2 696 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Mura tilläggsisolering med marksten/marktegel
Hej!
Jag är ny när det kommer till det här med att mura och har en fråga. Man ser ofta att marksten och marktegel bortskänkes på t.ex. blocket. Jag bor i ett gammalt lertegelhus i Skåne. En del av huset är ett garage. Det är bara ett lager sten på väggarna (och oisolerad betong under). Min fråga är om man kan mura upp med marksten på insidan för att isolera lite? Skulle det göra nån skillnad? Hur bred bör luftspalten vara och ska man stoppa något emellan de båda stenväggarna som det blir?
Bästa hälsningar!
Jag är ny när det kommer till det här med att mura och har en fråga. Man ser ofta att marksten och marktegel bortskänkes på t.ex. blocket. Jag bor i ett gammalt lertegelhus i Skåne. En del av huset är ett garage. Det är bara ett lager sten på väggarna (och oisolerad betong under). Min fråga är om man kan mura upp med marksten på insidan för att isolera lite? Skulle det göra nån skillnad? Hur bred bör luftspalten vara och ska man stoppa något emellan de båda stenväggarna som det blir?
Bästa hälsningar!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Marktegel är ett hårdbrännt, frostbeständigt lertegel. Det är ett ganska exklusivt material som nog ingen som måste betala för det skulle överväga att använda som du tänker. Men det borde vara möjligt. I så fall lägger man lämpligen en stenullsskiva mellan de två tegelmurarna. En vägg som är uppbyggd med 12 cm tegel + 5 cm mineralull + 12 cm marktegel får ett isoleringsvärde som motsvarar en vägg med ca 7 cm mineralull. Fast det är inte hela sanningen. Konstruktionens tyngd verkar temperaturutjämnande över dygnet.
Mycket intressant. Kan man då egentligen mura upp med vilken sorts sten eller tegel som helst? Anledningen till att jag inte vill tilläggsisolera med gips inifrån är ju att jag räds kondens och mögel.
Liknande trådar
-
Tilläggsisolering genom att mura utanpå befintlig murvägg
Isolering -
Gjuta betongkant + mura fast marksten
Byggmaterial & Byggteknik -
Mura Leca direkt på marksten?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Invändig tilläggsisolering av oisolerad murad garagevägg
Isolering -
Mura grill av marksten - En bra idé?
Altan & Uteplats