Hejsan! Jag är sedan några månader lycklig ägare till en robotgräsklippare. Tidigare har jag använt en elektrisk vanlig gräsklippare. Min fundering är elförbrukningen: Med elgräsklipparen tog det c:a 1 timme att klippa min gräsmatta. Robotgräsklipparen behöver 3 timmar för samma område. Hur kan man ta reda på vad som är mest miljövänligt?

H Hogebo skrev:
Hejsan! Jag är sedan några månader lycklig ägare till en robotgräsklippare. Tidigare har jag använt en elektrisk vanlig gräsklippare. Min fundering är elförbrukningen: Med elgräsklipparen tog det c:a 1 timme att klippa min gräsmatta. Robotgräsklipparen behöver 3 timmar för samma område. Hur kan man ta reda på vad som är mest miljövänligt?
Troligen så är skillnaden mellan de två helt oväsentlig för miljön.

Frågan är nog snarare vad du gör med timmen du sparar? Gillar du att flyga runt med ditt privat-jet så blir din totala miljöbelastning större. Har du byggt en pedaldriven koldioxidsinfångningsmaskin som du kör en timme extra så blir din miljöbelastning mindre.

• Haha
Hogebo
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
Använda en effekttmätare och mäta upp båda delarna?

En nätdriven klippare brukar väl ligga på en effekt på 500-700 W. En robotklippare drar kanske 30-40 W under laddfasen
Så säg att roboten laddar 1h x 3 gånger, det skulle ge en energiförbrukning på ca 0,12 kWh.
Elklipparen kör du under en timme=0,5-0,7 kWh.

Stor osäkert i dessa siffror ...

• Gilla
Hogebo
  • Laddar…
E etompau skrev:
En nätdriven klippare brukar väl ligga på en effekt på 500-700 W. En robotklippare drar kanske 30-40 W under laddfasen
Så säg att roboten laddar 1h x 3 gånger, det skulle ge en energiförbrukning på ca 0,12 kWh.

Min robot laddar på 1 timme och kör c:a 2 -2,5 timme lite beroende på om gräset är långt eller vått som tar lite längre tid.

E etompau skrev:

Min robot laddar på 1 timme och kör c:a 2 -2,5 timme lite beroende på om gräset är långt eller vått som tar lite längre tid.

Hur ofta körde du elgräsklipparen?
Hur många gånger går roboten under samma tidsperiod?

Ex.
Om du klippte gräset en gång i veckan med elklipparen å det tog en timme, men roboten går tre timmar varje dag sju dagar i veckan, då drar roboten ”x,xxkW * 3 * 7”.
Då måste du räkna med all energi som roboten inklusive laddstationen tar under hela veckan.
Batteriets kapacitet faller med tiden så att roboten behöver ladda oftare å får kortare klipptid ju äldre batteriet blir.

Bästa svaret

Googlade elgräsklippare och såg att motorerna har en effekt på mellan 1200 och 1800 w.
Så man kan nog säga att din robot drar mindre ström och är mer miljövänlig utan att räkna för djupt på det.

• Gilla
Hogebo
  • Laddar…
Om elklippare var med sladd är nog batteriet i roboten en stor faktor på miljöpåverkan. Kort livslängd på batteriet kontra förlängningssladden.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ofta körde du elgräsklipparen?
Hur många gånger går roboten under samma tidsperiod?

Ex.
Om du klippte gräset en gång i veckan med elklipparen å det tog en timme, men roboten går tre timmar varje dag sju dagar i veckan, då drar roboten ”x,xxkW * 3 * 7”.
Då måste du räkna med all energi som roboten inklusive laddstationen tar under hela veckan.
Batteriets kapacitet faller med tiden så att roboten behöver ladda oftare å får kortare klipptid ju äldre batteriet blir.
Jag klippte gräset varannan vecka och lika med roboten

Hur ofta man behöver klippa beror på hur gräset växer.

Rekommendationerna är 1-2 ggr/vecka (var 3:e/4:e dag) och absolut max en tredjedel av grässtrånas längd, då mår gräset som bäst.
Om det blir ”tuvor” med gräsklipp så riskerar gräset att kvävas och/eller börja mögla.

Kortare gräsklipp faller lättare ner mellan grässtråna, det gör att risken att dra in gräsklipp blir mindre.

Låter märkligt att roboten bara klippte gräsmattan varannan vecka.
En normal gräsmatta under vår- och sommarsäsongen bör nog ha ett klippschema på 3-4 dagar/veckan.
Roboten ska bara ta topparna på grässtråna.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ofta man behöver klippa beror på hur gräset växer.

Rekommendationerna är 1-2 ggr/vecka (var 3:e/4:e dag) och absolut max en tredjedel av grässtrånas längd, då mår gräset som bäst.
Om det blir ”tuvor” med gräsklipp så riskerar gräset att kvävas och/eller börja mögla.

Kortare gräsklipp faller lättare ner mellan grässtråna, det gör att risken att dra in gräsklipp blir mindre.
Min fråga handlade om energiförbrukning elklippare versus robotklippare. Inget annat. Lägg upp en egen tråd om du vill prata gräs.

Hans gräsdiskussion är väldigt relevant. Om du ska få veta förbrukningen behöver du ge så mycket och så korrekt info som möjligt. Enligt dig så klipper don robot hela gräsmattan på tre gånger den tid du gör det med vanlig klippare. Förutom att det inte är så en robot är tänkt att användas, så låter det helt enkelt inte rimligt. Eftersom jag inte tror att du vill ha en gräsmatta som ser ut som fotbollslandslagets förra kapten, så tvivlar jag på att tre timmer en gång varannan vecka är rätt ingångsvärden i övningen.

Fast om det verkligen är så att du vill jämföra en timme ”vanlig” mot tre timmar robot så är svaret såklart enkelt.

H Hogebo skrev:
Min fråga handlade om energiförbrukning elklippare versus robotklippare. Inget annat. Lägg upp en egen tråd om du vill prata gräs.
En gräsklippares energiåtgång (oberoende typ) beror bl.a. på hur tjockt gräset är, hur mycket som klippa bort, mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.