P
S SonnyListon skrev:
Jo, om jag själv vet om att det händer. [länk]
Var är referensen till undersökningen?
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Att det inte går att återskapa är tyvärr vanligt. Men det behöver inte bero på aktivt fusk. Det är nog ofta bara dålig forskning. Man drar slutsatser som man egentligen inte har underlag för.
Vet du något om hur en avhandling verifieras?
 
Nissens
S SonnyListon skrev:
Vänta, du tror att det är universitetens ledning som beslutar om fusk? Det var verkligen inte vad jag skrev.
Jag pratade generellt om forskning, inte om just detta fallet. I allvarliga fall så kommer sanningen fram, som i fallet Macchiarini. Tror dock inte en fabricerade forskningsrapport inom detta ämne kommer att få någon uppmärksamhet.
Nja, det kommer ju att märkas om det fungerar som det är tänkt. Om ett tag vet vi.

Håll tummarna!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Var är referensen till undersökningen?
Joe Biden, lägg ner nu
 
H
S shadowfire skrev:
Jag måste bara delge en skarp varning för detta otyg och dela med mig lite.

Med den vetskap jag har idag så hade jag aldrig köpt mitt hus med dessa förutsättningar. På visningen var det en fin, tät och stor häck på baksidan av tomten. Den visade sig vara hög och ståtlig mot slutet av sommaren, närmare 3m hög och massor med små blommor som i början verkade söta.

Ett år senare noterade jag att jag under blomningstiden hade jag helt galet mycket knott i trädgården. Visade sig att de svärmade som galningar runt de små blommorna och jag måste ha haft kvarterets summerburst för knott. Likaså noterade jag att den fina häcken nu var 1 meter längre in på min gräsmatta och att gräsmattan nedanför hade dött.

Här började jag googla och undersöka vad detta var för någon växt. Döm min förvåning när det dök upp varningar. I mail, på min blogg och på alla texter jag sprang på. Ord som "odödlig", "invasiv", "förbjuden i trädgård" dök upp och alla med två synonymer; Jättenslide och Parkslide. Mer känd som Japanese Knotweed internationellt.

Växten är invasiv och söker sig till "fri mark" där det är mysig jord och gott med ljus (läs gräsmatta). Den förökar sig och sprider sig med rekordhastighet, jag noterar själv 1 löpmeter/säsong och den suger all näring som finns i marken vilket gör att inte ens maskrosor överlever i dess närhet.

Den är extremt tålig mot det mesta. Glyfosat typ vanlig roundup biter lokalt, under tillväxtperioden finns det en chans att med upprepade behandlingar lyckas sänka en planta, men under marken fortsätter den frodas och sprida sig. Att täcka över med markduk/presenningar gör att den ändå skjuter skott, dock aningen tröttare (och den fortsätter leta vägar under jord för att se om den kan ta sig runt och upp någonstans). Att gräva upp den är kämpigt då den går ner med rötter - inte sällan med grovlekar som arm eller tunna rötterna som är som en vanlig fiskelina i tjocklek - ner på 1-1,5m djup. Bryter man av en rot och lämnar en centimeter, så räcker det för att en ny skott tar form och börjar föröka sig.

En parentes är att jag har gjort ett experiment på en Parksliderot/planta som jag lät gro i en hink. Jag sprayade Klorin på den. Diesel. Bensin. Sådant som vanliga växter (och djurliv) bara tvärdör av. Inte en gnutta effekt 3v senare, lite vissen på bladen men rotsystemet var precis lika blött, gult och välmående som innan.

Det som tyvärr händer i mitt fall är att växten har även hittat mina grannars gräsmattor och är på väg in dit och hotar på en flerårig horisont även att ta över deras trädgårdar.

I Sverige är den inte fullt lika utbredd (ännu?!), men i andra länder t.ex. England finns det företag som enbart arbetar med att sanera Parkslide. Oftast i kombination med bekämpningsmedel, men också total jordsanering då man antingen gräver upp och fraktar bort all jord eller silar jorden från rötter. I vissa mindre samhällen/byar har Parksliden tagit över precis allt och blivit klassat som ett miljöproblem. Även här i Sverige om man söker runt, så hittar man rapporter om att den har tagit sig in i källare (!) genom springor mm. Det finns också rapporter på där man asfalterat parkeringsplatser eller vägar och där den tagit sig under marken bort till andra sidan för o skjuta nya skott.

