R Robert-san01 skrev:
Just detta har utretts och det finns saker som kan ta veckor att visa sig. Ex salter kan kristalliseras i kroppen och ge påverkan långt senare.

Det var inte så länge sedan läkare fick bannor för att de sa att "hushållsström" inte var farligt och inte behövde kollas av läkare.

[länk]
Nu är väl här fel forum att diskutera detta egentligen.
1. Jag har jobbat med Dr Blomqvist i 10år. Hennes idéer är inte alltid särskilt väl underbyggda. Artikeln är inte särskilt väl gjord där man endast låtit en sida av myntet framkomma. (Av ngn anledning väldigt vanligt inom elkretsar).
2. Att salter skulle kristalliseras vid strömgenomgång(och inte sen lösas upp, och ge senkomplikationer) är en teori som vad jag vet inte finns några vetenskapliga belägg för.
3. Proverna som det står om i artikeln tas åtminstone vid vårt sjukhus på alla som kommer in.
4. Vad man skulle vinna på att observeras 12h efter en strömstöt med normala prover, normalt EKG och inte direkt arm-till-arm har Anna aldrig kunnat förklara.
Vid senaste genomgången jag gjorde av elolyckor tror jag att ung var tredje person som kom till vår akut blev inlagd för observation. Främst på misstanke på att det skulle kunnat passera hjärtat, alt var höga joule.
5. Alla Pat som kommer till oss med elolyckor får info att söka sin VC om det uppstår senkomplikationer. Det finns ingen behandling mot de eventuella kristalliseringarna om de nu skulle uppstå och ge besvär senare. Hade det funnits det hade både inläggning och andra övervakningar kunnat vara av värde.


Om vi inom vården skulle börja med massa saker vi inte har de minsta evidens så är vi snart tillbaka på 1600talet vad gäller överlevnad..

Tillägg: om du eller någon annan tycker jag har fel, länka till någon vetenskaplig artikel som hävdar motsatsen, jag läser den gärna och om evidensen där är bättre än evidensen för det jag påstår nu så ändrar jag mig gärna. Men kommer det sen nya rön med än starkare evidens för något annat så kommer jag ändra mig igen. Det är så man måste hantera det.
Folk blandar gärna ihop saker här och glömmer att det vården är ålagd att göra är det som det finns vetenskapliga bevis för. Då kan vi inte köra borreliabehandlingar i veckonavis när evidensen pekar på att det är meningslöst. (Även om det finns enstaka doktorer som hävdar motsatsen). Det är ju inte för att vi vill vara elaka mot de som söker vård, eller för den delen misstror deras symtom. Vi saknar bara bevis att det skulle föreligga ett kausalt samband.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
ergonomen och 16 till
  • Laddar…
tommib
Väl skrivet!

Jag lägger till internetmedicins för några år sedan uppdaterade och faktiskt ganska vettiga behandlingsöversikt.

https://www.internetmedicin.se/beha...ets-och-miljomedicin/stromgenomgang-elolycka/

Den är skriven av bl.a. Mats Jonsson från Eltrygg (kanske bra, det var dåligt med bakgrundsinfo tidigare) samt bl.a. Martin Tondel från arbets- och miljömedicin på Akkis som också skrev den förra versionen.

Jag har läst en del av Martin Tondel och Lisa Rådman som disputerat på ämnet och kontentan är fortsatt att huvuddelen av åtgärderna man gör handlar om att få baslinjeprover (av bl.a. försäkringsskäl) samt att visa att man tar olyckan på allvar av psykologiska skäl. I de fall allt är normalt vid en första undersökning är risken minimal att några senkomplikationer av somatisk art ska tillstöta som hade varit undvikbara med någon intervention. Poängen med detta är att oavsett vad man gör i akutskedet så är skadan redan skedd. Ingenting du gör ändrar något i outcome mer än möjligen psykologiskt. Angående t.ex. arytmier som uppstår senare så har jag för mig att man hade hittat något enstaka fall under alla år. Den rekommendationen är som jag ser det inte underbyggd alls.

