Det var nog själva bågen
/handtaget som har blivit slängt, inte kast handtaget eller vad 17 det heter
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Det var nog själva bågen
/handtaget som har blivit slängt, inte kast handtaget eller vad 17 det heter
Jajemän kastbågen.
Den fixar vi(y)
 
Fairlane
Inte direkt maskinkopplat, men indirekt och ajg vet att du kan och gillar motorsågar, så jag slänger ur mig frågan ändå. ;)

Filmall så jag kan slipa kedjan istället för att köpa en ny (det har jag redan provat :cool:), hur vet man vilken man ska ha? Jag har förstått att det beror på fabrikat och typ av tand etc, men det säger mig inte så mycket.

I mitt fall har jag två sågar.

Såg 1:
Stiga SP 372 (inköpt på Jula för en tusen lapp för 2 år sen ungefär)
Kedja och svärd från Oregon påstås det, men det står Stiga på svärdet, men det kanske är standard.
Drivlänksbredd 1,3 mm
Delning 3/8"


Såg 2:
Bosch AKE 35 s
Kedja 3/8" 1,1 mm
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Inte direkt maskinkopplat, men indirekt och ajg vet att du kan och gillar motorsågar, så jag slänger ur mig frågan ändå. ;)

Filmall så jag kan slipa kedjan istället för att köpa en ny (det har jag redan provat :cool:), hur vet man vilken man ska ha? Jag har förstått att det beror på fabrikat och typ av tand etc, men det säger mig inte så mycket.

I mitt fall har jag två sågar.

Såg 1:
Stiga SP 372 (inköpt på Jula för en tusen lapp för 2 år sen ungefär)
Kedja och svärd från Oregon påstås det, men det står Stiga på svärdet, men det kanske är standard.
Drivlänksbredd 1,3 mm
Delning 3/8"


Såg 2:
Bosch AKE 35 s
Kedja 3/8" 1,1 mm
fil 4.0 mm
Finns 4.2 mm så är det bättre.
mall inte en aning... :thinking:
0.325 har 4.8 mm
Men man kan fuska vid stensågning med en 5.2-5.5mm..(y)
3/8 stora fästet har 5.2-5.5mm(y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
[media]
[media]
[media]
Jag körde 46.16
80.18
63.30.

lidls egna som följde med, inte en aning om vad de var dock...
Provade med plus och minus jord...
Körde på 50A och 75A..
ganska trevlig svets ändå.. För 799 kr..
Märkte du nån skillnad i tändegenskaper? Både 46.16 och 63.30 är klart lätta att få fyr på även med en maskin som kanske inte levererar den prestandan som efterfrågas i starten. Betydligt mer lättända än 48.00. Hur E8018 är vet jag inte. Du kan få några 75.75 eller 74.78 2,5mm att prova med om du vill, det är väl E11018 och E9018. Annars borde du testa en 6010/cel ”fast freeze”, dom är väl erkänt tuffa att tända om det inte finns mos i starten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Märkte du nån skillnad i tändegenskaper? Både 46.16 och 63.30 är klart lätta att få fyr på även med en maskin som kanske inte levererar den prestandan som efterfrågas i starten. Betydligt mer lättända än 48.00. Hur E8018 är vet jag inte. Du kan få några 75.75 eller 74.78 2,5mm att prova med om du vill, det är väl E11018 och E9018. Annars borde du testa en 6010/cel ”fast freeze”, dom är väl erkänt tuffa att tända om det inte finns mos i starten.
De tände väldigt snällt..
Medans 8018 var lite vrång..
lidls egna elektroder var riktigt trevliga... synd att de var omärkta.. :thinking:
 
F
Maskintok skrev:
De tände väldigt snällt..
Medans 8018 var lite vrång..
lidls egna elektroder var riktigt trevliga... synd att de var omärkta.. :thinking:
Misstänkte det. En 8018 borde vara mer som en 48.00 (som är E7018) och det är lite svårare att tända.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F fsn skrev:
Annars borde du testa en 6010/cel ”fast freeze”, dom är väl erkänt tuffa att tända om det inte finns mos i starten.
Men kräver inte 6010/6011 också en betydligt högre spänning än vad de allra flesta svetsar levererar för att funka? Jag provade ett par och de var omöjliga att få till att brinna på min Esab. De bara sprätter till och slocknar direkt… Minns inte riktigt men tror att de behöver typ 80V?
 
