Hur uttalar ni i allmänhet H0?
Halv-noll eller Hå-noll?
 
fahlis fahlis skrev:
Hur uttalar ni i allmänhet H0?
Halv-noll eller Hå-noll?
Hå-noll naturligtvis.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det fanns de som drev det hela till fantastiska nivåer, här Bruno Kocks järnväg "Yxkroken", som han och vän körde trafik med tidtabeller och lastmängder som bestämdes av ett konjunkturläge som slumpades fram med tärning.
Mycket intressant läsning, PDF'n här nedan, ifall man råkar ha böjelse åt sånt här.
(Och googla gärna "yxkroken" också, för att hitta mer info, denna modellbana är en milstolpe i Sverige.
[länk]
En annan är den som finns på Tekniska Museet i Stockholm. Uno Miltons modelljärnväg är unik. Allt är handgjort. Minns när jag var där för kanske 25 år sedan och insåg vad det betyder, all räls inklusive växlar är handgjorda, inne i tunnlarna var det bara två trådar som tågen åkte på, men utanför dem var det riktigt snyggt och autentiskt. Vill minnas att den även har luftledningar som fungerar. Växlar mm styrdes med någon intrikat lösning då detta byggdes för evigheter sedan utan elektronik.

Uno Miltons modelljärnväg finns utställd på Tekniska museet sedan början av 1960-talet. Arbetet med den påbörjades 1948 och det tog 3 500 arbetstimmar under sju år att bygga den. Alla detaljer är gjorda för hand, sånär som på lokens motorer, som köptes färdigbyggda.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Japp, Miltons bana är en annan milstolpe.
Jag misstänker att dessa två är de allra mest kända och omtalade.
Står Miltons kvar på Tekniska muséet?
Kocks står idag hos modelljärnvägens hus någon mil utanför Uppsala.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Min dotter samlar också på dockor, fast från Rubens Barn då ;)
Dom här dockorna är av en liten annan kaliber dock :)

Docka föreställande man med läderjacka som håller en pistol riktad framtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även köpt denna från Ebay som jag ska bygga ihop någon gång.

https://www.ebay.com/itm/143844473522
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag samlar på Actionfigurer från olika filmer. De kan man iallafall posera om i bokhyllan :p

[bild]

[bild]
skymtar några karaktärer från Terminator 2. Enligt mig den bästa film som någonsin gjorts.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
skymtar några karaktärer från Terminator 2. Enligt mig den bästa film som någonsin gjorts.
Nästan rätt. Nästbäst, ettan är bäst :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Inte helt lätt att helt välja bästa och näst bästa av T och T2. Tvåan har mycket bra kvalitéer.

Men tar man med filmens budget i ekvationen så är ju T1 så otroligt lysande att det är svårt att finna något som slår detta i hela filmhistorien. Detta har jag lite svårt att bortse ifrån. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, Miltons bana är en annan milstolpe.
Jag misstänker att dessa två är de allra mest kända och omtalade.
Står Miltons kvar på Tekniska muséet?
Kocks står idag hos modelljärnvägens hus någon mil utanför Uppsala.
Besök gärna Hallsbergs modelljärnvägsklubb om du är i de trakterna och har intresse. Det är ett ännu inte avslutat projekt av Hallsbergs hela banområde (det är stort) ink omgivningar. Kommer att bli en av de största i sitt slag när det är färdigt. Min far var med och byggde in i det sista innan han gick bort.
https://www.hallsbergs-mjf.com/
https://www.visithallsberg.se/aktiviteter/aktorer/modelljarnvagen/
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Fysiska Aktiebrev, hemskickade från VPC. Kommer fortfarande ihåg mina första 20 NK aktier. Tror de slutade med det i början av 90talet någonstans. Någon som vet?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, Miltons bana är en annan milstolpe.
Jag misstänker att dessa två är de allra mest kända och omtalade.
Står Miltons kvar på Tekniska muséet?
Kocks står idag hos modelljärnvägens hus någon mil utanför Uppsala.
Den finns kvar. men corona gör att de inte har några visningar. Antar att de öppnar snart.
https://www.tekniskamuseet.se/pa-gang/visning-i-modelljarnvagen/
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte helt lätt att helt välja bästa och näst bästa av T och T2. Tvåan har mycket bra kvalitéer.

Men tar man med filmens budget i ekvationen så är ju T1 så otroligt lysande att det är svårt att finna något som slår detta i hela filmhistorien. Detta har jag lite svårt att bortse ifrån. :)
Jag såg T2 före T1. Blev totalt hänförd, var väl 10-12 nånting har jag för mig.

har inte sett nå fler filmer i serien än T1 och T2, och kommer troligen inte bemöda mig att göra det heller :crysmile:
 
simpa81 simpa81 skrev:
Jag såg T2 före T1. Blev totalt hänförd, var väl 10-12 nånting har jag för mig.

har inte sett nå fler filmer i serien än T1 och T2, och kommer troligen inte bemöda mig att göra det heller :crysmile:
Terminator Salvation är helt okej om man ser det som en egen spinoff, inte en del av T1 och T2 :D
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag kallade dem för en katchonka, katchonka, så lät de när en slipp skapades.

Ett aber med dem var att du godkänt ett uttag från ditt konto, men vissa företagare var långsamma på att ta dessa slippar till banken och beloppet försvann först flera månader senare från ditt konto. Lite marigt om du inte hade koll på finanserna utan istället hade en kul fredagskväll.:rolleyes:
Det händer även med vanligt kortköp i värsta fall, ibland kan man köpa någonting, och de drar inte summan förrän de skickat produkten till en och ibland kan det ta lång tid innan de får in produkten i lagret. Det är olika rutiner hos olika butiker. De flesta drar ju först och sedan gör refund om de inte kan genomföra det..

En gång larvade jag med att hålla kontot "tomt nog" så de fick försöka i ett halvt år innan de lyckade få loss pengarna från mig. :D Lite elakt.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nog fanns det fler alltid. Från [länk].
[bild]
Och min minnesbild är också att Märklin var den udda fågeln och övriga hade likström i rälsen, nu pratar vi om tiden innan "datorer" kom in i bilden, typ 70-talet kanske.
Märklin var högstatusmärket (1960-tal) och vi andra hade Fleischmann. Några andra märken "fanns" inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.