G OMathson skrev:
Och lika fånigt är det att stänga ned fungerade baskraft. En definition på I-land kan vara tillgång på trygg energiförsörjning till förutsägbar kostnad. Vi bygger nu bort det och vart är vi på väg då?
Käpprätt åt h-vete
 
S Stefan1972 skrev:
Vi var utan ström i tre veckor en gång...........inte mitt i vintern förvisso men väl höst tror jag om jag inte minns fel för det var väl nån storm. Känns som många överdriver behovet av kylda varor. Har inget minne av att vi gjorde nå speciellt annat än att lät det vara bara. Det var inget som blev dåligt eller nåt sånt. Har inget minne av att vi gjorde nåt speciellt med frysen heller. Den är oftast ganska full så det lär väl ha hållt sig skapligt.
Hej Stefan1972

Tack att du håller dig till ämnet för tråden.

Jag tror inte du får medhåll från de som sysslar med livsmedel om du påstår att det ” Känns som många överdriver behovet av kylda varor.” och menar att kylda varor klarar tre veckor.

I en tidigare tråd här på forumet; ”Klara kyl o frys vid längre elavbrott - så gör du” diskuterades just hur man skulle klara av att hålla matvarorna kalla vid strömavbrott, även problematiken gällande dimensionering av effektbehovet och gällande startströmmen som jag skrev om i ett tidigare inlägg, tas upp där.

https://www.byggahus.se/forum/threads/klara-kyl-o-frys-vid-laengre-elavbrott-sa-goer-du.248773/
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Stefan1972

Tack att du håller dig till ämnet för tråden.

Jag tror inte du får medhåll från de som sysslar med livsmedel om du påstår att det ” Känns som många överdriver behovet av kylda varor.” och menar att kylda varor klarar tre veckor.

I en tidigare tråd här på forumet; ”Klara kyl o frys vid längre elavbrott - så gör du” diskuterades just hur man skulle klara av att hålla matvarorna kalla vid strömavbrott, även problematiken gällande dimensionering av effektbehovet och gällande startströmmen som jag skrev om i ett tidigare inlägg, tas upp där.

[länk]
nä men det är skillnad på livsmedelsregler och vad som fungerar i praktiken...........Att man har de regler man har idag betyder inte att matvarorna direkt blir oätliga och skämda bara för att temperaturen stiger en aning. Det handlar ändå inte om att förvara mat ute en stekhet sommardag.
Har liksom inget minne av att vi gjorde annat än att gillade läget. Vad skulle man göra liksom..........
 
Hur kan folk överleva där det inte finns el över huvud taget???? Det är ett under att det finns folk på jorden för det är ju bara lite väl 100 år sedan el blev lite mer vanligt i bostäder.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Om man tvingas stänga av värmen pga för höga elpriser (titta på Storbritannien) mitt i vintern och sova i fiberunderställ i en dunsovsäck tycker jag inte jämförelsen med u-länder är obefogad. Hela den här historien med akut effektbrist i södra Sverige är politiskt konstruerad eftersom man utan att ha en alternativ lösning valt att stänga av den del av produktionen som de senaste decennierna balanserat vår traditionella obalans med stor produktion i norr och stor konsumtion i söder.

Man kunde valt att fortsätta producera i söder om man prioriterat ett stabilt elsystem.

Och vad hände med vindkraften som skulle rädda allt? Producerar den inte tillräckligt?
Man får väl fråga sig om det någonsin varit vad du kallar I-land då. En hop upplackade bonddrängar och bodknoddar under hundra år är kanske inte så mycket att yvas över särskilt inte i tredje-fjärde generation om man inte fortsätter dra och anpassar sig utan att för mycket se i backspegeln när man vill framåt.

Nåväl lite mer allvarligt menat kan jag inte se något rimligt i att mer än raljant använda U-land om SE. Själv har jag befunnit mig längre tider i många olika delar av världen och har konstigt nog aldrig haft svårt att på olika sätt trivas och komma till rätta även i mer formellt sett U-länder. Samma med de platser som mer direkt är lika vår västeuropeiska stil och kultur inga svårigheter att med en gnutta förnuft och livserfarenhet glida fram utan onödig friktion. Slutligen ser jag på samma sätt här hemma i SE och får ta det goda med det eventuellt onda här också finns ingen anledning att konstruera hinder som inte finns eller åtminstone är svaga och helt normalt ofrånkomliga om "vi" ska kunna samexistera.
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
Mitt kylskåp (1 årigt siemens)har ingen individuell mätning på det men misstänker att det drar en hel del..
Jag använder alltid lampan i kylskåpet på natten när jag är uppe och äter osv eller dricker vatten mm.
Och då står dörren helt öppen kanske en kvart åt gången..
Inte jättebra jag vet men ljuset i den är så behagligt på natten :D
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Mitt kylskåp (1 årigt siemens)har ingen individuell mätning på det men misstänker att det drar en hel del..
Jag använder alltid lampan i kylskåpet på natten när jag är uppe och äter osv eller dricker vatten mm.
Och då står dörren helt öppen kanske en kvart åt gången..
Inte jättebra jag vet men ljuset i den är så behagligt på natten :D
Hej Myrstacken

