Jag har konsoller för fönsterbrädor på flera fönster men saknar för ett fönster.
Konsollerna ser ut som bild nedan:
Tänkte kolla med er om dessa är tidsenliga konsoller för hus bygggt 1907-1909 eller om det är något tidigare ägaren av huset har ordnat med i efterhand?
De är ju inte jättesvåra att tillverka själv, men tar gärna tips om dessa finns att få tag på någonstans. De är ju lite speciella som går direkt över fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte kolla med er om dessa är tidsenliga konsoller för hus bygggt 1907-1909 eller om det är något tidigare ägaren av huset har ordnat med i efterhand?
De är ju inte jättesvåra att tillverka själv, men tar gärna tips om dessa finns att få tag på någonstans. De är ju lite speciella som går direkt över fönsterfoder.
om du vill ha samma så tillverka egna. Vågar sätta min högra hand på att det kommer gå snabbare och bli billigare ☺️ Huruvida det ärP papayagirl skrev:Jag har konsoller för fönsterbrädor på flera fönster men saknar för ett fönster.
[bild]
Tidsenligt vet jag ej ☺️
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De där ser ju i min mening ut att vara en tillsågad konsol av vanlig typ. Finns en del tex. https://www.bygghemma.se/inredning-...gVQ_sqmbw0Bqkd1bPln7WHzGQ1Ye7qjRoCIYsQAvD_BwE
Men går säkert att få tag på från mer hemul handlare.
Men går säkert att få tag på från mer hemul handlare.
Vad är huset byggt av för material?
Jag tror inte heller dom är original. Den typen av lösa fönsterbrädor kom senare under 1900-talet. Tidigare var själva fönsterkarmen ett par tum bredare nedtill så man fick en liten hylla. Typ så här:
https://www.dinbyggare.se/fonsterbeslag-till-nya-och-gamla-fonster/
I stenhus var det inte ovanligt med en fönsterbänk i sten, men även då var den infälld i fönsternischen och anslöt till karmen.
Jag tror inte heller dom är original. Den typen av lösa fönsterbrädor kom senare under 1900-talet. Tidigare var själva fönsterkarmen ett par tum bredare nedtill så man fick en liten hylla. Typ så här:
Logga in
Skapa konto
https://www.dinbyggare.se/fonsterbeslag-till-nya-och-gamla-fonster/
I stenhus var det inte ovanligt med en fönsterbänk i sten, men även då var den infälld i fönsternischen och anslöt till karmen.
Ok jag ska ordna med en fönsterbänk på liknande ställe.useless skrev:Vad är huset byggt av för material?
[bild]
[länk]
Logga in
Skapa konto
Har nyligen monterat upp tilläggsfönster där som jag tar bort till våren. Men jag får kolla med grannarna hur det ser ut hos dem. Finns ett 50-tal likadana radhus.
Edit: Huset är i sten
Är ytterfönstren original?
Det är inte alls säkert att det funnits någon fönsterbräda alls.
Om man hade växter inomhus var blombord, blombänkar och piedestaler det vanligaste. Växter i fönstret kom senare.
Din fönsterbänk är förmodligen ett fint tidslager från perioden när krukväxter i fönstren blev vanligare. Dvs någonstans i perioden mellan de två världskrigen. Det kan tom vara så att en make tillverkat denna fönsterbräda till sin hustru som ville ha krukväxter i fönstret efter tidens mode. (eller vice versa, men mindre troligt)
Jag tycker att du ska behålla den. Att återställa en bostad till original är ju sällan intressant i andra sammanhang, dvs vi är ofta inte så hågade att skippa vatten och avlopp inne, isolering och komfortvärme etc.
Se din fönsterbänk som ett lager i byggnadens historia.
Du adderar ytterligare ett nu när du sätter upp en ny fönsterbräda.
Om man hade växter inomhus var blombord, blombänkar och piedestaler det vanligaste. Växter i fönstret kom senare.
Din fönsterbänk är förmodligen ett fint tidslager från perioden när krukväxter i fönstren blev vanligare. Dvs någonstans i perioden mellan de två världskrigen. Det kan tom vara så att en make tillverkat denna fönsterbräda till sin hustru som ville ha krukväxter i fönstret efter tidens mode. (eller vice versa, men mindre troligt)
Jag tycker att du ska behålla den. Att återställa en bostad till original är ju sällan intressant i andra sammanhang, dvs vi är ofta inte så hågade att skippa vatten och avlopp inne, isolering och komfortvärme etc.
De fönster som är bakom mitt 3glas tilläggsfönster är original.Jiji skrev:Är ytterfönstren original?
Gillar tanken att addera, men skulle jag göra det själv nu skulle jag vilja köra på sten och inte trä. Men det sitter trä i 4 andra rum och känns ju lite skevt att blanda. Så kanske blir trä ändå.....En blinkning till tidigare hustru
Med rätt stensort kan du nog iof välja sten om du vill. Som jag förstår är det här i ett rum utan andra fönsterbrädor? Men trä är väldigt fint och ett material som lätt ger både fin form och ett nätt intryck. Det viktigaste till de vackra fönstren är att inte tynga ner intrycket utan välja en fönsterbräda som bevarar det lätta, eleganta formspråk som fönstren har idag.
Det som gör det så roligt med äldre byggnader är ju att vi är en av många som bor i dem. Vi har husen till låns.
Det som gör det så roligt med äldre byggnader är ju att vi är en av många som bor i dem. Vi har husen till låns.
Bor i hus från samma period och tror inte vårt hus haft fönsterbrädor från början. De som sitter här nu liknar de på useless bild i modellen, men man ser att de är ett senare tillägg, de har betydligt tunnare färg än listerna runtom fönstren, och i något rum är de omålade, och så ser de lite för tjocka och enkla ut jämfört med originallisterna. Förmodligen kom de dit runt 1980 när huset fick nya ägare och fönstren byttes. Listerna under våra fönster, med många lager färg och troligen original, är väldigt lika den du har, TS.
På glasverandan finns det däremot fönsterbrädor som måste vara original, de är också "inbyggda" som en fortsättning på fönsterfodret och inte separata på väggen under.
På glasverandan finns det däremot fönsterbrädor som måste vara original, de är också "inbyggda" som en fortsättning på fönsterfodret och inte separata på väggen under.