9 108 läst · 70 svar
9k läst
70 svar
Vilken dörrmått följer boverket (enkla svar tack)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 689 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 689 inlägg
Passagemått är öppningen när dörrbladet står rakt ut. Det mått som är det viktiga för att en rullstol ska kunna rullas in genom dörren. Kravet är ett passagemått på minst 76 cm.Kycklingen skrev:Tack snälla!! Syftar då boverket att dörrkarmen måste vara minst 0,76? Dem använder ordet "passagemått". Iså fall innebär det att alla 7x dörrar inte går att ha. Men 8x, 9x och uppåt bör inte vara några problem? I mitt fall kan jag montera en 8x20 i badrum av typen design dörr som jag länkade...
Är det inte enklare om boverket bara skriver 8x20, 9x20 dörrar är godkända. Istället för förvirra oss redan förvirrade människor ännu mer
För ett passagemått på 76 cm krävs normalt en dörr med bredden modul 9, inte modul 8 som du skriver. Du måste själv ta reda på vad det är för passagemått om du ska välja en dörr som inte följer standardmåtten t.ex. genom att kolla upp bredden på själva dörrbladet som då ska vara några cm mer än 76 cm.
Gäller det även om dörrbladet går att vinkla upp mer än 90 grader och man då når 76 cm? Det borde ju vara faktiskt möjlig öppning som är intressant men något säger mig att det kanske inte är så...BirgitS skrev:
Passage mått minst 76 cm innebär minsta karmått 90. Du får då ett passagemått på 82,5-83 cm när dörren ställs upp nästan 180g. Om dörren bara går att ställa upp 90g minskar passagemåttet ca 2 cm.Kycklingen skrev:Tack snälla!! Syftar då boverket att dörrkarmen måste vara minst 0,76? Dem använder ordet "passagemått". Iså fall innebär det att alla 7x dörrar inte går att ha. Men 8x, 9x och uppåt bör inte vara några problem? I mitt fall kan jag montera en 8x20 i badrum av typen design dörr som jag länkade...
Är det inte enklare om boverket bara skriver 8x20, 9x20 dörrar är godkända. Istället för förvirra oss redan förvirrade människor ännu mer
En 80 karm får alltså i bästa fall ett passagemått på 72,5-73 cm.
När du möter din befintliga karm är det viktigt att du möter höjden noga. Den gamla mått standarden på innerdörrar är 25 mm lägre. Råkar du ha den standarden så kommer inte dagens höjdstandard passa.
Så det är inte bara att byta karm och dörr…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 689 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 689 inlägg
Jag tror att det är tänkt att den rullstolsburna ska kunna stänga dörren efter sig också och det är ju omöjligt om dörren är öppen 180 grader. Man ska inte behöva gå på toaletten eller gå och lägga sig med öppen dörr bara för att man sitter i en rullstol.Alfredo skrev:
Dörren är inte 80 utan det är karmen som är 80,Kycklingen skrev:Jag fattar inte hur kan en 8 (80cm) dörr bli mindre än 74 cm när det öppnas. Känns helt ologiskt.
Sen tycker jag det är jävligt onödigt krav från boverket för ändå om en handikapp lyckas ta sig förbi dörren så är nästa hinderbana toalett/dusch och baserat hur trångt det är, finns det ingen chans dom kan använda det. Om ens skulle kunna snurra stolen.
Varför måste jag bygga ett handikappanpassat hem när jag inte är handikapp?! Vafan...
Eller egentligen lite mindre än 80 då den är gjord att passa i ett hål som är 80 utan att behöva banka in den, så typ 78,5
Är det en gammal bosKycklingen skrev:
Är det ett gammalt hus och du inte flyttar toaletten (kan kräva bygglov) kan du nog strunta i Boverket då byggregler inte gäller retroaktivt.Kycklingen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 689 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 689 inlägg
Du får väl ställa upp en dörr rakt ut och mäta hur stor öppningen då är för att sen jämföra det med storleken på själva dörrbladet.Kycklingen skrev:
Omöjligt för oss att veta om ditt badrum är tillgänglighetsanpassat eller inte. Men ska du totalrenovera det så kan du ju försöka få det att bli det.Kycklingen skrev:
Du kanske är det nästa vecka pga. att du har blivit påkörd. Eller om ett år. Det är för att du då ska kunna bo kvar som en tillgänglighetsanpassad lägenhet är bra.Kycklingen skrev:
Om det är begränsat med utrymme så kanske en skjutdörr kan vara en lösning som med vissa lösningar kan öppnas mer.
Det kan även vara möjligt att anpassa öppningsmåttet om så krävs.
Skjutdörrar är antingen inbyggda (pocket karm) eller utanpåliggande.
