Needas Needas skrev:
Min fru har planterat om en rhododendron!!!
[bild]
Och dödat vår fiberkabel.
Lätt värt det? :poop:
 
halper halper skrev:
Lätt värt det? :poop:
Nja..... Jag fick iaf prata med teliasupport i ca 2 timmar innan jag skickades rätt. :rofl:
 
Needas Needas skrev:
Min fru har planterat om en rhododendron!!!
[bild]
Och dödat vår fiberkabel.
Needas Needas skrev:
Nja..... Jag fick iaf prata med teliasupport i ca 2 timmar innan jag skickades rätt. :rofl:
Börjar förstå varför min nätägare ville ha fibern i pem-slang på minst 40 cm djup i trädgåden.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag undrar hur Rhododendron ser ut jag :)
 
  • Gilla
F.Taleman och 3 till
  • Laddar…
Inte trädgård eg.. men gränsfall!
Och jag följer ”ovan tråd”..

Det kom en fibernisse o knackade på.. trodde vi ägde marken runt huset där vår fiber ligger - men det gör vi inte. Bonden ska tydligen dika.. och fibernisse var där för att märka ut vår fiber (y):surprised:

Tycker det var jäkligt snyggt skött av bonden o fiberbolag ändå..

Nu har inte bonden dikat än, men vi har små träpinnar sittandes längs vägen ner till gården.. så de vet var ledningen går iaf!

.. så förhoppningsvis kommer detta gå bra och vårt internet består (vägen o jordvärmen likaså..) (y):)
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
galento
Vi plockade av bär från aronia busken igår och får se om det kan
bli lite saft , otroligt vad mycket bär det blir på dessa buskar.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi plockade av bär från aronia busken igår och får se om det kan
bli lite saft , otroligt vad mycket bär det blir på dessa buskar.
Jag håller på att göra likör på endel av mina aroniabär. Får se hur det smakar.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Inte idag men igår grävde jag upp ungefär hälften av växterna i rabatten. Jordslog dem i en av lådorna i väntan på att de ska tillbaka igen. Hittade dessutom massor av nävor som grott från i samlade frön, så nu är bordet med småplanten mer än fullt. Trädgårdsland med blandade, uppgrävda växter och prästkragar, viss suddighet i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plantorna som fått flytta är pigga och glada idag. Det kom regn väldigt lägligt.

Sedan var jag också en sväng till fina plantskolan häromdagen och hittade bla en rolig prästkrage. Leucanthemum 'Beauté Nivelloise', kruka med etikett och växande jätteprästkrage med fransiga blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

'Beauté Nivelloise'
Lite suddig bild men fransarna syns nog. Tror att den blir mycket bra ihop med de vanlig jätteprästkragarna. På så sätt får jag längre blomning också efter som de vanliga börjar blomma tidigare.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Inte idag men igår grävde jag upp ungefär hälften av växterna i rabatten. Jordslog dem i en av lådorna i väntan på att de ska tillbaka igen. Hittade dessutom massor av nävor som grott från i samlade frön, så nu är bordet med småplanten mer än fullt. [bild]
Plantorna som fått flytta är pigga och glada idag. Det kom regn väldigt lägligt.

Sedan var jag också en sväng till fina plantskolan häromdagen och hittade bla en rolig prästkrage. [bild]
'Beauté Nivelloise'
Lite suddig bild men fransarna syns nog. Tror att den blir mycket bra ihop med de vanlig jätteprästkragarna. På så sätt får jag längre blomning också efter som de vanliga börjar blomma tidigare.
Supercharmiga prästkragar! Är ingen stor blomälskare men de där var ju störtmysiga
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Supercharmiga prästkragar! Är ingen stor blomälskare men de där var ju störtmysiga
:heart:
Jag brukar inte spontanköpa växter, utan följa min lista om jag överhuvudtaget köper plant. Ofta sår jag mina plantor, eller tar sticklingar, eller delar. Jag hade egentligen bara tänk gräva upp en klump prästkragar i min andra trädgård men de där var så roliga att jag inte kunde motstå. De är rufsiga och busiga och absolut inte perfekta, och det är ju det som är min trädgårdsfilosofi. När man är landskapsarkitekt som jag, även om jag inte längre sysslar med trädgårdar, förväntar sig folk ofta att trädgården är på ett visst sätt (lite olika beroende på vad de tjusiga magasinen visar som senast trend) men i alla fall att trädgården är klar. Men en trädgård är ju pågående. Det är själva arbetet som är glädjen för mig. Dessutom tycker jag att det är så fasansfullt trist att rita upp en fast, detaljerad plan över en trädgård, jag vill låta den utvecklas med mig och familjen.

