Har ni glömt Orwells 1984?
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag bor i Sverige, inte i Tyskland. Här har vi inget att oroa oss för. Eller hur?
När Magda Andersson tar över så kommer alla medborgare med kapital brännas på bål det har hon gjort väldigt tydligt. Så det är klart det finns en oro att alla ens tillgångar är väldokumenterade, men det är ju en liten annan diskussion tycker jag ändå.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Endast historielösa lägger väl alla ägg i samma korg?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kolmilor är inte bortglömda, finns föreningar som sysslar med det lite varstans.
förvisso,men de är inte alls i samma storlek...
åtminstone de jag sett
 
skoge skoge skrev:
förvisso,men de är inte alls i samma storlek...
åtminstone de jag sett
Kanske, men några är riktigt bamsiga, kul traditionen finns kvar. :)

Stor kolmila i skogsmiljö under konstruktion med personer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Miljöpartiet kanske inte är lika roade :p
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske, men några är riktigt bamsiga, kul traditionen finns kvar. :)

[bild]

Edit: Miljöpartiet kanske inte är lika roade :p
Vi har vackrare trapor till våra milor i Olstorp utanför Ljungsbro, inga miljömuppar har hittills uttryckt sitt missnöje med kolmilorna vad jag vet.
 
F fribygg skrev:
Vi har vackrare trapor till våra milor i Olstorp utanför Ljungsbro, inga miljömuppar har hittills uttryckt sitt missnöje med kolmilorna vad jag vet.
De ser väl inte milorna. De rör sig sällan utanför stadskärnorna.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kolmilor är inte bortglömda, finns föreningar som sysslar med det lite varstans.
Det finns föreningar som sysslar med retrodatorer också, inte anmärker vi på de inläggen för det? :p
 
  • Haha
  • Gilla
Myrstacken och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Har nog redan varit uppe, den gamla Minutenappataten som bara hanterade 100-lappar och försvann för en nyare i mitten av 80-talet.
Minuten_1987.jpg

Nu läste jag på wikipedia. Fick där veta att Sparbankernas uttagsautomater var först i världen med denna typ av tjänst, första kom 1967, året efter kom första i världen som var online-uppkopplad mot bankens dator.
Och så småningom kom bankomat, där de andra affärsbankerna huserade och dessa två system fanns parallellt fram tills 1995 då Swedbank övergav minuten och anslöt sig till Bankomat.
Allt det här var nytt och okänt för mig (eller helt enkelt glömt, och därför 100% OnTopic ;)). Hade jag varit sparbankskund så skulle jag nog vetat mer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minuten
 
Redigerat:
altaxis altaxis skrev:
I min obemannade gårdsbutik är det av förklarliga skäl kontantfritt, självscanningssystemet accepterar bara kort eller Swish. Ihelgen sålde jag på Ölands skördefest och skyltade bara med kort och swish. De som frågade om kontant svarade jag, ”ja men helst inte och om du inte har något annat betalsätt”. Det ger mig en massa merarbete att få in kontanterna på banken. Inte så att de ifrågasätts, jag har kassaregister som stödjer kontantbetalningarna, men för att jag måste åka till stan och sätta in max 10000/10 dagar (om jag inte skaffar avtal med servicebox med tillhörande avgifter). Jag är i närheten av en insättningsautomat max varannan vecka och tycker inte det är kul att gå omkring med de summorna i fickan. Dessutom kan jag inte sätta in mynt…
Varför använder du inte pengarna till dina egna inköp?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför använder du inte pengarna till dina egna inköp?
För att jag i de flesta fall handlar mot faktura. Håller inte på med svarta affärer.
Jag har en liten växelkassa till marknader men jag hade färre än 1% av kunderna i helgen som efterfrågade kontantbetalning. Växelkassan är oxå onödig upplåsning av kapital som jag inte kan betala fakturor med (på ett enkelt sätt).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Nu läste jag på wikipedia. Fick där veta att Sparbankernas uttagsautomater var först i världen med denna typ av tjänst, första kom 1967, året efter kom första i världen som var online-uppkopplad mot bankens dator.
Och så småningom kom bankomat, där de andra affärsbankerna huserade och dessa två system fanns parallellt fram tills 1995 då Swedbank övergav minuten och anslöt sig till Bankomat.
Allt det här var nytt och okänt för mig. Hade jag varit sparbankskund så skulle jag nog vetat mer.
Jag minns att man som ungdom var tvungen att hitta "rätt" automat för att olika personer i kompisgänget hade olika bankkort ... :)
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Nu läste jag på wikipedia. Fick där veta att Sparbankernas uttagsautomater var först i världen med denna typ av tjänst, första kom 1967, året efter kom första i världen som var online-uppkopplad mot bankens dator.
Och så småningom kom bankomat, där de andra affärsbankerna huserade och dessa två system fanns parallellt fram tills 1995 då Swedbank övergav minuten och anslöt sig till Bankomat.
Allt det här var nytt och okänt för mig (eller helt enkelt glömt, och därför 100% OnTopic ;)). Hade jag varit sparbankskund så skulle jag nog vetat mer.

[länk]
Den på bilden är ersättaren till den Minutenautomat jag hade och kom i mitten av 80-talet med Ericsson loggan där det satt en högtalare om jag minns rätt, men själva maskinen var till merparten en japansk Omron, datordelen var Ericsson. Kunde laddas med flera sedelkassetter för 100 och 500 så här kunde man lätt få in miljoner jämfört med den gamla med 200-300 tusen kronor beroende av hur nya och välpressade sedlarna var.
Gamla automaten kunde dra tillbaka sedlarna om man inte tog dem, men den funktion togs bort på efterföljaren pga risken att då kunna köra in sprängämnen.
 
Fanns det inte någon annan uppstickare under 90-talet som skulle var en konkurrent till de vanliga bankomaterna ?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fanns det inte någon annan uppstickare under 90-talet som skulle var en konkurrent till de vanliga bankomaterna ?
Du menar cashkortet som samlade de sämsta egenskaperna hos kontanter och betalkort på ett ställe?

En cash-laddare enhet för att ladda kontantkort, monterad på en tegelvägg.
 
  • Haha
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.