Det kan även vara möjligt att anpassa öppningsmåttet om så krävs.
Skjutdörrar är antingen inbyggda (pocket karm) eller utanpåliggande.
Vem kommer att kolla om du har rätt mått? Du behöver ju inget bygglov. Det finns massor medKycklingen skrev:Jag fattar inte hur kan en 8 (80cm) dörr bli mindre än 74 cm när det öppnas. Känns helt ologiskt.
Sen tycker jag det är jävligt onödigt krav från boverket för ändå om en handikapp lyckas ta sig förbi dörren så är nästa hinderbana toalett/dusch och baserat hur trångt det är, finns det ingen chans dom kan använda det. Om ens skulle kunna snurra stolen.
Varför måste jag bygga ett handikappanpassat hem när jag inte är handikapp?! Vafan...
äldre lägenheter med mindre dörrmått
Okej jag köper Birgit argument! Lägenheten är byggd 2000 hyfsat ny och när jag ställde frågan till styrelsen om jag får minska dörren så fick jag ett kort enkelt svar "nej".
Ringde fastighetsförvaltaren som förstod inte styrelsen svar, men la till att han inte orkar med problem med styrelsen.
Ringde boverket som sa det jag skrev.
Jag är rädd man gör besiktning när lägenheten är klar och det framgår dörren är för liten. Ska försöka luska ut mer det ni säger att regelverk inte gäller retroaktivt.
Vad ska man göra i min desperata situation?
Ringde fastighetsförvaltaren som förstod inte styrelsen svar, men la till att han inte orkar med problem med styrelsen.
Jag är rädd man gör besiktning när lägenheten är klar och det framgår dörren är för liten. Ska försöka luska ut mer det ni säger att regelverk inte gäller retroaktivt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 689 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 689 inlägg
Vad är det nu för mått eller moduler på den dörr du har?Kycklingen skrev:Okej jag köper Birgit argument! Lägenheten är byggd 2000 hyfsat ny och när jag ställde frågan till styrelsen om jag får minska dörren så fick jag ett kort enkelt svar från styrelsen "nej".
Vad ska man göra i min situation?
Så vi vet lite mer om din nuvarande situation.
Jag vet inte vad som gällde just år 2000 men har en släkting som byggde kanske 2007 och då skulle det vara tillgänglighetsanpassade dörrar, alltså minst bredd modul 9.
Menar du att styrelsen försöker tvinga dig att ändra modul mått på dörren när du ska renovera ditt badrum?Kycklingen skrev:Okej jag köper Birgit argument! Lägenheten är byggd 2000 hyfsat ny och när jag ställde frågan till styrelsen om jag får minska dörren så fick jag ett kort enkelt svar "nej".
Är det någon som satt in en dörr med mindre modulmått än original genom åren?
Vad sa egentligen Boverket exakt?
Mina mått utifrån begreppen jag lärt mig här i tråden:
Dörrfoder 8cm
Dörrbladet 82 cm och höjd 203 cm.
Jag vill minska dörren i samband med renovering och ha en tunn dörrfoder. Styrelsen nekar mig minska dörren.
Boverket skrev följande:
Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter utom entrédörren till bostaden som bör vara 0,80 meter
Önskvärt är alltid minst 0,80 meter, men eftersom dörrbladet iblan inkräktar, så godtar man 0,76 meter.
Illustreras i bilden nedan. Man får inte minska måttet under detta.
Dörrfoder 8cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrbladet 82 cm och höjd 203 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill minska dörren i samband med renovering och ha en tunn dörrfoder. Styrelsen nekar mig minska dörren.
Boverket skrev följande:
Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter utom entrédörren till bostaden som bör vara 0,80 meter
Önskvärt är alltid minst 0,80 meter, men eftersom dörrbladet iblan inkräktar, så godtar man 0,76 meter.
Illustreras i bilden nedan. Man får inte minska måttet under detta.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Din befintliga dörr har modulmått 9x21 (baserat på dina bilder/mått) och du får inte sätta in en smalare dörr för då uppfyller du inte tillgänglighetskraven.
Om du vill kan du däremot byta dina foder till smalare foder, de är bara en täcklist som sitter där för att dölja glipan mellan vägg och dörrkarm. Själva fodret du har är 53mm brett, ser som är till höger om fodret är dörrkarmen (alltså ramen runt dörrbladet/dörren).
Får jag fråga vad som är problemet med nuvarande dörr?
Om du vill kan du däremot byta dina foder till smalare foder, de är bara en täcklist som sitter där för att dölja glipan mellan vägg och dörrkarm. Själva fodret du har är 53mm brett, ser som är till höger om fodret är dörrkarmen (alltså ramen runt dörrbladet/dörren).
Får jag fråga vad som är problemet med nuvarande dörr?