817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Du skrev:M mickef skrev:
Jag svarade:M mickef skrev:
Du svarade:BirgitS skrev:
Vad menar du med det i det här sammanhanget?M mickef skrev:
fantastiskt roligt skrivet! Så det här måste jag bara svara på.J Jocke Best skrev:Som jag brukar säga, vi ska vara glada för att det finns några få, men absolut inte för många som är galet positivt våghalsiga, och är orädda för saker andra är skraja för. Annars hade vi suttit kvar i grottorna, inte vågat gå fram till en eld, eller vetat hur farligt det var att klappa en skallerorm eller sabeltandad tiger. Samma männsiskor som vågar allt eller delar av nedan är inte automatiskt orädda för allt. Det är därför vi vet:
att vit flugsvamp inte passar bra till omelett
man kan bygga en flygmaskin
man går inte längst ut på ett stup i storm
man slickar inte på en iskall lyktstolpe
man börjar inte en konversation med någon på 7:an med "Din mamma..."
man skakar inte på nitroglycerinflaskan
att en medeltidsmask med vitlök i näsan funkar dåligt mot pesten
att vaccin funkar
etc etc.
Jag ser framför mig den yppiga stenålderstjejen som bistert tittar på sin karl.
-Jag är hungrig. Gå ut och skaffa mat!
-Men älskling. Det kanske börjar regna snart och du vet hur lätt jag har för att bli förkyld. Kan vi inte vänta lite till? Älskling.... Vart tog du vägen?
Överdriven förstiktighet är en betydligt större fara, än en väl avvägd djärvhet.
Utan modiga män (och kvinnor), hade vi inte vetat det Jocke Best, räknade upp (är lite nyfiken på om det där med "din mamma" är självupplevt).
Själv kan jag stolt meddela att jag testat några av dem. bla. att slicka på en telefonkiosk i Åre, mitt i vintern. Första försöket misslyckades, så jag provade igen och då satt tungan fast som berget. Lyckan står den djärve bi och fega pojkar får int kyssa vackra flickor!
När det gäller vaccintet, är det enda vi vet, att det har en viss kortvarig effekt. Hur det blir framöver, vet vi inget om. Men mycket tyder på att det får tas stödsprutor i en aldrig tidigare skådad omfattning. Vill det sig väl kan de intas tillsammans med en öl på 7:an, som en shot.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det beror förstås på hur besvärlig epidemin är när det gäller smittsamhet och hur allvarligt sjuk man blir. Mässling är ju typ 2-3 gånger smittsammare än deltavarianten. De som insjuknade i SARS behövde nästan jämnt sjukhusvård. Så det finns ju många varianter av epidemier.M mickef skrev:
Så är det men det är väl de nya/okända vi bör vara extra vaksamma mot och ha beredskap för?BirgitS skrev:
Tycker din stenålderssnubbe påminner mer om en normal helyllesvensk. Inte undra på att hon stack.Staffans2000 skrev:fantastiskt roligt skrivet! Så det här måste jag bara svara på.
Jag ser framför mig den yppiga stenålderstjejen som bistert tittar på sin karl.
-Jag är hungrig. Gå ut och skaffa mat!
-Men älskling. Det kanske börjar regna snart och du vet hur lätt jag har för att bli förkyld. Kan vi inte vänta lite till? Älskling.... Vart tog du vägen?
Överdriven förstiktighet är en betydligt större fara, än en väl avvägd djärvhet.
[bild]
Utan modiga män (och kvinnor), hade vi inte vetat det Jocke Best, räknade upp (är lite nyfiken på om det där med "din mamma" är självupplevt).
Själv kan jag stolt meddela att jag testat några av dem. bla. att slicka på en telefonkiosk i Åre, mitt i vintern. Första försöket misslyckades, så jag provade igen och då satt tungan fast som berget. Lyckan står den djärve bi och fega pojkar får int kyssa vackra flickor!
När det gäller vaccintet, är det enda vi vet, att det har en viss kortvarig effekt. Hur det blir framöver, vet vi inget om. Men mycket tyder på att det får tas stödsprutor i en aldrig tidigare skådad omfattning. Vill det sig väl kan de intas tillsammans med en öl på 7:an, som en shot.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Absolut, vi vet inte vad för sorts pandemi/epidemi som inträffar nästa gång. Vi vet därför inte heller om sjukvården kommer att klara av den oavsett hur väl fungerande sjukvården är innan. Vi vet t.ex. inte vad för något som det behöver finnas stora lager av i förväg, engångshandskar, munskydd, stövlar, heltäckande klädsel typ burka men med plast i hålet för ögonen eller något annat.M mickef skrev:
Så är det men vi kan väl vara överens om att en väl fungerande sjukvård har större möjligheter att klara av en epidemi än en undermålig, i alla fall? Beredskapslager kan man säkert dimensionera för olika scenarier.BirgitS skrev:Absolut, vi vet inte vad för sorts pandemi/epidemi som inträffar nästa gång. Vi vet därför inte heller om sjukvården kommer att klara av den oavsett hur väl fungerande sjukvården är innan. Vi vet t.ex. inte vad för något som det behöver finnas stora lager av i förväg, engångshandskar, munskydd, stövlar, heltäckande klädsel typ burka men med plast i hålet för ögonen eller något annat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det anser jag inte. Jag har varit i kontakt med vården en hel del och visst hade det kunnat fungera bättre, men oftast fungerar det rätt väl, det är långt ifrån konstant kaos.M mickef skrev:
Nu var det ju inte poängen, poängen är att ingen är beredd att betala för att man ska ha en massa outnyttjad utrustning, en massa outnyttjade lokaler och en massa personer som sitter och väntar på att få något att göra.
Min poäng är att om man med underbemannad sjukvård klarar av en sån här epidemi torde det funka även med en normalbemannad dito.Fairlane skrev:Det anser jag inte. Jag har varit i kontakt med vården en hel del och visst hade det kunnat fungera bättre, men oftast fungerar det rätt väl, det är långt ifrån konstant kaos.
Nu var det ju inte poängen, poängen är att ingen är beredd att betala för att man ska ha en massa outnyttjad utrustning, en massa outnyttjade lokaler och en massa personer som sitter och väntar på att få något att göra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Ja, man klarar det så gott det går, men ändå har många avlidit eller drababts hårt.M mickef skrev:
Jag ser fortfarande inga partier som verkligen vill skjuta till de enorma pengar som behövs för att uppnå det du kallar normalbemannad. Utöver fler personal behövs också fler och större lokaler och mer utrustning såklart.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Större lokaler? Typ Älvsjömässan?Fairlane skrev:Ja, man klarar det så gott det går, men ändå har många avlidit eller drababts hårt.
Jag ser fortfarande inga partier som verkligen vill skjuta till de enorma pengar som behövs för att uppnå det du kallar normalbemannad. Utöver fler personal behövs också fler och större lokaler och mer utrustning såklart.
Vem vet doktorn kan ju ljugit om bra blodtryck eller manipulerat mätaren! dem är ju inte att lita på enligt en del! Om inte doktorn var en av alla bekantar då vill sägaNissens skrev: