EKLK och EQLQ är väsentligen samma kabel ur konstruktionssynpunkt. Skillnaden är isoleringsmaterialet där K står för PVC och Q för halogenfri flamskyddad termoplastisk polyolefin. De kan användas i samma applikationer.
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
Och jag trodde att Q var PEX, alltså tvärbundet polyeten. Inte termoplastisk. Man lär sig.
I en klunsig kvalité, svårare att göra en snygg installation med än kabel från "fintillverkare".
Jag skall sätta upp en utomhuslampa på huset.useless skrev:
Jag tänker dra fram el från ett uttag på vinden till lampan, som skall sitta under "takutsprånget" på husväggen.
På vinden tänker jag fästa upp kabeln, EQLQ-kabel, längs ett befintligt "elektrikerrör" som innehåller en annan kabel.
Från vinden skall kabeln gå ut genom ett hål i träpanelen och anslutas i utomhuslampan.
Distansen utomhus är ca 0,5 m.
Frågan är om EQLQ är OK att dra på vinden?
och om EQLQ är OK också på den lilla biten som är utomhus ?
useless skrev:
Myrstacken skrev:
Myrstacken skrev:
Min frågauseless skrev:
Med all respekt till Milo, men jag förstår inte varför man ska dra el när man saknar kunskap ? jag förstår att de som har kunskapen men inte behörigheten tummar, men när man har alla dessa frågor kring en rel. enkel eldragning så borde man ta in en elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Tycker absolut att det är relevant att ställa en sådan här fråga.Viktor.J skrev:
Det låter som sagt som en relativt enkel dragning/installation. Men den troligen svåraste frågan i det här fallet är just vilket kabelval som är lämpligt när det både skall dras på en vind och utomhus. Naturligt att vilja ta reda på om man tänkt rätt om kabelvalet.