De fyra bekämpningsmetoder jag fångat upp utifrån timtals genomgång av studier, andras erfarenheter osv är;

1. Mörklägga/täcka. Även om man gör det så skjuter den skott och reser markduk/presenning då den har enorm kraft/energi, men den blir tröttare utan solljus. Dock försöker den leta efter sidorna, så även om man täcker 1-2 meter utanför infekterat område, så kommer den segt att försöka leta sig dit vilket på ett sätt gör att man riskerar att sprida den ännu mer.

2. Avskärma med markskärm. I kombination med ovan, så kan man gräva ner skivmaterial på åtminstone 1m djup, så kan man åtminstone förhindra att den söker sig vidare. Det kräver dock att alla skivor överlappar och att det är total inhägnad. Finns det en enda liten öppning så kan jag garantera att det finns en Parksliderot där en säsong senare.

3. Glyfosat. Dels kan man trötta ut den lite extra med att ta bort presenningar/markduk och pensla blad eller spraya under tillväxtsäsong, men helst ska man kräma på med det när växten har pumpat ut sin energi och börjar förbereda sig för att lagra energi inför vintern. Några rapporterar lyckade resultat med att klippa av stjälkar och hälla ner roundup precis innan första frosten. Min erfarenhet av detta har inte varit lyckad. Då ägnade jag ändå en hel vecka åt att klippa tusentals stjälkar och hälla ner roundup i. I England har de företag som injicera Glyfosat med en spruta in i varje(!) stjälk på hösten.

4. Gräva. Att döda växten enbart genom grävning verkar sällsynt, möjligen trötta ut den, men så länge det blir någon lite rotstump kvar så tar det bara något år innan den är igång igen. Dock är det logiskt att skapandet av massiva rötter i armstorlek tar tid/energi och kan man gräva upp en del så är det också en uttröttande effekt. Även om man beställer en fet grävmaskin och schaktar ur enorma mängder jord - så räcker det med ett par rotstumpar i milimeterstorlek som blir kvar, å så lever den vidare. Verkar död i 2-3 år kanske, sedan kommer skotten upp igen (och då är det redan ett nätverk till rötter i jorden flera meter bort därifrån).

Summa summarum är att det inte finns ett enda sätt att utrota växten på allena och inte heller på studs, utan det handlar om en lång kamp där man kan göra korttidsverkande anfall men måste framför allt bita ihop och härda ut långsiktigt. Detta var något jag aldrig ens hade hört talas om när jag skulle uppfylla min dröm om att få ha ett eget litet hus och all den tid, kraft och energi jag får lägga på denna växt (som numera är döpt Cthulhu) är helt galet.

Ska ni köpa hus/tomt/stuga och identifierar Parkslide där.
Köp. Inte. Objektet.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det har gjorts försök med kokande vatten som verkar vara effiktivt. Googla på Parkslide kokande vatten.
Titta gärna på denna länken också.
https://cleanpipe.se/nu-hjalper-vi-er-att-bekampa-parkslide/
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Men du som forskare kanske inte delar min erfarenhet?
Nej. Det gör jag verkligen inte.

Sedan så skiljer det visst mellan olika områden och fält, men det är en annan femma.
 
P
S SonnyListon skrev:
Joe Biden, lägg ner nu
(. Åh fan! Är Biden insatt i det här? .)

Du förstår väl att du måste ha ordentligt på fötterna för att ditt påstående ska vara trovärdigt?
 
S
P pmd skrev:
(. Åh fan! Är Biden insatt i det här? .)

Du förstår väl att du måste ha ordentligt på fötterna för att ditt påstående ska vara trovärdigt?
Ta upp det med vetenskapsredaktionen. Du fick en länk.
Jag svarade bara att det visst finns ett egenintresse av forskare att fabricera data och resultat. Vad är problemet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Det går inte att bedöma riktigheten i det påståendet utgående från det radioprogrammet.

Jag kanske borde tillägga att jag inte påstår att du nödvändigtvis har fel. Jag påstår bara att du inte har visat att du har rätt. Det är en viss skillnad.
 
S SonnyListon skrev:
Ta upp det med vetenskapsredaktionen. Du fick en länk.
Jag svarade bara att det visst finns ett egenintresse av forskare att fabricera data och resultat. Vad är problemet?
Nej, det skall vi inte göra. De gör sitt jobb som vanligt (dvs inte särskilt bra... att det skall vara så svårt att länka till riktiga källor 2021 övergår mitt förstånd).

Så var kommer det här ifrån? Jo en Holländsk enkätstudie där man skickade ut 60000+ förfrågningar och fick 6000+ svar... (Science-artikel, samt första och andra publicerade artikeln. Obs; dessa är inte peer-review-ade. Studiehemsidan finns här).

Och i de svaren man fick sade forskarna att det man "fuskade" med var följande högst:

“Not submitting or resubmitting valid negative studies for publication” (QRP 9: 17.5%), (ii)“Insufficient inclusion of study flaws and limitations in publications” (QRP 10: 17%), (iii) “insufficient supervision or mentoring of junior co-workers” (QRP 2: 15%), (iv) “insufficient attention to the equipment, skills or expertise” (QRP 1: 14.7%), and (v) “inadequate note taking of the research process” (QRP 7: 14.5%).

Om vi skall ta dem i ordning så faller nummer ett på en gång. Det går de facto inte att publicera negativa resultat. Det är extremt svårt. Av självklara skäl. Visst hade man kunnat önska att det gick, men det gör det som sagt inte.

Tvåan är ofta en konsekvens av att man trots allt har begränsat med plats på sig. Trenden är dock att man viker allt större plats och tanke möda; förr var inte kraven på detta alls så långt drivna som idag.

Tre har vi naturligtvis alla gjort oss skyldiga till. Av en massa orsaker; de skall faktiskt lära sig att klara sig själva, dygnet har bara 24 timmar, och det är svårt att förstå vad de inte vet (eftersom man själv har blivit för gammal för att komma ihåg hur det var).

Fyran vet jag inte vad de pratar om. Utrustning blir allt mer komplicerad, och det finns naturligtvis inte tid och pengar att sätta sig in i allt in i minsta detalj. Men ev svagheter här dyker förr eller senare upp i litteraturen. (Här är min personliga favorit.)

Femman vet jag inte heller hur jag skall tolka. Man kan alltid göra mer anteckningar.

Detta rörde alltså de mindre graderna av oegentlighet som man räknade för att få att 50% var "skyldiga".


Så vad kan vi säga om det här? För det första så lider den ju stort av alla enkätundersökningars bane, nämligen att svarsfrekvensen är alldeles för låg. Det finns mycket man kan göra för att försöka dra vettiga slutsatser ändå, men ingen av dessa saker fungerar tyvärr något vidare. Vi får alltså, som vanligt i dessa sammanhang, ta resultatet med en rejäl skopa salt.

Sedan så har vi frågan om hur de här frågorna har uppfattats och vad det faktiskt är man svarat på. Författarna tar själv upp att man inom life-sciences tar upp rent fusk oftare, men att detta kan bero på att man är mera på tårna där (eftersom det förekommit mer uppmärksammat fusk inom området). Det är dessutom forskare som svarat, och eftersom vi är ganska fyrkantiga i vår inställning är det säkert många som tolkat dessa frågor på, skall vi säga, spännande sätt. Det är långtifrån säkert att en etiknämnd skulle fälla forskaren som själv rapporterat sig som "skyldig" här.


Dessutom så drar vetenskapsradion en mycket spännande slutsats (ja, det är väl den intervjuvade egentligen) att detta skulle betyda att 10% av alla resultat var rena falsarier. Men så är det naturligtvis inte om man läser studien; man räknar alla som svarat 5,6 och 7 på en sjugradig Likert-skala. Även den som svarat 5 säger då alltså att detta skulle ske lite mer än i hälften av fallen, och då inte hur allvarligt det förmenta "fusket" skulle vara. Även här finns det alltså grader i helvetet.

