex skånska byggvaror och den lokala "persiennförsäljaren"??(då den är 10ggr dyrare per fönster)??
mvh
M

Hej!
Vet inget om kvaliten på "skånska" markiserna, därimot vet jag att du kan köpa samma markiser som din lokala persienn snubbe säljer hos markis och persienn i strömstad till mycket bra priser.
Det du bör tänka på är först och främst måtten, bredd(från ytterkant foder till ytterkant foder)
Utfall:(höjden på markisen, vanligast är utfall 70, finns tabeller på vilket utfall du bör ha till just dina mått(kolla strömstads hemsida)

Eldrivet/handvevat: Ju fler våningar/fönster du har desto större ide med el/automatik. Utan automatik är det ingen fördel med el.
Stora markiser över 250cm långa bör man ha el eftersomm de blir rätt så tunga att ha snöre till.

Montering brukar kosta 500kr st vid köp av flera st.
Om du gör det själv så räkna med att det tar kanske ngn timma per markis.

Sedan tycker jag att du ska överväga att sätta markiser även på de fönster som inte är direkt utsatta för sol. ser snyggt ut, samt att insynen går att justera.

Lycka till

men vad bör man ge för en markis då mellan tummen och pekfingret?:)...vad är "humant"...?
/
M

Dom jag vet köpt på skånska har fått byta ut om efter bara 2år. Du får vad du betalar för. Vår ena granne bla har hunnit byta 3 ggr på ca 6 år o vi har haft våra "riktiga" i 10 år o dom är som nya fortfarande.
10 gånger dyrare per fönster??? har du tittat på markiser i guld eller ;-)Så mycket skiljer det då inte!!! Eftersom vi köpte lokalt så kom dom o mätte o sen satte upp dom också.
Eldrivet är väl bra om det är en mega stor och om du är lat;-) Vi fäller våra inifrån så vi har inte vev och eldrivet var aldrig ett alternativ för oss. Jag tycker dom eldrivna kan vara jobbiga att sitta o lyssna på om vädret är ostadig. Under en fika så kan dom åka in o ut flera gånger.Våra vänner som satte in det har faktiskt själva tröttnat på det.men,men..
priset handlar ju om hur stor den ska vara.Ring runt o kolla pris på en storlek så ser du ju.

140x70=1500-2000kr

Har en granne med en illröd monstermarkis. Förskräckligt smaklös. Och den lever ett hiskligt liv. Jag skule aldrig livet köpa en sådan. Tänker själv sätta upp ett segel i stället...

Marilyn skrev:
Har en granne med en illröd monstermarkis. Förskräckligt smaklös. Och den lever ett hiskligt liv. Jag skule aldrig livet köpa en sådan. Tänker själv sätta upp ett segel i stället...
Vilken av TS frågor tycker du att du besvarar med ditt inlägg?

P.

jag vet inte om jag missförstått strängen? Löd inte frågan "Var och vad bör man tänka på när man köper markiser?"
Jag tycker att man ska tänka på hur färgen påverkar interiören. Rött t ex reflekteras av solöjuset. Det kan bli ett rosa skimmer i rummet innanför, eller väldigt mörkt, beroende på ljus. En annan sak man ska tänka på är ju större markis man skaffar sig desto kraftigare mekanik och oljud.
Med de erfarenheter jag har idag skulle jag verklugen tänka mig för innan jag skaffade t ex en röd markis.
Jag tror att man ska välja en färg som man står ut med i ett längre perspektiv. En markis som blir en del av arkitekturen och inte en "fana"..
Jag skulle vilja mana till försiktighet och måttfullhelt...

marilyn skrev:
jag vet inte om jag missförstått strängen? Löd inte frågan "var och vad bör man tänka på när man köper markiser?"
jag tycker att man ska tänka på hur färgen påverkar interiören. Rött t ex reflekteras av solöjuset. Det kan bli ett rosa skimmer i rummet innanför, eller väldigt mörkt, beroende på ljus. En annan sak man ska tänka på är ju större markis man skaffar sig desto kraftigare mekanik och oljud.
Med de erfarenheter jag har idag skulle jag verklugen tänka mig för innan jag skaffade t ex en röd markis.
Jag tror att man ska välja en färg som man står ut med i ett längre perspektiv. En markis som blir en del av arkitekturen och inte en "fana"..
Jag skulle vilja mana till försiktighet och måttfullhelt...
ok.

P.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.