Är kylskåpet inte äldre så borde du hitta en energideklaration och där få reda på elanvändningen.
Har du ett välfyllt kylskåp tar det en stund innan rumstemperaturen har värmt upp innehållet i kylskåpet, men rimligen så ökar du elanvändningen med din metod.

Det finns både billigare och dyrare kyl/frys kombinationen än det jag köpte, men eftersom vi ändå behövde byta ut dessa så torde merkostnaden, för att jag även ville anpassa valet till att bättre klara eventuella strömavbrott, inte vara så stor.

Klarar min kyl resp. min frys 24 timmars strömavbrott så kan jag ju, under ett strömavbrott, välja att koppla in dessa var 12:e eller var 24:e timma och låta temperaturen vandra lite upp och ned om jag klarar av att inte behöva öppna dörren så ofta. Detta skulle minska behovet av lagrad energi i batterier. Just nu vet jag inte hur lång tid som det tar att återställa temperaturen efter en paus på 12 eller 24 timmar.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Myrstacken

Är kylskåpet inte äldre så borde du hitta en energideklaration och där få reda på elanvändningen.
Har du ett välfyllt kylskåp tar det en stund innan rumstemperaturen har värmt upp innehållet i kylskåpet, men rimligen så ökar du elanvändningen med din metod.

Det finns både billigare och dyrare kyl/frys kombinationen än det jag köpte, men eftersom vi ändå behövde byta ut dessa så torde merkostnaden, för att jag även ville anpassa valet till att bättre klara eventuella strömavbrott, inte vara så stor.

Klarar min kyl resp. min frys 24 timmars strömavbrott så kan jag ju, under ett strömavbrott, välja att koppla in dessa var 12:e eller var 24:e timma och låta temperaturen vandra lite upp och ned om jag klarar av att inte behöva öppna dörren så ofta. Detta skulle minska behovet av lagrad energi i batterier. Just nu vet jag inte hur lång tid som det tar att återställa temperaturen efter en paus på 12 eller 24 timmar.
fast om nu din kyl skulle stå avstängd några dagar och tempen stiger till 10-12 grader. Vad händer då menar du? Du verkar lite fixerad vid att det ovillkorligen måste vara kallt enligt gällande regler.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast om nu din kyl skulle stå avstängd några dagar och tempen stiger till 10-12 grader. Vad händer då menar du? Du verkar lite fixerad vid att det ovillkorligen måste vara kallt enligt gällande regler.
Hej Stefan1972

Nej, jag är inte ”fixerad vid att det ovillkorligen måste vara kallt enligt gällande regler” jag drar bara nytta av vad vi på olika sätt lärt oss att det behövs, för att våra matvaror skall klara längre förvaring.

När jag skrev …” Jag tror inte du får medhåll från de som sysslar med livsmedel om du påstår att det ” Känns som många överdriver behovet av kylda varor.” och menar att kylda varor klarar tre veckor.”… så syftar jag på att de som är kunniga gällande livsmedel har för erfarenhet (t.ex. laboratorieprov) som t.ex. visar bakterietillväxt mm. hos matvaror i rumstemperatur.

Utifrån detta har vi rekommendationer om temperaturer vid långtidsförvaring (+4 grader i kylskåp och – 18 grader i frysskåp). Detta brukar förmedlas på olika sätt, t.ex. av de som säljer matvaror.
https://www.ica.se/buffe/artikel/ratt-temperatur-i-kylskap-och-frys/

Den hållbarhet som anges på matvaror baseras på detta.

Om någon struntar i att köpa kyl eller frys utan förvarar sin mat i rumstemperatur, eller har varmare än +4 i kylskåpet, så lägger jag mig inte i det. Men jag vill inte här rekommendera någon att göra så.
 
