Närdå? Eller är det effektskatten du tänker på?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Kärnkraften har en fastighetskatt på 0,5%. Vattenkraften har en på 2,8%

Effektskatten var ett sätt att mjölka ur en bransch som man tyckte hade en hög vinst.
Så fick man högre pris på kärnkraftsenergi, för du tror väl inte att elbolagen tog räkningen ?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Närdå? Eller är det effektskatten du tänker på?
Prova att Googla, det är den nya fastighetsskatten från 2020 för vattenkraftverk.
 
Jag hittar ingen annan fastighetsskatt än 0,5% för kärnkraft. Var finns det information om något annat?
 
P Peter787 skrev:
Mina kontakter hade hela bilden klar för sig, så jag är övertygad.
Om Forsmark och Ringhals har 19 öre idag med alla regleringar och extra åtaganden som kommit de senaste åren är 7 öre inte orimligt.
Jo, det är rätt orimligt. Man har skurit hårt i kostnaderna de senaste åren och åren innan effektskatten avskaffades var produktionskostnaden över 30 öre, inkl dessa skatter. Nu är Wikipedia inte den bästa källan men där finns ett diagram som visar att kostnaden inte varit under 20 öre/kWh sedan 2006. I den vevan drog man igång stora uppgraderingsprojekt på alla block som höjde kostnaden markant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ringhals_kärnkraftverk
 
D Daniel 109 skrev:
Jag hittar ingen annan fastighetsskatt än 0,5% för kärnkraft. Var finns det information om något annat?
Jag tror inte heller kärnkraften haft förhöjd fastighetsskatt, utan det är mycket riktigt effektskatten som användes för att straffbeskatta kärnkraften. Vattenkraften har haft höjd fastighetsskatt till för några år sen – gissar utan att veta att det ursprungligen var för att kompensera för de stora hål i landskapet de rev upp, och att det senare bara blev statens pengar… Den förhöjda skatten togs bort samtidigt som kärnkraftens effektskatt.

Den icke-subventionerade vindkraften har alltid haft kraftigt nedsatt fastighetsskatt.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte heller kärnkraften haft förhöjd fastighetsskatt, utan det är mycket riktigt effektskatten som användes för att straffbeskatta kärnkraften. Vattenkraften har haft höjd fastighetsskatt till för några år sen – gissar utan att veta att det ursprungligen var för att kompensera för de stora hål i landskapet de rev upp, och att det senare bara blev statens pengar… Den förhöjda skatten togs bort samtidigt som kärnkraftens effektskatt.

Den icke-subventionerade vindkraften har alltid haft kraftigt nedsatt fastighetsskatt.
Att vattenkraften haft hög fastighetsskatt hänger nog ihop med att vissa partier vill ha bort den småskaliga vattenkraft som finns kvar.
 
Nej, det tror jag inte. Det är en gammal skillnad som funnits minst de senaste 15 åren.
 
C cpalm skrev:
Mja, skatterna är så klart en stor del i det hela, men det brukar sägas att kärnkraften ändå är hyfsat dyr. Se bara på finnarnas nya kärnkraftverk. Enbart byggkostnaden amorterat över den förväntade livslängden gör att det aldrig kommer att kunna producera billig el.

Hur som helst så blev den iallafall aldrig i närheten så billig att det inte skulle löna sig att mäta förbrukningen, skatt eller inte.
Hur dyr blir elen från finnarnas nya jätte dyra kärnkraftverk.
Alltså pris per kWh?
Lite taskigt att du inte skriver ut hur dyr den blir när du uppenbarligen har svaret. Jag blev verkligen nyfiken eftersom kärnkraftverket har varit så fruktansvärt och hårresande dyrt så borde ju priset per kWh bli enormt och fasansfullt dyrt. Att de fortsätter med bygget fast det kommer ge finnarna abnorma elpriser är verkligen konstigt?
 
Samma situation runtom i Europa, och samma orsaker.
https://gript.ie/eamon-ryan-having-...ctricity-supply-now-wants-to-regulate-demand/
Politiker och aktivister vill "rädda planeten" genom att sänka energiförbrukningen.
Detta uppnår man genom att sänka produktionen och göra energin dyrare för medborgarna.
Mitt i denna försörjningskris stänger man väl fungerande elproduktion, som gett oss pålitlig, billig och utsläppsfri el i ett halvsekel.
Detta har möjliggjorts genom en omfattande och långvarig propagandakampanj, där man velat få det att se ut som om det är medborgarna som orsakat problemet genom överanvändning av energi. Åker du på semester? Hur ser ditt "klimatavtryck" ut?
Och svaret på det blir att reglera vår energiförbrukning.
Utan några bevisliga vinster varken för medborgarna, "klimatet" eller planeten.
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Hur dyr blir elen från finnarnas nya jätte dyra kärnkraftverk.
Alltså pris per kWh?
Priset på elen blir ju inte högre bara för att ett kraftverk varit dyrt att bygga. Snarare kommer priset på el att vara lägre efter att verket tas i drift än före, eftersom att utbudet ökar.

Så länge som kraftverksbolaget inte går i konkurs kommer det nya kraftverket alltså gynna Finlands elkonsumenter. Om bolaget tjänar några pengar och vilka eventuella statliga garantier som löses ut är en annan sak.
 
  • Gilla
Riemann och 4 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Hur dyr blir elen från finnarnas nya jätte dyra kärnkraftverk.
Alltså pris per kWh?
Lite taskigt att du inte skriver ut hur dyr den blir när du uppenbarligen har svaret. Jag blev verkligen nyfiken eftersom kärnkraftverket har varit så fruktansvärt och hårresande dyrt så borde ju priset per kWh bli enormt och fasansfullt dyrt. Att de fortsätter med bygget fast det kommer ge finnarna abnorma elpriser är verkligen konstigt?
Ökad produktionskapacitet ger sänkta priser, inte höjda. Kärnkraftens låga marginalkostnader medför att de kommer att köra även när priset blir relativt lågt. Du tycks inte förstå marknadskrafterna alls.
 
  • Gilla
Riemann och 5 till
  • Laddar…
C
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Lite taskigt att du inte skriver ut hur dyr den blir när du uppenbarligen har svaret.
Kan inte påstå att jag har svaret direkt, men vi gjorde lite överslagsberäkningar i en tidigare tråd. Tog helt enkelt byggkostnaden / uppskattad livslängd / uppskattad årsproduktion. Dvs, byggkostnad per producerad kWh över verkets livslängd. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad resultatet blev, men det blev förvånansvärt högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.