Hej!
Kan jag använda den här kabel utan flexrör på fassaden , jag ska ha utomhus blysning!

• En rulle med Draka EQOLQ Tube Pure 3G1,5 el-kabel på 25 meter för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

tommib
Ja.*

Fast installation är auktorisationskrävande, så att det blir sagt.

*Givet att det är en normal fasad utan särskilda krav.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret men jag köpte EKLk kabel som bättre isolerat för utomhus förbrukning

tommib
EKLK och EQLQ är väsentligen samma kabel ur konstruktionssynpunkt. Skillnaden är isoleringsmaterialet där K står för PVC och Q för halogenfri flamskyddad termoplastisk polyolefin. De kan användas i samma applikationer.

• Gilla
Milo a
  • Laddar…
EKLK är en gammal kabel som är på väg att fasas ut och den är inte bättre isolerad än EQLQ.

• Gilla
Milo a
  • Laddar…
Och jag trodde att Q var PEX, alltså tvärbundet polyeten. Inte termoplastisk. Man lär sig.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
Visste inte ens att EKLK såldes fortfarande.. har inte sett en sådan på många år

• Gilla
Milo a
  • Laddar…
tommib
Nä, X är PEX.

De kablarna du jobbar med är väl lite bitigare än dessa små saker ;)

• Gilla
Milo a
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Visste inte ens att EKLK såldes fortfarande.. har inte sett en sådan på många år
Säljs fortfarande på biltema och andra billighetsbutiker.

• Haha
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
I en klunsig kvalité, svårare att göra en snygg installation med än kabel från "fintillverkare".

• Gilla
Milo a
  • Laddar…
useless useless skrev:
EKLK är en gammal kabel som är på väg att fasas ut och den är inte bättre isolerad än EQLQ.
Jag skall sätta upp en utomhuslampa på huset.
Jag tänker dra fram el från ett uttag på vinden till lampan, som skall sitta under "takutsprånget" på husväggen.
På vinden tänker jag fästa upp kabeln, EQLQ-kabel, längs ett befintligt "elektrikerrör" som innehåller en annan kabel.
Från vinden skall kabeln gå ut genom ett hål i träpanelen och anslutas i utomhuslampan.
Distansen utomhus är ca 0,5 m.
Frågan är om EQLQ är OK att dra på vinden?
och om EQLQ är OK också på den lilla biten som är utomhus ?

useless useless skrev:
useless useless skrev:
Min fråga

Med all respekt till Milo, men jag förstår inte varför man ska dra el när man saknar kunskap ? jag förstår att de som har kunskapen men inte behörigheten tummar, men när man har alla dessa frågor kring en rel. enkel eldragning så borde man ta in en elektriker.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Både EQLQ och EKLK funkar till det du vill göra. Rent praktiskt är det samma kabel. Det som skiljer är vilken plast isoleringen är gjord av.

• Gilla
Milo a
  • Laddar…
Jo då ! Köpte hos jula !

• Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Med all respekt till Milo, men jag förstår inte varför man ska dra el när man saknar kunskap ? jag förstår att de som har kunskapen men inte behörigheten tummar, men när man har alla dessa frågor kring en rel. enkel eldragning så borde man ta in en elektriker.
Tycker absolut att det är relevant att ställa en sådan här fråga.

Det låter som sagt som en relativt enkel dragning/installation. Men den troligen svåraste frågan i det här fallet är just vilket kabelval som är lämpligt när det både skall dras på en vind och utomhus. Naturligt att vilja ta reda på om man tänkt rätt om kabelvalet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.