Vilket protokoll är vettigast för en normal användare på hobbybasis?

• Antal röster
    13
  • Omröstningen stängd .
Har sedan 5-6 år kört Telldus som system med deras egen controller.
Först 433Mhz men sedan succesivt Zwave pga Mesh funktionen och
"kvittensen" att signalen gått fram.
Är ingen superavancerad användare men har ett antal pluggar, lampor och
strömbrytare och det mesta rullar på.
Fick nyligen häromdagen ett mail pga av att jag är premiumanvändare där
Telldus ledning annonserar att de går mot Zigbee och BLE.
Zigbee känner jag till men eftersom jag rustat mig för Zwave för jag trodde det
var det som gällde så därför har jag ju köpt på mig en del.
I mailet sägs visserligen att "de kommer att supporta Zwave så länge behovet finns".
Hursomhelst känner jag att hemautomation är en djungel där man aldrig vet från en
dag till en annan vilket system man ska gå mot.
Vad jag läst mig till är att en stor fördel med Zwave är att det följer en rätt strikt standard
där kompatibiliteten är hög mellan olika fabrikat.
Zigbee verkar vara billigare och med vissa fördelar men det är ju värdelöst om man aldrig vet
om controllern klarar just den prylen.
Telldus nya gateway verkar enligt vad de säger ha en USB ingång för zwave men vad det innebär
har jag inte fått svar på.
Är det bara jag som tappar sugen av dessa tvära kast hit o dit?
Rösta gärna och förklara hur ni tänker i svar på inlägget.

• Gilla
Timmersaxen
  • Laddar…
Svårt att veta hur det blir, dock har Telldus kört med sina grejor under rätt många år nu, på gott och ont.
Ibland får man ta och göra större förändringar.
Z-wave var framtiden när ZNet lanserades, men kanske har prisbilden, licenser och certifieringar gjort att det har haft svårt att slå igenom. När sedan Philips och Ikea hoppade på Zigbee blev konkurrensen ännu större.

Håller med om att Z-wave tycks vara mer stabilt och genomtänkt jmf med Ziggbe. Även utbudet av enheter verkar större jämfört med Zigbee.

Jag kommer att sitta "stilla i båten" och se vad som händer. Kör vidare med 433 och några få Z-wave-mottagare.

• Gilla
stoffes och 2 till
  • Laddar…
Samma här, kör vidare så får vi se när den nya gatewayen kommer.
Och får då utvärdera hur man går vidare.

Rent generellt i hemautomationsbranschen så händer det en del spännande..
Under förhoppningsvis nästa år kommer Matter, som blir en gemensam standard på applikationsnivå. Zigbee's radioprotokoll kommer på sikt troligtvis ersättas med Thread. Men inget kommer ske över en natt, alla de gamla protokollen kommer att leva länge än och för anpassning till Matter kommer det finnas "bryggor" som i de flesta fall kommer vara ren mjukvara i befintliga enheter. Kommer troligtvis även gälla Z-Wave (som officiellt inte omfattas av Matter)
Så det kan med andra ord vara klokt att, om man kan, avvakta med större investeringar för att se hur väl man kommer lyckas med Matter och Thread.

• Gilla
Dafor
  • Laddar…
Tycker jag har läst flera gånger att "bara vänta till nästa år, då kommer den nya standarden x som löser allt."
Det är en sak att knåpa ihop något smart protokoll, en annan femma är att få ut produkter i konsumentledet som ger nya/bättre funktioner till ett bra pris.

Tror att det under lång tid kommer att finnas en mix av system, allt beroende på hur mycket man som konsument vill investera i dessa grejor.

E etompau skrev:
Tycker jag har läst flera gånger att "bara vänta till nästa år, då kommer den nya standarden x som löser allt."
Det är en sak att knåpa ihop något smart protokoll, en annan femma är att få ut produkter i konsumentledet som ger nya/bättre funktioner till ett bra pris.

Tror att det under lång tid kommer att finnas en mix av system, allt beroende på hur mycket man som konsument vill investera i dessa grejor.
Jo, jag är den förste att hålla med dig om det. Men det kan ändå vara bra att hålla koll på de stora drakarnas planer, speciellt om man ska göra stora investeringar. Och vad det gäller just Matter som alla de stora aktörerna på marknaden anammat, så börjar jag ändå tro på att det kommer bli verklighet inom kort. Matter är som sagt på applikationsnivä och kommer göras bakåtkompatibelt med de befintliga protokollen så att det kan rullas ut så snabbt som möjligt.
Vad det gäller Thread däremot, är det mer osäkert. Det kommer säkert att ta många år innan det kommer upp i nivåer motsvarande dagens Zigbee och Z-Wave.
Den som lever får se :)

• Gilla
Dafor och 2 till
  • Laddar…
Är det inte så att de controllers som kommer har stöd för flera protokoll så att man som användare ska slippa tvingas välja. När jag var senast på Hornbach såg jag att de hade en egen controller med stöd för flera protokoll bl.a både z-wave och zigbee. Tyvärr inte 433Mhz dock. Som budgetalternativ (inget abbonemangskrav) är det säkert en konkurrent till Telldus.
https://www.hornbach.se/shop/Gateway-SMART-HOME-by-hornbach/4690818/artikel-detaljer.html

D Dublin skrev:
Är det inte så att de controllers som kommer har stöd för flera protokoll så att man som användare ska slippa tvingas välja. När jag var senast på Hornbach såg jag att de hade en egen controller med stöd för flera protokoll bl.a både z-wave och zigbee. Tyvärr inte 433Mhz dock. Som budgetalternativ (inget abbonemangskrav) är det säkert en konkurrent till Telldus.
[länk]
Det är säkert så att du inte väljer ett protokoll utan snarare en gateway som kan hantera flera olika protokoll.
Dock blir jag alltid trött när jag ser kompatibilitets-listor likt den Hornbach har.
(den grejen man precis köpt finns aldrig med på listan men KAN funka enligt leverantören..)
Sen har du ju inte bara själva controllern utan även appar och kundsupport som måste funka.
Jag tycker Telldus gateway och abonnemangskostnad är rimligt prissatta, det enda som stör mig är att det borde räcka med att köpa en pryl X som kör protokoll Y och då funkar controllern med alla som kör Y.
protokoll.

D Dublin skrev:
[länk]
Jo det är ju så man löser det idag, men det är inte hållbart i längden eftersom det i takt med nya protokoll leder till allt dyrare och mindre kompatibla system. (Jmfr t.ex att vi skulle behöva ha 10 olika inkompatibla WiFi-versioner i våra routrar).

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Har sedan 5-6 år kört Telldus som system med deras egen controller.
Först 433Mhz men sedan succesivt Zwave pga Mesh funktionen och
"kvittensen" att signalen gått fram.
Är ingen superavancerad användare men har ett antal pluggar, lampor och
strömbrytare och det mesta rullar på.
Fick nyligen häromdagen ett mail pga av att jag är premiumanvändare där
Telldus ledning annonserar att de går mot Zigbee och BLE.
Zigbee känner jag till men eftersom jag rustat mig för Zwave för jag trodde det
var det som gällde så därför har jag ju köpt på mig en del.
I mailet sägs visserligen att "de kommer att supporta Zwave så länge behovet finns".
Hursomhelst känner jag att hemautomation är en djungel där man aldrig vet från en
dag till en annan vilket system man ska gå mot.
Vad jag läst mig till är att en stor fördel med Zwave är att det följer en rätt strikt standard
där kompatibiliteten är hög mellan olika fabrikat.
Zigbee verkar vara billigare och med vissa fördelar men det är ju värdelöst om man aldrig vet
om controllern klarar just den prylen.
Telldus nya gateway verkar enligt vad de säger ha en USB ingång för zwave men vad det innebär
har jag inte fått svar på.
Är det bara jag som tappar sugen av dessa tvära kast hit o dit?
Rösta gärna och förklara hur ni tänker i svar på inlägget.
Själv så kör jag iofs zigbee o 433 MHz , egengjort det sista , men går över till BLuetoooth LE , Wi-Fi (helst 6) samt ethernet, jag hoppas Matter kommer bli bra. Finns alltmer på Wi-Fi som ligger i samma prisklass som Zigbee, men inte kräver tillverkarens zigbee hub för o göra Firmwareuoodateringar.

