Fick ett reklamblad för några dagar sedan och alla hällar utom Mieles stod det 230 Volt på.

Jag har tillgång till trefas och vill verkligen inte köra på 230 Volt, det borde ju ge lägre effekt. 230 V * 16 A = 3680 W och det är ju inte mycket i sammanhanget.

Har jag missat något fundamentalt? Testade sökfunktionen men hittade ingenting...

De flesta hällar som går på 230V kan kopplas så att de utnyttjar 2 eller 3 faser, dvs du kan ta ut 3*230*16.

Men det gäller att man verkligen kontrollerar att den kan kopplas så, vissa kräver en fas med 25A säkring (eller mer).

hempularen skrev:
De flesta hällar som går på 230V kan kopplas så att de utnyttjar 2 eller 3 faser, dvs du kan ta ut 3*230*16.

Men det gäller att man verkligen kontrollerar att den kan kopplas så, vissa kräver en fas med 25A säkring (eller mer).
Ok, upplever det som att det här inte är det första de skriver om i broschyrerna. Tittar jag i proppskåpet matas nuvarande spisen med 3x16A säkringar. Innebär det att jag inte har 380/400 V utan att jag har 230 V på 3 faser? Det känns ju som det senare alternativet. Huset är byggt 1980.

3 fas räknas som 400 Volt.
Skall du ha 230V på tre faser måste du även ha 3 nollor.

Linnex skrev:
Ska man vara petnoga så är spänningen mellan 2 faser 400V och spänningen mellan fas och nollan 230V. :)

Linnex skrev:
När man har 3-fas räckar det med 1 nolla, Förursättningen är att det är "riktig" 3-fas. Dvs 3 olioka faser. Strömmen i nollan kan då aldrig bli större än strömmen i en av faserna.

Ok, så här ser det ut i mitt proppskåp (de tre 16A säkringarna längst till vänster är till spisen):
DSC00043%20Elsk%e5pet.JPG

Uttaget bakom spisen ser ut så här:
DSC00031%203-fas%20uttag%20vid%20spisen.JPG

Och så här ser det ut på baksidan av spisen:
DSC00038%20Baksidan%20av%20gamla%20%20spisen.JPG

Spisens stickpropp har 3 stift + mittenstiftet. Den utnyttjar alltså inte vägguttaget fullt ut eftersom det har 4 stift + mittenstiftet. Nu vet jag inte hur det är kopplat i uttaget så jag borde kanske skruva upp det för att kolla. Eller kan någon tala om för mig hur det är kopplat i dagsläget med hjälp av dessa bilder?
http://stenback.net/bilder/trean/kok/DSC00038 Baksidan av gamla spisen.JPGhttp://stenback.net/bilder/trean/kok/DSC00031 3-fas uttag vid spisen.JPG

Du kommer att behöva nollan, dvs kontrollera att den är ansluten i uttaget (även om spisen inte utnyttjar den idag). Ditt uttag (perilex) ska vara komplett anslutet med tre faser+nolla+jord, men det är inte alltid så.

Nya hällar kan i regel anslutas med två faser plus nolla plus jord (som ett alternativ), vilket blir bäst för dig givet dagen trefasanslutning OCH att du har nolla.

Den "överblivna fasen" blir då ledig och kan användas till t ex en inbyggnadsugn.

Tack Dalle, det var precis det jag kom fram till igår att så måste det funka.. Skall precis ersätta min gamla tre-fas-spis med en häll och en inb-ugn, och kom fram till att jag behöver en elektriker som bygger om mitt uttag, men behöver inte dra fler trådar än det som finns.. :)

Om mitt uttag heter perilex, vad heter då den typ av uttag som krävs för hällen?
Jag var på Elgiganten och hällarna där hade en typ av kontakt med tre parallella stift, ganska grova sådana.

D
Menar du på själva hällen eller sitter det en sladd med en kontakt på? Om det var på själva hällen, så är det väl bara ett internanslutningsdon som man sätter en anslutningssladd på (som troligen medföljer)? Har du kontrollerat i kartongen vad som verkligen följer med, eller lyfte du bara på en häll som de hade i utställningen?

ridax skrev:
Menar du på själva hällen eller sitter det en sladd med en kontakt på? Om det var på själva hällen, så är det väl bara ett internanslutningsdon som man sätter en anslutningssladd på (som troligen medföljer)? Har du kontrollerat i kartongen vad som verkligen följer med, eller lyfte du bara på en häll som de hade i utställningen?
Läge för ett förtydligande.

Hällarna jag tittade på var utan kartong och hade en anslutningssladd som var fast monterad i hällen. I andra änden av sladden var det en stickpropp (hane). Det var tre platta ganska stora stift, har tittat runt på ClasOhlsons och Kjell % Companys hemsida och hittar inget liknande. Kanske någon typ norsk kontakt eller så? Har hört att Elgiganten kan sälja vitvaror med stickpropp för andra länder.

Jag vill ta hem en elektriker som sätter ett uttag på väggen, ett för hällen (2 faser á 16A) och ett för ugnen (1 fas á 16A). Så kan jag sedan i lugn och ro montera köket och sedan häll + ugn och då är det bara att sticka i stickproppen.
Ska de vara fast ansluta så måste kabel dras efter att stommar + häll är monterade, därför vill jag ha anslutning med vägguttag + stickpropp.

Det finns speciella "spiskontakter" enfas 25A med platta stift. Det är ofta dessa man använder vid enfasinstallation.

Elgiganten kan ju vara lite "luriga" med sina norska hällar, men ibland är det så att anslutningskabeln har dubbla faser (och nollor). I enfasfallet så är dessa ihopkopplade, i tvåfasfallet så separerar man faserna. Min Siemens hade en sådan kabel, men levererades utan stickpropp öht. Detta måste förstås kollas upp för resp häll.

PS: Det finns många bra orsaker till att ha uttag. Förutom det du skriver så är det ju även praktiskt vid service och (omfattande) städning. Dessutom så måste man ha brytare vid fast installation. DS.

dalle skrev:
Det finns speciella "spiskontakter" enfas 25A med platta stift. Det är ofta dessa man använder vid enfasinstallation.

Elgiganten kan ju vara lite "luriga" med sina norska hällar, men ibland är det så att anslutningskabeln har dubbla faser (och nollor). I enfasfallet så är dessa ihopkopplade, i tvåfasfallet så separerar man faserna. Min Siemens hade en sådan kabel, men levererades utan stickpropp öht. Detta måste förstås kollas upp för resp häll.

PS: Det finns många bra orsaker till att ha uttag. Förutom det du skriver så är det ju även praktiskt vid service och (omfattande) städning. Dessutom så måste man ha brytare vid fast installation. DS.
Var in på Elgiganten idag och tog en bild av den kontakten du beskriver.

Jag har försökt läsa en del manualer till hällar och som jag tolkat det så räcker proppskåpet som brytare vid en fast installation. Dvs att man skruvar ur propparna alternativt bryter hela centralen med huvudbrytaren.

Så vad kallas en sådan här stickpropp på fackspråk? Och vad kallas motsvarande vägguttag?

• Stickpropp från BOSCH häll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.