Därmed naturligtvis inte sagt att vi skall acceptera fusk inom forskningen. Tvärtom. Men den här studien väcker tyvärr fler frågor än den svarar på. Det är fö oftast så när man genomför den här typen av studier.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Då blev även denna tråd helt ointressant pga att den spårat ur. Jäkla gubbgnäll ‍
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
johnjensen johnjensen skrev:
Då blev även denna tråd helt ointressant pga att den spårat ur. Jäkla gubbgnäll ‍
OK, då växlar vi om igen:
Kära Bullen! Jag har hittat parkslide på mitt jobb. Vad ska jag göra? Säga upp mig? Begära risktillägg vid nästa löneförhandling? Klaga till skyddsombudet? (Skit också, det sista funkar inte, det är jag som är skyddsombudet!)
Hjälp mig, snälla Bullen?
(Berättarröst: Det är inte personen i filmen som har planterat parksliden.)
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
johnjensen johnjensen skrev:
Då blev även denna tråd helt ointressant pga att den spårat ur. Jäkla gubbgnäll ‍
Tråden spårade ut för flera år sedan. 4100 inlägg varav det mesta bara är trams och repetition.

Man kan summera tråden så här:
  • Person 1 har upptäckt parkslide på sin tomt och är genuint orolig.
  • Person 2 tycker att person 1 överdriver och nojar.
  • Person 3 försöker hjälpa person 1 med saklig information om hur man kan bekämpa parkslide med olika metoder.
  • Person 2 tycker att person 3 överdriver och nojar. Hen har läst en artikel i lokaltidningen att man kan köra över med gräsklipparen så är problemet ur världen.
  • Person 3 försöker lägga fram mer saklig information, metoder och dess effektivitet.
  • Person 2 tycker att person 3 är dum.
  • Person 4 har läst i lokaltidningen att det har kommit en ny metod. Det finns inga resultat än men artikeln var bra skriven och hade fina bilder så det borde betyda att den är effektiv.
  • Person 5 gräver fram den årliga artikeln om att man kan äta parkslide. Det smakar sparris.

Rinse and repeat! Så här har det böljat fram och tillbaks i 7 års tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Viktor.J och 16 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det har gjorts försök med kokande vatten som verkar vara effiktivt. Googla på Parkslide kokande vatten.
Titta gärna på denna länken också.
[länk]
Inte vetenskapligt bevisat att det fungerar i långa loppet ännu, men att det fungerar med omedelbar verkan absolut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En tomt efter gatan har varit till salu i flera år utan att blivit såld. Inte nödvändigtvis pga det galet enorma parkslidebeståndet vid tomtgränsen (eftersom få fortfarande tänker på vad den stora växten är för något), men i sommar bestämde man sig istället för att smacka upp ett nybygge där och sälja det som ett hus på en tomt istället. I samma veva gjorde man i ordning enskilt vatten och annat och det var byggfirmor efter byggfirmor som körde runt för att få ihop en färdig kåk i sommar. Vad man också gjorde var att man körde runt med parksliden ut på vägen, på andra sidan vägen osv. Nu växer den _i_ vägen och på andra sidan grusvägen.

Återigen, inget att få panik för, men bara så sablarns onödigt. Det blir ju inte lättare att bekämpa parksliden om man sprider ut den som hejkomochhjälpmig överallt. Det positiva är att jag har sett i sommar att företag som klipper gräs/slår gräs efter bilvägar osv lämnar parkslidebestånd och klipper runt, vilket åtminstone tyder på att förvaltare av kommunal mark mm har fått direktiv om att vara lite aktsamma.
 
  • Grusväg kantad av parkslideväxter och stenar med grönt gräs och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkslide som sprider sig över en grusväg och längs en tomtgräns med gröna buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grusväg längs ett parkslidebestånd som har spridit sig på och över vägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
1991.fredrik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.