F
J JPW skrev:
Men kräver inte 6010/6011 också en betydligt högre spänning än vad de allra flesta svetsar levererar för att funka? Jag provade ett par och de var omöjliga att få till att brinna på min Esab. De bara sprätter till och slocknar direkt… Minns inte riktigt men tror att de behöver typ 80V?
Vilken ESAB gäller det? 6011 är väl en AC elektrod och 6010 är en cellulosa DC har jag för mig. Det finns ju 7010, 8010 osv med… Generellt så kräver dom mer i starten och det är nog det du menar med 80V. ISO-linjen för MMA planar väl ut på 44V, man svetsar väl knappast på 80V. Tittar man på insmältningsdata för 9010 3,2mm så ger det 60-120A och 32V och en 48.00 har 90-140A och 23V.

Cellulosapinnar är väl rätt ovanliga i Sverige, tror det är i första hand hälsorelaterat. Utomlands förekommer det rätt mycket. Esab Renegade ES300i som troligtvis är en av de vassaste MMA strömkällor som finns och som spöar 500A svetsar har en booster för Cellulosapinnar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte direkt maskinkopplat, men indirekt och ajg vet att du kan och gillar motorsågar, så jag slänger ur mig frågan ändå. ;)

Filmall så jag kan slipa kedjan istället för att köpa en ny (det har jag redan provat :cool:), hur vet man vilken man ska ha? Jag har förstått att det beror på fabrikat och typ av tand etc, men det säger mig inte så mycket.

I mitt fall har jag två sågar.

Såg 1:
Stiga SP 372 (inköpt på Jula för en tusen lapp för 2 år sen ungefär)
Kedja och svärd från Oregon påstås det, men det står Stiga på svärdet, men det kanske är standard.
Drivlänksbredd 1,3 mm
Delning 3/8"


Såg 2:
Bosch AKE 35 s
Kedja 3/8" 1,1 mm
ta hjälp av någon som kan & lär dig fila utan mall istället...du får en vassare kedja,slipper hålla rätt på mallen & slipper köpa ny mall ( de slits )
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
ta hjälp av någon som kan & lär dig fila utan mall istället...du får en vassare kedja,slipper hålla rätt på mallen & slipper köpa ny mall ( de slits )
Du sa något bra där..
De flesta mallar är av vinylplast i rullarna..
Så fort att ett spår märks i dessa så håller de inte rätt grad emot tanden..
Och skärpan blir aldrig optimal.
Inte många som tänker på det..
 
Maskintok skrev:
Du sa något bra där..
De flesta mallar är av vinylplast i rullarna..
Så fort att ett spår märks i dessa så håller de inte rätt grad emot tanden..
Och skärpan blir aldrig optimal.
Inte många som tänker på det..
nä,mall kan man använda om man stensågat...
går även att lämna in stensågat på slipning men man får ändå fila efter slipning.

sen en annan grej många inte tänker på är att torka av filen när man byter tand
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
nä,mall kan man använda om man stensågat...
går även att lämna in stensågat på slipning men man får ändå fila efter slipning.

sen en annan grej många inte tänker på är att torka av filen när man byter tand
Japp eller stålborste..
 
Fairlane
skoge skoge skrev:
ta hjälp av någon som kan & lär dig fila utan mall istället...du får en vassare kedja,slipper hålla rätt på mallen & slipper köpa ny mall ( de slits )
Oj, hade missat detta inlägg.
Tyvärr känner jag ingen som kan. Jag har kollat några filmer på youtube, men blir inte klokare. Jag är total nybörjare på detta och man talar om att fila ryttare etc, utan att någon gång peka vilken del som är ryttaren (då förstår du kanske min nivå. ;)). Jag förstår att de som kan kör utan mall, men jag tänkte att jag kanske riskerar att förstöra om jag gör fel och att mallen kanske hjälper mig att få det bättre, om än inte perfekt.

Förra gången kedjan blev slö, löste jag det genom att köpa en ny, men det känns inte som en bra lösning i längden. :cool:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.