Oj, lång utläggning men kontentan är att en rufsig, tufsig, spontanköpt prästkrage är själva essencen av mina tankar om trädgård. ;)
 
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
:heart:
Jag brukar inte spontanköpa växter, utan följa min lista om jag överhuvudtaget köper plant. Ofta sår jag mina plantor, eller tar sticklingar, eller delar. Jag hade egentligen bara tänk gräva upp en klump prästkragar i min andra trädgård men de där var så roliga att jag inte kunde motstå. De är rufsiga och busiga och absolut inte perfekta, och det är ju det som är min trädgårdsfilosofi. När man är landskapsarkitekt som jag, även om jag inte längre sysslar med trädgårdar, förväntar sig folk ofta att trädgården är på ett visst sätt (lite olika beroende på vad de tjusiga magasinen visar som senast trend) men i alla fall att trädgården är klar. Men en trädgård är ju pågående. Det är själva arbetet som är glädjen för mig. Dessutom tycker jag att det är så fasansfullt trist att rita upp en fast, detaljerad plan över en trädgård, jag vill låta den utvecklas med mig och familjen.

Oj, lång utläggning men kontentan är att en rufsig, tufsig, spontanköpt prästkrage är själva essencen av mina tankar om trädgård. ;)
Ja, jag fattar :D Jag tycker också att en trädgård gärna får vara lite lurvig och knasig. Behöver inte alls vara så seriös. Tror de där kunde passa bra i en liten låda utanför dotterns lekstuga. De ser ut som ett barns tolkning av prästkragar.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Sedan var jag också en sväng till fina plantskolan häromdagen och hittade bla en rolig prästkrage. [bild]
'Beauté Nivelloise'
Lite suddig bild men fransarna syns nog. Tror att den blir mycket bra ihop med de vanlig jätteprästkragarna. På så sätt får jag längre blomning också efter som de vanliga börjar blomma tidigare.
Skojiga prästkragar! Lite som de där förädlade maskrosorna jag fann i somras (169 kr för en planta!) men som jag vet nån annan la upp bild på. Vi har haft så mycket prästkragar så de tog verkligen över, och nu ser jag knappt några små rosetter alls...kanske jag tog i för hårt? Men jag vet ju att de frösår sig överallt så vill jag nån gång ha ett hav av prästkragar igen, så låter jag bara bli att rensa nåt år.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Skojiga prästkragar! Lite som de där förädlade maskrosorna jag fann i somras (169 kr för en planta!) men som jag vet nån annan la upp bild på. Vi har haft så mycket prästkragar så de tog verkligen över, och nu ser jag knappt några små rosetter alls...kanske jag tog i för hårt? Men jag vet ju att de frösår sig överallt så vill jag nån gång ha ett hav av prästkragar igen, så låter jag bara bli att rensa nåt år.
Mer modest pris på de här. :D
Jag klipper överblommat på mina perenner om jag inte verkligen vill ha frö så de frösår sig inte okontrollerat. Men jätteprästkragar gör ju större och större klump så de smyger ju utåt. Jag delar dem kanske vart tredje år eller så.

Vanliga vilda prästkragar odlar jag inte. Jag vill gärna ha men de luktar så mycket att jag tycker att det är jobbigt. Jätteprästkragar har inte samma unkna doft tycker jag.

Edit: det är roligt att det står att rufstufsen till prästkrage trivs i de flesta jordar men ej för torra. Nu när jag gräver kan jag konstatera att det är kruttort och all mull jag tillförde en gång i tiden är borta. Jag får nog jobba lite med jorden innan jag planterar. :rofl:
 
Karlia
Gräsmattan på landet såg lite medtagen ut, vad kan det bero på tror ni?

Gräsklipparrobot som traskar omkring, mattan får ingen kärlek i någon form. Kust i Småland, mager och stenig jord. Ligger på en udde med skog ovanför. Trots småregn var det torrt. Utöver småhålen på bilden hittade jag ett större hål ca 20cm djupt, 10*10 cm.

Medtagen gräsmatta med skadade områden och en närbild på ett hål i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Dom skulle byta vattenmätare i källaren men det slutade (började?) med trädgårdsarbete.
Grävmaskin och uppgrävd jord i en trädgård för byte av vattenmätare 3.5 meter under mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avgrävning i en trädgård med säkerhetsstaket och grävmaskin i bakgrunden vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen låg 3.5 meter ned så första grävaren de hämtade fick snabbt bytas ut mot en lite större. Känns tryggt att veta att den ligger 2x frostfritt djup.
 
  • Gilla
  • Wow
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.