Jag går över till det som jag tror överlever lönat, och Wi-Fi samt ble tror jag mest på just nu.

Redigerat:
S sinclairhacker skrev:
Själv så kör jag iofs zigbee o 433 MHz , egengjort det sista , men går över till BLuetoooth LE , Wi-Fi (helst 6) samt ethernet, jag hoppas Matter kommer bli bra. Finns alltmer på Wi-Fi som ligger i samma prisklass som Zigbee, men inte kräver tillverkarens zigbee hub för o göra Firmwareuoodateringar.

Jag går över till det som jag tror överlever lönat, och Wi-Fi samt ble tror jag mest på just nu.
gol gol skrev:
Rent generellt i hemautomationsbranschen så händer det en del spännande..
Under förhoppningsvis nästa år kommer Matter, som blir en gemensam standard på applikationsnivå. Zigbee's radioprotokoll kommer på sikt troligtvis ersättas med Thread. Men inget kommer ske över en natt, alla de gamla protokollen kommer att leva länge än och för anpassning till Matter kommer det finnas "bryggor" som i de flesta fall kommer vara ren mjukvara i befintliga enheter. Kommer troligtvis även gälla Z-Wave (som officiellt inte omfattas av Matter)
Så det kan med andra ord vara klokt att, om man kan, avvakta med större investeringar för att se hur väl man kommer lyckas med Matter och Thread.
S sinclairhacker skrev:

Fick respons från ägaren av Telldus så jag lägger ut den här med:

"Hej!
Tack för alla svar jag fått efter att vi skickade ut information i förra veckan!

För alla er som använder 433MHz eller Z-Wave idag, så kommer de fungera länge till tillsammans med er existerande TellStick. I dagsläget säljs TellStick ZNet Lite V2 och givetvis kommer den att supportas långt bortom sista försäljningsdag (som ännu inte är bestämd). Övriga TellStick kommer också att supportas. I Live kommer den nya ”hubben” för Zigbee/BLE och er befintliga TellStick att kunna samexistera såsom multipla TellStick kan göra idag. Vi kommer göra vad vi kan för att integrationen för Zigbee/BLE ska bli så sömlös och smidig som möjligt för dig som användare. Vi kommer inte tvinga någon att ta bort existerande utrustning eller hantera två helt separata frikopplade lösningar. Appen kommer att bli den sammanhållande kraften! Det betyder att vi ej kommer att ha ett webbgränssnitt för Live, såsom vi har idag.

Varför satsar Telldus på BLE och Zigbee?
Anledningen till att vi satsar på BLE (Bluetooth Low Energy) och Zigbee är för att vi får både högre säkerhet och en bättre användarupplevelse än med 433MHz. Prispunkterna för BLE and Zigbee är närmre 433MHz produkter. Vi kommer även att stödja Matter som är en standard som flera stora aktörer stödjer såsom IKEA, Google, Apple, Amazon m. fl. Vi återkommer med tidsplan.

Diftstörningar
Problematiken med att vissa certifikat inte har blivit uppdaterade som det borde har berott på att en del servrar gjorde uppdateringar med automatik och en del krävde manuell hantering. Vi jobbar hårt för att lösa det och säkra framåt så att det inte uppstår igen.

Produktplan
Vi arbetar hårt med att ta fram nya produkter och framåt kommer vi att lägga upp vår produktplan under nyheter på vår hemsida. Det vi jobbar med nu är kameror, brandvarnare och fler tjänster som ger bättre stöd till er användare."

Vänliga hälsningar Joakim Andersson, ägare Telldus

• Gilla
Marninger och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.