Kontentan är: Om man mår bra direkt efter olyckan och det inte var arm till arm (eller arm till ben eller något annat kreativt, dvs över hjärtat) så behöver man normalt inte göra något alls. Man kan söka företagshälsovården nästa dag för att få skadan dokumenterad om man får seneffekter t.ex. i form av nervskador via elektroporering men inga åtgärder i akutskedet ändrar något avseende det.

Vid allvarliga olyckor, vilket listas i behandlingsöversikten, så är sjukvård och då oftast någon form av intensivvård självklart aktuellt.

Artikeln i elinstallatören har jag läst tidigare, detsamma gäller det där kortet som SEF ger ut. De är kass, som (nästan) alla andra svartvita saker.
 
  • Gilla
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
Trevligt med en så samstämmig vetenskaplig syn på vårdens uppgift från två proffs. Det ingjuter förtroende i mig som lekman utan att jag kan (eller kanske vill eller känner att jag behöver) sätta mig in i frågan i sak. (y)

Fyrfältskomisk remsa med stickfigurer som diskuterar vaccinationer och forskning.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Motorsåg placerad på en nyflyttad hylla i ett rörigt förråd, med oreda på golvet nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


flyttat en hylla så man slipper ha ena motorsågen på golvet
 
  • Gilla
  • Haha
norrbottenssnickaren och 1 till
  • Laddar…
Rosa aluminiumhållare för Ryobi One+ verktyg med urtag för batteridel och hål för montering, märkt "MASKINDETALJER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:) som hobbypulare är jag svag för custom… här en av mina ryobi one+ Aluminiumhållare i rosa haha. :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Rengjort en Bosch "självrengörande" värmepumpstorktumlare eftersom deras ingenjörer inte har testat deras egna produkter...:rolleyes:
 
Låter ju som det funkar. Självrengörande betyder väl att man får rengöra den själv? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Förlängt ramperna till lyften. 2 klara 2 kvar. Det är något väldigt rogivande med att stå och mata pinnar med invertern. Tror jag måste köpa mig en gammal grävmaskin full med sprickor :thinking:
Två metallramper på betonggolv nära mätningsverktyg och en personens skodda fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två förlängda röda rampdelar på marken bredvid en vit vägg, svetsprojekt i framsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Förlängt ramperna till lyften. 2 klara 2 kvar. Det är något väldigt rogivande med att stå och mata pinnar med invertern. Tror jag måste köpa mig en gammal grävmaskin full med sprickor :thinking:
[bild] [bild]
snyggt.
 
Inte idag, men igår lyckades jag äntligen laga vår gamla hembioprojektor som legat nerplockad pga trasig ballast. Fick dessutom användning för senaste verktygsförvärvet - en utgallrad laparoskopitång är utmärkt för kabeldragning i trånga utrymmen!
 
  • Öppnad hembioprojektor med synliga interna komponenter och kablar bredvid en hand som håller en laparoskopitång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ClasseClas och 10 till
  • Laddar…
B
Visserligen igår men då fick Meec-sågen jobba. Ett dött päronträd togs ner. Innan det var det slyjlinga på röjsågen för att få bort humle som klättrat på trädet.
En skänkes-annons på FB var visst väldigt billigt, någon som har en susning om hur mycket jag kan ha gått miste om? :cool:
Var ca 30cm i diameter vid roten och ca 3m högt.
Nedtaget dött päronträd på gräsmark, ca 30 cm i diameter och 3 m långt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Städat lådan med spill och hittade några ok bitar alm och björk. Det räckte till två knopplister till min fru och tre skärbrädor som jag ska ge till kompisar.
Två knopplister i alm och tre skärbrädor i björk ovanpå ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Lärdom från häromdagen med trasig tumme resulterade i ett par påskjutare
Två träpåskjutare med rundade handtag på ett slitet arbetsbord, hemmagjorda för att underlätta byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 9 till
  • Laddar…
Jobbade på ena ryggsågen som jag köpte på loppis, den rostiga,
7Xy8AUA.jpg

Rost bort och ny finish på handtaget,
QoTouHb.jpg

CFWxUr1.jpg

XJwBcbf.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
ceson och 17 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jobbade på ena ryggsågen som jag köpte på loppis, den rostiga,
[bild]

Rost bort och ny finish på handtaget,
[bild]

[bild]

[bild]
Vilken skillnad. Snyggt!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.