2 211 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Thermia villa classic 75
Jag ska installera en Thermia Villa Classic 75 som jag tänker docka mot min vedpanna.Det jag undrar är om den slår ifrån när temperaturen i systemet når 80-90 grader så jag blir tvungen att starta om den manuellt ?
Hur tänker du med panna och VP, om den kopplas in på panna direkt så kommer du att får förluster genom att rökgasgången är öppen, hela pannan kommer värmas upp och med VP och bli som ett magasin dom inte är bra. ( självdrag ) Nu sitter det nog en shuntgrupp i eller utanför pannan som reglerar värmen i huset. Onödigt mycket vatten som ska värmas. Vad värmer pannan, en tank kanske, då finns det bot.
Ja det sitter en tank där och jag tänkte koppla VPn direkt på ingående till golvvärmenJ jonaserik skrev:Hur tänker du med panna och VP, om den kopplas in på panna direkt så kommer du att får förluster genom att rökgasgången är öppen, hela pannan kommer värmas upp och med VP och bli som ett magasin dom inte är bra. ( självdrag ) Nu sitter det nog en shuntgrupp i eller utanför pannan som reglerar värmen i huset. Onödigt mycket vatten som ska värmas. Vad värmer pannan, en tank kanske, då finns det bot.
Jag har en växelventil mellan tank och panna så det mesta tas väl från tankenJ jonaserik skrev:
Jag har en ESBE växelventit TP10-60 C mellan tank och pannaAlf Sundholm skrev:
Det sitter en ESBE växelventil TP10-60 C mellan tank och panna.Det enda jag undrar över är om VPn stannar när tempen blir 80-90 grader så jag måste starta om den manuellt.Att jag har förluster vet jag men det är inget större bekymmer.J jonaserik skrev: