Jag har en altan med markis. Markisen hjälper inte mycket mot solen, som mest kommer in från sidan och rakt framifrån (altanen ligger åt väster). Det är en ganska stor altan, utan något som träd, staket e.d. som skyddar mot solen. Huset är ett kedjehus, med en granne åt norr och en åt söder - vill ogärna bygga in mig med ett plank emellan.
Har någon något tips på hur man kan lösa detta? Jag skulle alltså vilja komma ifrån solen i ytan under markisen. Har efter att ha gått igenom inlägg på forumet funderat på solsegel (osäker på hur dessa funkar/vad det är), att hänga ner väv från markisen så att den också täcker från sidan och framifrån, eller att göra någon konstruktion med smala stolpar som jag spänner någon väv på runt uteplatsen. Men är osäker på om detta kan bli bra...
Har någon något tips på hur man kan lösa detta? Jag skulle alltså vilja komma ifrån solen i ytan under markisen. Har efter att ha gått igenom inlägg på forumet funderat på solsegel (osäker på hur dessa funkar/vad det är), att hänga ner väv från markisen så att den också täcker från sidan och framifrån, eller att göra någon konstruktion med smala stolpar som jag spänner någon väv på runt uteplatsen. Men är osäker på om detta kan bli bra...
Vertikalmarkis som du kan hissa upp eller ner precis så mycket solen kräver. Har sån i screenväv som inte blir helt ogenomsiktlig.B BobDylan skrev:Jag har en altan med markis. Markisen hjälper inte mycket mot solen, som mest kommer in från sidan och rakt framifrån (altanen ligger åt väster). Det är en ganska stor altan, utan något som träd, staket e.d. som skyddar mot solen. Huset är ett kedjehus, med en granne åt norr och en åt söder - vill ogärna bygga in mig med ett plank emellan.
Solsegel är helt enkelt en väv du spänner upp för att skydda mot solen. Till skillnad från riktiga segel är det ofta en fördel om solsegel släpper igenom vind.
Exakt hur man löser upphängning varierar men några öglor och krokar samt en metod att få det spännt är ganska universellt.
Exakt hur man löser upphängning varierar men några öglor och krokar samt en metod att få det spännt är ganska universellt.
Liknande trådar
-
Tips på liten stomme för höj och sänkbart kontorsbord (chansning)
Inredning -
Förvandla gulaktigt furuskåp till rustikt mörkt, produkttips?
Inredning -
Tips för den som skall bygga dubbla dörrar
Byggmaterial & Byggteknik -
Solstudie inför grannens bygglov - softwaretips / alternativ kostnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Tips på aluminium ledskena för släpljus över köksbänk!
Kök