Jag är ju så gammal att jag har upplevt en tid då vi varken hade tillgång till kyl eller frys utan bara en sämre jordkällare. Jag var ca 10 år då familjen flyttade in i ett nybyggt hus där det fanns ett litet (ca 90 l) kylskåp. Så är ni rädda för att inte kunna bevara mat i en vecka så ta först av allt och se hur man gjorde förr och när ni vet det kanske rädslan, i alla fall till en viss del, inte är så stor för ett litet strömavbrott.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

I mitt inlägg #223 (igår) 21-09-27 citerade jag bl.a. Uniper ;”Ägaren Uniper varnar för att marginalerna i elförsörjningen i södra Sverige är så små att störningar riskerar att utlösa akut effektbrist.”

2021-05-28 kom Svenska Kraftnät ut med ”Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2021”

På sid 68 finns kap. ”5.2 Effekttillräcklighet” där kan vi bl.a. läsa ”Effekttillräcklighet avser möjligheten att tillgodose effektbehovet vid varje tillfälle. Effektbehovet för ett elområde behöver täckas av inhemsk produktion, efterfrågeflexibilitet och import. Räcker inte detta till måste elförbrukning kopplas bort i elområdet. Manuell förbrukningsbortkoppling har ännu aldrig behövt göras i Sverige.”

Svenska Kraftnät har genomfört olika simuleringar för att bl.a. studera risken för effektbrist. För den intresserade kan rapporten hämtas här;
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2021/langsiktig-marknadsanalys-2021.pdf
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Stefan1972

Nej, jag är inte ”fixerad vid att det ovillkorligen måste vara kallt enligt gällande regler” jag drar bara nytta av vad vi på olika sätt lärt oss att det behövs, för att våra matvaror skall klara längre förvaring.

När jag skrev …” Jag tror inte du får medhåll från de som sysslar med livsmedel om du påstår att det ” Känns som många överdriver behovet av kylda varor.” och menar att kylda varor klarar tre veckor.”… så syftar jag på att de som är kunniga gällande livsmedel har för erfarenhet (t.ex. laboratorieprov) som t.ex. visar bakterietillväxt mm. hos matvaror i rumstemperatur.

Utifrån detta har vi rekommendationer om temperaturer vid långtidsförvaring (+4 grader i kylskåp och – 18 grader i frysskåp). Detta brukar förmedlas på olika sätt, t.ex. av de som säljer matvaror.
[länk]

Den hållbarhet som anges på matvaror baseras på detta.

Om någon struntar i att köpa kyl eller frys utan förvarar sin mat i rumstemperatur, eller har varmare än +4 i kylskåpet, så lägger jag mig inte i det. Men jag vill inte här rekommendera någon att göra så.
Så baserat på det du skriver så gissar jag alltså att du slänger all mat som sista förbrukningsdatum har passerat på?
 
E elmont skrev:
ag är ju så gammal att jag har upplevt en tid då vi varken hade tillgång till kyl eller frys utan bara en sämre jordkällare. Jag var ca 10 år då familjen flyttade in i ett nybyggt hus där det fanns ett litet (ca 90 l) kylskåp. Så är ni rädda för att inte kunna bevara mat i en vecka så ta först av allt och se hur man gjorde förr och när ni vet det kanske rädslan, i alla fall till en viss del, inte är så stor för ett litet strömavbrott.
Hej elmont

Även jag har bott, mina första levnadsår, i ett hus med jordkällare. Jag tror dock inte att så många har det alternativet (jordkällare) idag. Jag tänker inte heller lära ut hur man bygger sin egen jordkällare.

Jag hindrar inte att du skapar en egen tråd och lär ut alternativ förvaring av mat, vid plötsligt strömavbrott.
 
S Stefan1972 skrev:
Så baserat på det du skriver så gissar jag alltså att du slänger all mat som sista förbrukningsdatum har passerat på?
Hej Stefan1972

Inte alls, igår åt jag senast mat vars ”sista förbrukningsdatum” hade passerat.

Med lukt, smak och ”sunt förnuft” kan man bedöma en hel del

Men det innebär inte att jag håller med att det är problemfritt, för maten, att låta kyl och frys vara strömlösa i tre veckor.
 
Vill du styra hur och vad som skrivs i tråden? Ifall det är så vill jag bara göra dig medveten om att du tyvärr inte kan det. Trådar har en viss förmåga att spreta iväg åt alla möjliga och omöjliga håll, speciellt efter flera hundra inlägg. Och som sagt det är inte trådskaparen som styr innehållet utan alla andra som deltar.
Ps
Jordkällare är INTE lösningen utan ett av många alternativ.
OCH en vecka utan ström torde alla klara av, men kanske inte utan att göra vissa avkall på sitt vanliga liv.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.