Jag har golvbjälklag på cc 600. Golvbjälkarna är ca 4 meter långa.
Måste jag regla om så det blir cc 300 eller räcker det som det är idag om man lägger urfrästa golvsånskivor 22mm för vattenburen golvärme på cc 600, skruvar limmar ett lager golvgips och slutligen limmar ett lager golvgips.

Är inte så insatt vad allting i en konstruktion heter så är det någonting jag har blandat ihop så be mig gärna att komplettera uppgifterna.

Jag skulle definitivt rekommendera att du reglar i till 300 c/c. Sedan limmad golvgips på det.

I
Beror mer på vilken dimension bjälkarna har än hur tätt de ligger. Nedböjningen blir visserligen lite mindre om du lägger dem tätare, men slankheten i varje bjälke är lika stor för det. Den kan du bara minska på genom att korta spännvidden med ett mellanstöd. Det kan vara en både enklare, billigare och mindre arbetskrävande sak att göra än att lägga en ny bjälke mellan de befintliga om du inte vill bygga upp med sekundärbärverk och förlora i rumshöjd.

För att förtydliga mitt svar: jag svarade på vad som krävs för att få tillräcklig böjstyvhet i golvet mellan själva bjälkarna, där krävs det 300 c/c. Sedan kan det mycket väl vara onödigt med 300 c/c för själva bjälklagets böjstyvhet. I så fall kan man lika gärna kortla i på 300 c/c istället för att dubbla antalet bjälkar, bara spånskivan blir upplagd på 300 c/c.

imported_Byggaren skrev:
Den kan du bara minska på genom att korta spännvidden med ett mellanstöd. Det kan vara en både enklare, billigare och mindre arbetskrävande sak att göra än att lägga en ny bjälke mellan de befintliga
Det är krypgrund där det tänkta badrummet skall vara. Du menar att jag skall lägga en bärlina tvärsgående bjälkarna underifrån sett. Om så är fallet klarar jag mig då med cc600 om jag har en urfräst 22 mm golvspånskiva (för vattenburen golvvärme), på den skruvar och limmar jag en golvgips och sen avslutar jag med en limmad gips?

imported_Byggaren skrev:
om du inte vill bygga upp med sekundärbärverk och förlora i rumshöjd.
Vad är sekundärbärverk, byggs det upp på befintliga bjälklaget uppifrån sett med tvärsgående bjälkar????

brine skrev:
Det är krypgrund där det tänkta badrummet skall vara. Du menar att jag skall lägga en bärlina tvärsgående bjälkarna underifrån sett. Om så är fallet klarar jag mig då med cc600 om jag har en urfräst 22 mm golvspånskiva (för vattenburen golvvärme), på den skruvar och limmar jag en golvgips och sen avslutar jag med en limmad gips?
Nej, oavsett hur lite svikt det är i själva bjälkarna så klarar du dig inte med 600 c/c, även om det verkar vara det byggaren säger. Det är i första hand svikten i skivan mellan bjälkarna som är problem i det här fallet, och då spelar det ingen roll hur stumma bjälkarna blir. Jag vet inte varför byggaren pratar om att lägga ett mellanstöd, det är sällan det behövs när bjälkarna är upplagda på 4 meter, ens när det ska vara keramikgolv. Men det är klart, om det är ett riktigt fuskbygge så kan det behövas, vad är det för höjd på bjälkarna?

brine skrev:
Vad är sekundärbärverk, byggs det upp på befintliga bjälklaget uppifrån sett med tvärsgående bjälkar????
Ett sekundärbärverk är om man lägger ett nytt bjälklag tvärs och ovanpå det gamla, så att det vilar på det undre.

Jag har C-C 600, dubbla golvspån + gips i det kaklade badrummet. Det verkar vara tillräckligt

Har du dubbla 22 mm golvspån plus gips på 600 c/c? Det är långt mer än tillräckligt. Men i det här fallet är det ju spårad golvspånskiva, den är betydligt svagare.

jon_h skrev:
Har du dubbla 22 mm golvspån plus gips på 600 c/c? Det är långt mer än tillräckligt. Men i det här fallet är det ju spårad golvspånskiva, den är betydligt svagare.
Jag har ett prefabhus från 1980 och de har byggt fall med att lägga dubbla spån med mellanliggande masonitremsor ut med väggarna.

Aha.

Menade bara att om man har vanlig golvspån, som du, så hade man kunnat lägga en skiva på 600 c/c med bara en golvgipsskiva limmad ovanpå, eller bättre, 12-15 mm flytspackel. Med spårad golvspån behöver den ligga på 300 c/c för att bli stum nog.

Oki. Då låter det i mina öron som det enklaste och billigaste är om brine lägger sina urfrästa golvspån ovanpå vanligt spån.

Ja, om man inte har något emot den extra höjden så kan det fungera, fast då bör man nog se till att ta upp skjuvkrafterna mellan de båda golvspånskivorna. Det innebär limning med dyrt lim. Men att kortla i till 300 c/c går ju väldigt snabbt och kostar inte många kronor. Det hade jag gjort.

Till Jon_H:

Du menar med kortling så slår man dit en planka mellen bjälkarna vid ändarna och sen spikar fast nya bjälkar mellan befintliga.

menar du så blir det nog så jag gör......

tusen tack, återkommer säkert med mer funderingar längre fram

Ja, antingen så eller att man sätter inte korta bitar mellan de befintliga bjälkarna hela vägen, alltså i 90 graders vinkel, på 300 c/c. Det fyller i princip samma funktion i det här fallet, alltså att skapa upplag för spånskivan.

Och som sagt, detta bygger på att de befintliga bjälkarna är i sig starka nog att klara lasterna utan för mycket nedböjning, precis som byggaren skriver. Vad är det för dimension på bjälkarna?

2 tum 8 tror jag.

skall mäta när jag kommer hem

Kort bitar hela vägen, det blir som ett rutnät sätt ovanifrån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.