O Olf Oggler skrev:
Jag tror att man bör fästa regelverket i golvet. Annars får man väl ett golv som klapprar lite om det lyfter någon mm någon stans. Som svar på frågan längre upp i tråden.

Robert-san01: Jag blev lite nyfiken på metoden du beskriver. Men jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Kan du förklara en sväng till tror du? Jag är nog lite trög...

Och, nej. Kostnaden är inte kritisk. Men jag ryggade lite för kvadratmeterpriset om man går på de konventionella nivell med flera. Och det här lilla rummet kör jag som pilotprojekt. Sedan har jag typ 100 kvadrat till efter det. Då blir ju kostnaden en annan femma. Men där kanske jag gjuter. Jag får väl se.
Typ dessa kilar.

https://www.bauhaus.se/plastkilar-4...GjclIdjo_MeLPuDsfh6q5rNr7Fo3mImYaAr0AEALw_wcB

Är det bara jag som tror på terrassfötter? De verkar finnas för 20-30s pänn styck. Går att fästa i betongen. Fästes enkelt i regeln. Höjden går att justera efter det att man satt fast allt.

En närbesläktad fråga. Vad bör man använda för kvalitet på virket? Så länge man får tag på rakt virke så borde det väl inte vara några speciella krav? Det måste väl funka med billigast möjliga. Eller? Förbiser jag någon viktig aspekt här?

O Olf Oggler skrev:
Jag tror att man bör fästa regelverket i golvet. Annars får man väl ett golv som klapprar lite om det lyfter någon mm någon stans. Som svar på frågan längre upp i tråden.

Robert-san01: Jag blev lite nyfiken på metoden du beskriver. Men jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Kan du förklara en sväng till tror du? Jag är nog lite trög...

Och, nej. Kostnaden är inte kritisk. Men jag ryggade lite för kvadratmeterpriset om man går på de konventionella nivell med flera. Och det här lilla rummet kör jag som pilotprojekt. Sedan har jag typ 100 kvadrat till efter det. Då blir ju kostnaden en annan femma. Men där kanske jag gjuter. Jag får väl se.
Förstår inte riktigt vad han menar med att klyva. Vet inte om det är för att man skall få plats med två kilar för att lätt kunna justera höjden.
Men att använda plast kilar och sedan limma fast dem i i golv och regeln med PL400 borde bli bra.

Kanske kan man fästa upp regelverket med plåtvinklar som någon föreslog en bit upp i tråden. Sedan lägger man under kilar också vid varje plåtvinkel. På så sätt fixeras ju regeln och man får samtidigt en stabil avlastning mot betongunderlaget.

M mattoys skrev:
Förstår inte riktigt vad han menar med att klyva. Vet inte om det är för att man skall få plats med två kilar för att lätt kunna justera höjden.
Men att använda plast kilar och sedan limma fast dem i i golv och regeln med PL400 borde bli bra.
Klyva lite regel är för att ha något att bygga upp med om bilarna inte räcker. Typ är det 4cm mellan regel och golv kapar man till en 3cm tjock passbit och lägger den under regeln och trycker in 2st plastkilar under passbiten. Kilarna låser varandra då de har hullingar.

Casaloco
O Olf Oggler skrev:
Kanske kan man fästa upp regelverket med plåtvinklar som någon föreslog en bit upp i tråden. Sedan lägger man under kilar också vid varje plåtvinkel. På så sätt fixeras ju regeln och man får samtidigt en stabil avlastning mot betongunderlaget.
Sätt vinklarna parvis med 45mm mellan dom invändigt så blev det enkelt att knacka lite på regeln för att få den i nivå och sen dra fast med en ankarskruv i sidan. Annars funkar säkert både kilar och terrassfötter bra.

Jag skulle ha satsat på c24 klassat virke för att de förhoppningsvis ska slå sig lite mindre

Nu har jag lagt in mitt golv. Den marigaste biten var helt klart att regla upp golvreglarna. Utgångsläget är ju en grovgjuten platta. Och eftersom det finns risk för fukt så använde jag inte trä direkt mot betongen. Jag använde plastkilar. Först fäste jag upp hela regelsystemet med byggvinklar. Sedan kilade jag upp med plastkilar för att ta upp lasten. Plastkilarnas anläggning mot den grovgjutna plattan är inte optimal. Plattan är så skrovlig/ojämn och kilarna är relativt mjuka. Det känns som att man skulle behövt jämna av betongplattan vid varje anliggningspunkt. Det var ett otroligt tidsödande jobba att få dit alla reglar stadigt och i våg. Nu återstår att se hur bra golvet blev. Det märker man väl när man börjar få in möbler och börjar använda rummet.

• Gilla
Casaloco
  • Laddar…
Jag blåster liv i min gamla tråd. Nu är jag i färd med att regla upp ett golv igen. Varje gång jg gör detta så tänker jag att det måste finnas en smartare metod som jag kan använda nästa gång.

Ni som fäst reglarna i betongen med byggvinklar. Lägger ni även något mellan regeln och betongen? Eller anser ni att det räcker med om regeln hänger i byggvinkeln? Om man accepterar det så låter det som en enkel metod.

Casaloco
O Olf Oggler skrev:
Jag blåster liv i min gamla tråd. Nu är jag i färd med att regla upp ett golv igen. Varje gång jg gör detta så tänker jag att det måste finnas en smartare metod som jag kan använda nästa gång.

Ni som fäst reglarna i betongen med byggvinklar. Lägger ni även något mellan regeln och betongen? Eller anser ni att det räcker med om regeln hänger i byggvinkeln? Om man accepterar det så låter det som en enkel metod.
Nej inget under, satte byggvinklarna parvis och skruvade ankarskruv från vinkelarna till regeln. Har funkat bra för min del i alla fall (ca 3 år sedan golvet byggdes). Använde 45x120 C24 reglar till golvet om jag kommer ihåg rätt

Jag har inte läst hela tråden men om plattan inte innehåller golvvärme så skulle jag rekommendera hiltihylsor på c-c 600mm (gängade hylsor som slås ner i betongen) och M12 gängstänger med mutter och stor bricka.

Borra en massa hål i regeln som motsvarar gängstängernas placering och trä på dem, justera in och lås fast med en mutter på ovansidan (utan bricka) som försänkts ner i regeln innan den träddes dit.
Avsluta med att såga av gängstängerna (detta är den trista delen av momentet, men det går ofta att såga 1/3 och sen vicka av dem med nåt rör)

Det sista förslaget låter ju oerhört omständligt. Det kanske är bra om man har väldigt grova reglar. Men att sätta M12-or varje 50cm och sedan försöka trä på en regel med hål i på dessa låter ju nästan omöjligt.

Eller så missförstår jag inlägget ovan.

Redigerat:
O Olf Oggler skrev:
Det sista förslaget låter ju oerhört omständligt. Det kanske är bra om man har väldigt grova reglar. Men att sätta M12-or varje 50cm och sedan försöka trä på en regel med hål i på dessa låter ju nästan omöjligt.

Eller så missförstår jag inlägget ovan.
Nädå, du förstod helt rätt.
Det är faktiskt inte så omständig som man kan tro.
Fördelen är att innan du trär på reglarna så justeras muttern och brickan in mot lasern, sen låser du regeln med muttern på ovansidan.

jag har gjort det några gånger med 45x95-reglar och golven blir grymt starka utan svikt och utan risk för att reglarna suger fukt ifrån betongplattan.

Jag hade samma problem fast i mindre skala när jag skulle sätta dragbanor. Jag körde ut eps i en stor tunna på hjul. Det blev en yxig lösning med att borra rätt igenom reglarna, plugg och långa skruv.
Du har säkert redan löst det, men nu hade jag använt nivåskruvar.
https://www.velltra.se/product/nivaskruv-mft-70x65mm-tx30-fzb-20st
Kombinerat med vinklar.
https://www.jemfix.se/vinkel-med-förstärkning-70x70x55/5101/9357647/

Borra plattan och plugga för skruvar, justera in nivån, ställ regeln på och fixera med vinklar mellan skruvarna.

/Höghus

• Gilla
dajmx
  • Laddar…
Det där var ju helt klart det bästa tipset hittills. Nivåskruvar.

Men en fråga. Är det inte enklare att sätta nivåskruvarna i regeln istället för i betongen? Då slipper man ju plugga och trassla. Det vore ju ännu bättre om man dessutom kunde fösta själva nivåskruven i betongen på något smart sätt. Brickan ser ju ut att ha så pass stor diameter att man borde kunna borra hål i den och dra ner en ankarskruv med plugg.

O Olf Oggler skrev:
Det där var ju helt klart det bästa tipset hittills. Nivåskruvar.

Men en fråga. Är det inte enklare att sätta nivåskruvarna i regeln istället för i betongen? Då slipper man ju plugga och trassla. Det vore ju ännu bättre om man dessutom kunde fösta själva nivåskruven i betongen på något smart sätt. Brickan ser ju ut att ha så pass stor diameter att man borde kunna borra hål i den och dra ner en ankarskruv med plugg.
Funkar säkert att sätta skruven i regeln, men lite bängligare att hålla regeln på plats och samtidigt justera. Jag såg skruvarna mest som monteringshjälpmedel, och att största lasten tas av vinklarna.
Du måste väl ändå ha vinklarna för att fixera reglarna? Jag ser inte att en fixering golv/skruv/regel tillför något.
Men jag har ju inte testat i praktiken, detta är mina teorier efter att ha brottats med liknande problem.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.