Karlia
Egentligen är blötmat bättre, helst grainfree, så de får i sig vätska ordentligt. Särskilt hankatter kan få problem med urinstenar när de bara äter torrfoder. Här får jag kämpa så att de äter blötmaten och inte bara torrisar.

Men om hans mage är bättre utan blötmaten skulle jag nog vänta ett tag innan jag försiktigt introducerade den igen.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Karlia
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det är inte nu jag ska säga att jag egentligen inte gillar katter va? :crysmile: Men jag gillar MIN katt, och alla katter som är gosiga och vänligt sinnade. ;):love:
Tror inte att det finns krav på att gilla alla katter.. Men när man börjar tycka om en blir det lätt så att man börjar tycka om andra.

Sedan behöver du kanske inte behöver bli som jag som fotograferar främmande katter och skickar bilder till dottern. Som blir glad över bilderna :D
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Tror inte att det finns krav på att gilla alla katter.. Men när man börjar tycka om en blir det lätt så att man börjar tycka om andra.

Sedan behöver du kanske inte behöver bli som jag som fotograferar främmande katter och skickar bilder till dottern. Som blir glad över bilderna :D
Hahaha, du får visa henne bild på min lille sötnos, då måste hon bli charmad. ;)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
har jag helt förstört den här tråden nu? Den kanske var menad som en tråd för mysiga bilder på era pälsklingar, och så klampar jag in med IBS-katten och spammar som en tok. :sweat:
Du får kompensera med foton på IBS-katten då och då. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Lite blötmat är bra, men vänta tio dagar så att magen stabiliseras. Om han ff bajsar fint då kan du börja med lite blötmat. En tsk första dagen och sedan öka, då ser du snabbt hur magen reagerar. Vi ger blötmat, en eller två msk, på morgonen, för vätskans skull men just nu äter vår katt inte mer än lite grann. Han dricker dock bra och kissar. Då håll kåll på hur mycket din katt kissar också.

Du har koll på att många katter föredrar vatten som inte står ihop med maten?
Vår dricker ur akvarierna, vattenkranen och har en skål i vårt sovrum.
Det svåra är att få vår katt att dricka när vi är på landet för där är så efterblivet att det inte finns rinnande vatten. :rofl:
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Än har jag inte gått så långt att jag visar henne forumbilder:D Och kattungar träffar vi hos kompisen som föder upp, väl värt att åka 7 mil för att träffa dem/henne :heart:
 
  • Älska
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Lite blötmat är bra, men vänta tio dagar så att magen stabiliseras. Om han ff bajsar fint då kan du börja med lite blötmat. En tsk första dagen och sedan öka, då ser du snabbt hur magen reagerar. Vi ger blötmat, en eller två msk, på morgonen, för vätskans skull men just nu äter vår katt inte mer än lite grann. Han dricker dock bra och kissar. Då håll kåll på hur mycket din katt kissar också.

Du har koll på att många katter föredrar vatten som inte står ihop med maten?
Vår dricker ur akvarierna, vattenkranen och har en skål i vårt sovrum.
Det svåra är att få vår katt att dricka när vi är på landet för där är så efterblivet att det inte finns rinnande vatten. :rofl:
Jag skulle absolut skaffa akvarium om det var vad som krävdes för att katterna skulle dricka. Men din hör till undantagen, oftast dricker kissarna ändå :D
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Lite blötmat är bra, men vänta tio dagar så att magen stabiliseras. Om han ff bajsar fint då kan du börja med lite blötmat. En tsk första dagen och sedan öka, då ser du snabbt hur magen reagerar. Vi ger blötmat, en eller två msk, på morgonen, för vätskans skull men just nu äter vår katt inte mer än lite grann. Han dricker dock bra och kissar. Då håll kåll på hur mycket din katt kissar också.

Du har koll på att många katter föredrar vatten som inte står ihop med maten?
Vår dricker ur akvarierna, vattenkranen och har en skål i vårt sovrum.
Det svåra är att få vår katt att dricka när vi är på landet för där är så efterblivet att det inte finns rinnande vatten. :rofl:
Tack! Då behöver jag inte skicka iväg maken extra till djuraffären idag.
Vår lillkille dricker gärna vatten ur sin skål i köket, och har inte visat tendenser att vilja dricka någon annanstans ännu.
Igenkänningsfaktor på stugan, mina föräldrar har varken el eller rinnande vatten och dasset är 20 m från huset. I sommarstugan alltså. ;)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag skulle absolut skaffa akvarium om det var vad som krävdes för att katterna skulle dricka. Men din hör till undantagen, oftast dricker kissarna ändå :D
Jag hade akvarierna före katten. Men jag får ju behålla dem nu eftersom katten gillar dem.
 
  • Älska
Karlia
  • Laddar…
Det går att beställa kattmat från flera ställen på nätet, sen när ni börjar igen.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Och kattsand. De brukar även kunna leverera till dörren. Med lite framförhållning fungerar det bra, skönt att slippa släpa på tung kattsand och - mat!
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Än idag har han bajsat 2 fasta, ganska korta korvar. Mot tidigare upp till 5 kladdiga "högar"/dag. Vilken skillnad det blev snabbt! Tackar er så hemskt mycket för era tips och råd, jag hade nog varit antingen gråhårig eller hårlös vid det här laget om jag inte frågat om råd här.
Bonusbild: här köper man fina kattbäddar och så gosar han in sig på skyddsplasten från Jysk-bokhyllan. :crysmile:
Grå katt sover ihopkurad på vit skyddsplast under en bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
MariaiÖstergötland
Själv skulle jag nog låta det gå relativt länge innan jag börjar ändra i något, ifall det nu har börjat fungera.
Både att ta in mattor och sånt, och att ändra på mat, kattsand, lådans plats etc.

Det är nog rätt bra att först låta det bli riktigt stabilt, sen ändra försiktigt lite i taget.
Inte för att det säkert behövs, men för att bakslag skulle vara så tråkigt.

Som läget är just nu så är det väl ingen som lider speciellt mycket? Lillkatten saknar förstås sitt blötfoder, ni saknar kanske era mattor. Men sånt klarar ni er säkert utan någon vecka till.

Hade du kollat upp vilket foder han fick hos uppfödaren? Börja gärna med det, sen när ni återintroducerar blötfoder.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
MariaiÖstergötland
Själv skulle jag nog låta det gå relativt länge innan jag börjar ändra i något, ifall det nu har börjat fungera.
Både att ta in mattor och sånt, och att ändra på mat, kattsand, lådans plats etc.

Det är nog rätt bra att först låta det bli riktigt stabilt, sen ändra försiktigt lite i taget.
Inte för att det säkert behövs, men för att bakslag skulle vara så tråkigt.

Som läget är just nu så är det väl ingen som lider speciellt mycket? Lillkatten saknar förstås sitt blötfoder, ni saknar kanske era mattor. Men sånt klarar ni er säkert utan någon vecka till.

Hade du kollat upp vilket foder han fick hos uppfödaren? Börja gärna med det, sen när ni återintroducerar blötfoder.
Nej, ingen lider någon nöd, men vi har stort sovrum och 3 mattor i vanliga fall, nu ingen, både kallt och kalt. ;)

Ja, han fick Royal Canin Kitten blötfoder, så vi ska köpa den och återintroducera sakta men säkert om nån vecka kanske. (y)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Smilla sover sött efter musjakt inatt. Om Signe ska dra in möss nattetid kan de väl åtminstone jaga tyst?

Brun katt som sover på en röd filt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fadai och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.