Jag rev ut mitt badrum idag,Jag visste att jag hade lite fuktskador här o där ,men värst var till min stora förvåning taket.Skivorna under träpanelen var helt söndersmulad på ett ställe och takstolen var en myrstack!Takbrädorna var inte mycket kvar av på det stället,mest smulor så nu får jag riva upp plåttaket på det stället och lägga nytt.
På Anticimex hemsida står det att myror är ofarliga.Det har jag svårt att tro när dom käkar upp hela taket.Kan det vara så att dom trivdes där för att det var fuktigt?huset är en västkuststuga och den del av taket som är skadat har inget kryutrymme utan är snedtak.Jag tror luftcirkulationen där har varit 0 därför ska jag nog skippa att lägga isolering på den delen sen.

Några Tips?

Hästmyror heter de rackarna som äter trä. De kan käka upp ganska mycket i ett hus. De gillar framförallt lite halvruttet trä vid en fuktskada eller liknande. Jag tror att man använder kalk för att bli av med dem.

Har själv haft problem i sommarstugan, man kunde höra hur de gnagde i väggen. Jag rev hela väggbekädnaden och fixade fuktskadorna + lade i massor av myrr. Det verkar ha fungerat.

På våren då värmen kommer söker myror efter mat och vatten. De söker sig ofta till hus. Är det en vattenskada så kan myrorna välja att bosätta sig där.

För att ta död på myror används ett finmalet stenmjöl som skär sönder fettvävnaderna i myrorna så att de dör. Eller så använd ett "insektsbete" som myrorna matar drottningen med så att hon dör.

För att skydda sig mot myrbesök är städning nyckelordet och man bör dammsuga och moppa golvet ofta.

Jag hade hästmyror i vår gäststuga där skorstenstätningen hade läckt. Stora mängder radar och lite myrr till efterrätt gjorde susen. Fick dock ta det i omgångar. Har för mig att de myrorna bara äter murket trä vilket stöds av att allt som blev kvar efter myrorna försvann var friskt (men perforerat!).

Om du ska köpa radar så köp det som heter "Dos O", det är i vilket fall en burk på typ 600ml till skillnad från den lilla svarta burken man kan köpa i "vanlig mataffär". Stora burkar går garanterat åt om man ska bekämpa själv, tror de finns på Jula och välsorterade järnaffärer. Lycka till och glöm inte att dammsuga upp alla tusentals myror efter radarbesprutningen! :eek:

PS, Radar är inte nyttigt, använd gärna andningsskydd med kolfilter!

Dom verkar ha försvunnit innifrån.För tillfället iallafall ska jag väl säga efter jag rev ut fuktskadan.Jag har försökt leta om det finns några andra fuktangrepp nånstans.Men jag blir nervös så fort jag ser en myra inomhus.
Jag har verkligen haft alla förutsättningar för att hästmyrorna ska trivas.En stor stack 10meter från huset(som är flyttad ut i skogen).Massor av gamla stubbar på tomten,högt gräs och buskar runt huset+en hög tall som lutar ovanför taket.

Om ni har problems med hästmyrorna så se till att inte ha nått av detta

Se till att lägga en rand runt huset av vasst stenmjöl närmast väggen utanför det strö myrr och röj alla lämpliga bostäder som ved stubbar torrfura etc.
Innomhus passa på att pensla en blandning av fotogen och balsamterpentin på kallvinden varken hästmyror eller husbock gillar det.
OBS inte i bostadsutrymmen giftigt
Se till att köra luftavfuktare samt håll taket tätt!
Täta kvisthål och spalter sätt upp ordentliga insektsnät i all ventillation och använd gärna myggfönster och dörrar

Om jag minns rätt så ger sig myror bara på redan skadat trä, så om virket i huset är friskt så är de som sagt ofarliga. I ditt fall hade du väl en del ruttet/fuktskadat trä, så då gnaskar de i sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.